Business Internaţional

Care sunt punctele slabe si cele forte ale celei mai rapide masini din lume

Care sunt punctele slabe si cele forte ale celei mai rapide masini din lume

Bugatti Veyron

26.11.2007, 21:37 173

Cand vine vorba de viteza, putere si tehnologie la cel mai ridicat nivel, toata lumea se gandeste la Bugatti Veyron. Producatorul german, Bugatti facand parte din grupul Volkswagen, si-a propus sa construiasca cea mai rapida masina de serie fabricata vreodata si a reusit, scrie cotidianul International Herald Tribune.
Insa apare o problema cand vine vorba despre descrierea masinii la superlativ. Vanzarile pe care le inregistreaza noul model cresc atat de incet, incat orice crestere inseamna atingerea unui nou record absolut.
Din aceasta cauza, din totalul celor 300 de masini pe care Bugatti intentioneaza sa le produca, jumatate nici macar nu s-au vandut. Pretul pare sa fie insa motivul pentru care lumea prefera sa nu se atinga de aceasta masina. Pretul mediu de vanzare al modelului Bugatti Veyron este de aproximativ 1,4 mil. dolari (940 mil. euro), cu toate ca acesta poate varia intre 1,3 mil. si 1,5 mil. euro, in functie de rata de schimb valutar. Chiar daca pentru multi aceasta suma pare uriasa pentru o masina, sunt destui fanatici care ar plati peste un milion de dolari pentru achizitia unei masini ca Veyron. Insa pana acum, in ciuda criticilor favorabile, nimeni nu s-a ingramadit s-o cumpere.
Una dintre cauzele pentru care Bugatti Veyron nu este atat de cautata pe piata ar putea fi faptul ca masina este fabricata de catre o companie care este specializata in productia de masini de serie, si nu de masini de lux, modelul fiind construit pe platforma modelului VW Phaeton. Cu toate ca atat designul, cat si specificatiile tehnice sunt de ultima generatie, originile masinii nu sunt pe gustul celor care sunt dispusi sa plateasca peste un milion de dolari pentru o masina.
Se pare insa ca Bugatti, impreuna cu Maybach sau Spyker, nu se mai poate bucura de popularitatea pe care o aveau inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial. A crede ca milionarii in dolari dispusi sa-si cumpere o astfel de masina o vor face de dragul a ceea ce a insemnat Bugatti sau Maybach inainte de razboi este putin probabil. In timp insa ne vom da seama daca modelul Veyron a fost unul de succes, pe masura ce acesta va "imbatrani" in colectiile particulare. Un lucru insa este cert: cei care detin un Veyron au cheile de la o masina care iti poate oferi o calatorie de neuitat pentru intreaga viata.
La o prima impresie, daca esti obisnuit cu masinile cu multi cai putere sub capota, nu o sa ai impresia unei acceleratii iesite din comun, si cu toate ca masina are tractiune integrala, are o acceleratie asemanatoare modelului Porsche 911 Turbo.
Cu toate acestea, dupa ce cei 1.001 cai putere intra in actiune, masina capata o viteza prea mare chiar si pentru sofer sau, mai bine spus, chiar si pentru pilot, viteza de deplasare fiind atat de mare incat procesarea completa a imaginilor devine aproape imposibila. Pe autostrada, cand apesi pedala de acceleratie, ai impresia ca instantaneu toti ceilalti soferi ating pedala de frana, cu toate ca acestia isi pastreaza viteza de deplasare.
La majoritatea masinilor, in viraje ai senzatia reducerii acceleratiei, iar daca masina nu este ajutata si din punct de vedere aerodinamic, o multime de cai putere raman pur si simplu neutilizati. Insa modelul Veyron este complet diferit fata de acestea. Prima treapta de viteza pe cat este de rapida, pe atat este de violenta, "violenta" continuand si in treapta a doua. De la treapta a treia de viteza deja incepi sa-si faci griji pentru carnet, iar de la treapta a patra speri sa scapi cu viata, iar acceleratia nu incepe sa dea niciun semn de oboseala. La cel mai mic semn de nesiguranta insa, odata ce ai apasat pedala de frana, descoperi cat de repede se poate opri masina. Pe langa sistemul traditional de franare, masina dispune si de un sistem inovator, care te face mai degraba sa crezi ca pilotezi un avion decat ca conduci o masina. La o viteza de peste 210 km/h, viteza maxima a masinii fiind de peste 420 km/h, odata cu apasarea pedalei de frana, eleronul de pe spate al masinii se ridica pentru a spori aderenta la inaintare.
Pierre-Henri Raphanel, unul dintre pilotii care au testat masina, isi aduce aminte cat de grea a fost realizarea acesteia. A trebuit sa fie create cauciucuri speciale pentru masina, de acest lucru ocupandu-se compania franceza Michelin. Inginerii au avut de depasit numeroase obstacole pana ce au reusit sa disperseze caldura degajata de motor. Obtinerea unei claritatii corespunzatoare a geamurilor a fost atat de dificila, incat pentru obtinerea a doar cinci geamuri care sa corespunda standardelor trebuia sa fie produse in jur de 100 de bucati.
Pentru Raphanel, fabricarea unei masini care sa aiba un motor cu o capacitate de 1.001 cai putere este intr-adevar ceva de-a dreptul uimitor si considera doar ideea de a crea ceva asemanator pur si simplu nebuna.
"Ferrari nu ar fi reusit sa construiasca o asemenea masina. Pur si simplu nu au nevoie de o asemenea masina. Ar fi putut echipa masina cu 700 de cai putere, dar in productia de serie tot la 400 ar fi ajuns. Asa ca nici macar nu s-au deranjat pentru fabricarea unui model care sa aiba 1.000 de cai putere", a declarat el.
"Niciun alt producator auto nu va mai construi o asemenea masina. Acesta va fi singurul model care va avea o asemenea caracteristica doar cu un motor cu combustie interna", a incheiat el. Cu toate acestea, un alt producator auto intentioneaza lansarea unui model care sa poata atinge o viteza maxima de 435 km/h, si deja poti sa vezi astfel de masini daca incepi sa te plimbi prin fata la Caesars Palace din Las Vegas. Modelul Koenigsegg CCX poate atinge o viteza maxima de aproximativ 425 km/h. Astfel, se pare ca Bugatti a vandut doar 150 de modele Veyron, pentru ca cu celelalte 150 vrea sa doboare alte recorduri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO