Business Internaţional

Cele mai multe lucrari de arta din Europa nu sunt asigurate

26.08.2004, 00:00 26

Numarul de opere de arta furate devine din ce in ce mai mare, scrie The Wall Street Journal Europe. Chiar daca in prezent se deruleaza o ampla operatiune de a-i prinde pe cei care au furat capodopera lui Edvard Munch, tabloul "Strigatul", expertii in arta considera ca sunt putine sanse ca hotii sa incaseze o parte importanta din valoarea estimata a picturii de 50 mil. dolari. Daca politia nu va reusi sa recupereze pictura, Muzeul Munch din Oslo, Norvegia,  nu va primi nici un ban drept despagubire pentru ca lucrarea, una din cele mai faimoase picturi din lume, nu era asigurata impotriva riscului de furt, au spus oficialii muzeului.
Analistii estimeaza ca au fost furate in secolul trecut lucrari de arta de peste 5 mld. dolari, cea mai mare parte din acestea nefiind descoperite inca. Chiar daca pierderile cauzate de furturi sunt cu mult mai reduse comparativ cu cele cauzate de incendii sau de accidente din cauza unei proaste intretineri, in ultimii ani s-a constatat o usoara crestere a numarului de furturi, mai ales in ceea ce priveste antichitatile. Lucrarile de arta de valoare ridicata sunt des folosite de organizatiile criminale pentru a-si stinge datoriile. Unii analisti spun ca o reducere a operatiunile de spalare de bani in ultimii ani a crescut cererea pentru opere de arta ca un mijloc de schimb pentru crima orgaizata.
"Arta poate fi folosita ca moneda de schimb pentru orice activitate criminala - droguri, arme, explozive, documente false" a spus Tony Russell, fost investigator al Scotland Yard.
Totusi, in ciuda unei cresteri usoare a numarului de furturi, cele mai multe opere de arta din Europa nu sunt asigurate. Muzeele sustinute de bugetul de  stat nu au fondurile necesare pentru a se asigura impotriva riscului de furt. Expertii in asigurari spun ca muzeele sunt mai preocupate sa se asigure impotriva riscului de incendiu sau inundatii , care poate constitui un pericol real mai ales in cazul muzeelor mai vechi , aceste institutii vazand o opera de arta mai mult ca un activ cultural, decat unul financiar. Prin contrast, multe muzee din Statele Unite nu numai ca au bugete mai mari si finantatori sau donatori privati, dar au si mai putin valoroase lucrari de arta. In consecinta, asigurarea impotriva riscului de furt este mai comuna in Statele Unite.
"In cazul unui muzeu din Norvegia, tot ce se va intimpla daca primesti 50 mil. dolari (dintr-o despagubire platita de o companie de asigurari) este ca aceasta suma va fi taiata din bugetul muzeului respectiv" a declarat Robert Read, analist la Hiscox Plc, o societate de asigurari de lucrari de arta.
Securitatea este considerata a fi mult mai putin stricta in Europa decat in Statele Unite, partial din cauza bugetelor mai reduse, dar si pentru ca este mai greu de montat sisteme de securitate avansate din punct de vedere tehnologic in cladiri invechite, care deseori sunt protejate de legi de conservare a monumentelor istorice. De exemplu, in timp ce pictura Mona Lisa a lui Leonardo da Vinci sta in spatele unui geam la muzeul Luvru din Paris, aceasta se datoreaza mai mult intentiei de conservare a lucrarii, decat din motive de securitate.
catalin.ciocan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO