Business Internaţional

Ce avioane isi mai cumpara miliardarii rusi

13.09.2007, 13:47 19

Roman Abramovici, cel mai bogat rus care este si proprietarul clubului de fotbal Chelsea, detine un avion Boeing 767 cumparat in 2004, care este echipat cu sisteme de aparare anti-racheta.
Oleg Deripaska, cel care ocupa pozitia a doua in topul miliardarilor din Rusia si proprietarul celei mai mari companii producatoare de aluminiu din lume, detine un avion Gulfstream V. Directorul executiv al Gazprom, Alexei Miller, detine un avion Dassault Falcon 900.
Directorii si miliardarii rusi vor cheltui in urmatorii doi ani peste 2,5 miliarde de dolari (1,8 miliarde de euro) pentru achizitia de avioane, scrie The Moscow Times.
"Este doar inceputul", a declarat Christophe Degoumois, director de vanzari al Bombardier in Rusia, in cadrul unui show aeronautic. Compania canadiana considera ca Rusia reprezinta pentru Bombardier cea mai mare piata de desfacere din Europa si ca cele mai multe comenzi pentru avioanele de lux vin din aceasta tara.
In afara de Bombardier, pe piata ruseasca a avioanelor pentru companii se mai afla si compania franceza Dassault Aviation, precum si compania braziliana Empresa Brasileira.
Numarul avioanelor destinate exclusiv directorilor executivi ai unor companii din Rusia este de aproape 300 de unitati, inca 100 de avioane urmand sa fie livrate pana la sfarsitul lui 2008.
Valoarea totala a avioanelor destinate executivilor din Rusia s-a ridicat in ultimul an la suma de 1,5 miliarde de dolari (1,1 miliarde de euro), triplu fata de valoarea inregistrata in urma cu doi ani, a declarat Evgheni Bahtin, director adjunct al Asociatiei Aviatice din Rusia. Din estimarile de 2,5 miliarde de dolari care urmeaza sa fie cheltuiti pentru achizitionarea de business jets pana in 2009, la ora actuala exista contracte in valoare de un miliard de dolari.
Cele mai in voga modele de avioane cumparate de companii pentru directori sunt Global Express, model care apartine companiei Bombardier, Business Jet, model apartinand companiei Boeing, modelul Hawker 850XP din partea Hawker Beechcraft, Gulfstream V produs de General Dynamics si modelul Legacy 600, apartinand companiei Embraer. Cresterea vanzarilor de avioane destinate companiilor in Rusia nu cunoaste limite, a declarat Bahtin.
In ultimii trei ani, Bombardier a primit peste 90 de cereri, in special pentru modele Learjet, Challenger si Global Business jet, din partea unor clienti din Rusia, precum si din alte tari fost sovietice. Purtatorul de cuvant al companiei canadiene, Danielle Boudreau, a declarat ca in prima jumatate a lui 2007, compania a primit peste 30 de oferte noi.
In ultimii trei ani grupul Dessault a primit oferte pentru 40 de avioane din care a onorat pana in prezent peste jumatate dintre acestea.
Lista clientilor este una extrem de selectiva, multi dintre acestia dorind sa-si pastreze confidentialitatea, si peste o jumatate dintre acestia au dorit ca avionul sa fie echipat cu sisteme de aparare anti-racheta.
Multi dintre rusi nu considera avionul particular un lux. "Este mai degraba o necesitate", a declarat miliardarul Rustam Tariko, proprietarul unui avion Boeing. "Securitatea a devenit o problema, pierzi si timp, nu gasesti locuri la companiile comerciale aeriene, astfel avionul particular nu este un lux, ci o necesitate daca ai afaceri peste tot in lume", a incheiat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO