Business Internaţional

Casa Alba salveaza pe ultima suta de metri GM si Chrysler

21.12.2008, 17:09 16

Presedintele american George W. Bush a pus la punct un plan de salvare de la faliment a General Motors si Chrysler in valoare totala de 17,4 mld. dolari (12 mld. euro), plan ce-i va ajuta cei doi producatori americani de automobile sa evite intrarea in faliment in urmatoarele trei luni. Ajutorul vine ca o incercare de a transfera dificilele decizii privitoare la soarta industriei auto americane catre viitoarea administratie, scrie Financial Times.

Presedintele Bush a aratat ca, pentru a putea beneficia de imprumutul respectiv, producatorii auto vor trebui sa vina cu planuri de restructurare pana pe 31 martie, in caz contrar urmand sa intre in faliment.
"Daca am permite pietei libere sa-si urmeze cursul acum, am asista aproape sigur la o intrare in faliment si lichidare a producatorilor auto", a declarat Bush, adaugand: "Un astfel de colaps ar putea impinge economia noastra intr-o recesiune mai adanca si mai prelungita, iar noul presedinte s-ar confrunta cu prabusirea unei importante industrii americane chiar in primele zile de mandat".
Conform termenilor planului, companiilor li se cere sa incheie noi acorduri cu actionarii pana pe 31 martie.
"Producatorii auto si sindicatele trebuie sa inteleaga care este miza. A venit vremea ca producatorii sa ia deciziile dificile necesare pentru a deveni viabili sau singura optiune va fi falimentul", a declarat Bush.
Acesta a aratat ca din moment ce Congresul nu a putut aproba legislatia necesara pentru sustinerea producatorilor din Detroit, banii pentru planul anuntat vor proveni din programul TARP de 700 de miliarde $.
In ultimele zile, GM si Chrysler au anuntat ca-si vor inchide fabricile timp de cel putin o luna pentru a-si reduce costurile intr-o perioada de declin pronuntat al vanzarilor.
GM a cerut guvernului federal 4 mld. $ pentru decembrie si inca 4 mld. $ pentru ianuarie, in timp ce Chrysler a solicitat 7 mld. $ pana la sfarsitul lunii martie. Ford a anuntat ca dispune de suficiente fonduri pentru a-si continua operatiunile, insa a avertizat ca ar putea fi afectat de colapsul uneia din celelalte companii.
"Imprumutul ne permite sa ne acoperim necesitatile de cash, sa ne platim furnizorii, sa dezvoltam in continuare produse extraordinare si sa avansam cu programul de restructurare lansat in 2007", a declarat Robert Nardelli, CEO al Chrysler. GM a salutat planul de bailout. "Aceasta actiune contribuie la pastrarea multor locuri de munca si sustine continuarea operatiunilor GM si a multor furnizori, dealeri si mici companii din intreaga tara care depind de noi", se arata intr-o declaratie a GM.
Republicanii, care s-au opus eforturilor Congresului de a autoriza sustinerea producatorilor din Detroit, argumenteaza ca problemele industriei sunt atat de grave, inca nu pot fi rezolvate decat daca producatorii cer protectie impotriva falimentului. Bush insa a sustinut ca nu aceasta este solutia, avand in vedere starea precara a industriei auto si economiei.
Conform planului, companiile vor primi 13,4 mld. $ sub forma de fonduri pe termen scurt si 4 mld. $ in februarie. Totusi, restul de 4 mld. $ vor fi accesibili numai daca guvernul va accesa cea de-a doua transa de 350 mld. $ a programului TARP.
O alta conditie stipuleaza ca "daca firmele nu-si vor demonstra viabilitatea pana pe 31 martie 2009, toate fondurile se vor intoarce la Trezorerie", masura ce ar aduce lichidarea imediata a acestora.
Alte conditii includ limitarea platilor oferite directorilor executivi, stoparea utilizarii aparatelor de zbor corporate, certificate pentru actiuni fara drept de vot in schimbul unui procent din valoarea imprumutului si capacitatea guvernului de a bloca orice tranzactie de peste 100 mil. $.
 
Putin: Vom ajuta companiile auto straine
Constructorii auto care au investit in uzine pe teritoriul Rusiei vor putea primi ajutoare de stat in cadrul programelor guvernamentale pentru stimularea activitatii industriale, a declarat premierul rus, Vladimir Putin. "Companiile straine care deruleaza activitati de productie si asamblare in Rusia pot conta pe sprijinul statului. Desigur, asta inseamna ca trebuie sa respecte necesitatile de localizare a productiei", a afirmat Putin. Grupurile Ford si Renault, prezente si in Romania, dar si Hyundai si Volkswagen detin sau opereaza unitati de asamblare de autovehicule in Rusia. Autoturismul Renault Logan, asamblat la o fabrica din apropierea Moscovei, este cel mai bine vandut model sedan de provenienta straina de pe piata rusa. Productia va fi oprita timp de doua saptamani la aceasta uzina din cauza scaderii cererii. Ford a anuntat ca va intrerupe activitatea la fabrica din Sankt Petersburg timp de o luna.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO