Business Internaţional

China se pregăteşte pentru crearea unei pieţe moderne a maşinilor uzate

China se pregăteşte pentru crearea unei pieţe moderne a maşinilor uzate

Chinezii preferă maşinile second-hand ale brandurilor occidentale deoarece acestea au o calitate mai bună decât maşinile noi fabricate de producătorii locali

Autor: Andreea Mindrila

24.11.2011, 00:04 556

După un deceniu de creştere bruscă a vânzărilor care a transformat-o în cea mai mare piaţă a autovehiculelor noi la nivel mondial, China pare pregătită pentru următorul pas important, crearea unei pieţe moderne a maşinilor second-hand.

Industria auto din China este atât de recentă, încât în prezent există puţine afaceri care vând maşini la mâna a doua şi puţină implicare din partea marilor dealeri în acest sector. Vânzătorii şi cumpărătorii se întâlnesc la târgurile de maşini, pieţe deschise în aer liber care au dimensiuni foarte mari şi unde se vând chiar şi maşini de lux.

Acest lucru este pe cale să se schimbe pentru că piaţa maşinilor la mâna a doua va ajunge anul acesta la 4,1 milioane de vehicule, în creştere cu 7% comparativ cu anul trecut, potrivit estimărilor Mercedes-Benz.

În replică, producătorii auto, printre care şi Daimler, Nissan Motor şi Volkswagen, se grăbesc să pună pe picioare afaceri cu maşini second-hand. Un important retailer auto chinez spune că intenţionează să se orienteze către maşinile la mâna a doua pentru a-şi îmbunătăţi marjele de profit.

Companiile auto se orientează către cumpărători precum Cui Yunding, un manager în vânzări în vârstă de 37 de ani din centrul industrial Shenzhen din sudul Chinei. Recent, acesta a achiziţionat o furgonetă Nissan Lavina de doi ani, a patra maşină la mâna a doua pe care a cumpărat-o şi pentru care a plătit aproximativ 13.500 de dolari, cam cât l-ar fi costat şi o berlină de dimensiuni medii produsă de o companie chineză precum BYD Co.

"Nu am încredere în aceste maşini", spune el, referindu-se la brandurile interne. "Dacă aş fi cumpărat o maşină produsă aici, ar fi trebuit să-i fac foarte multe reparaţii."

Cui spune că cel mai probabil următoarea maşină pe care o va cumpăra va fi tot la mâna a doua. "Acesta este cel mai eficient mod de a conduce diferite tipuri de maşini pe care altfel nu mi le-aş permite."

Vânzările de maşini la mâna a doua pe piaţa din China reprezintă în prezent mai puţin de un sfert din totalul de 19 milioane de maşini noi care vor fi vândute până la finele acestui an, potrivit estimărilor.

"Ei îşi cumpără prima maşină, un Mercedes uzat, când au 28 sau 29 de ani şi ne rămân fideli pentru totdeauna", spune Klaus Maier, şeful unităţii Mercedes-Benz din China.

Dar numărul maşinilor la mâna a doua vândute ar trebui să crească pentru că piaţa autoturismelor noi din China încetineşte, iar piaţa devine matură, apreciază autorităţile din industria auto.

"De cum constructorii auto abordează această problemă depinde cine va supravieţui şi probabil prospera pe termen lung în China", spune Hideki Kimata, director de vânzări la Nissan.

Chinezii preferă în general brandurile străine. O majoritate covârşitoare a celor mai bine vândute maşini din China în ultimele luni provine din rândul automobilelor produse de parteneriate ale constructorilor auto interna­ţionali cu producători chinezi.

Unul dintre motive ar putea fi lipsa de personalitate a maşinilor chineze şi calitatea redusă a acestora, consideră Dong Yang, vicepreşedinte al Asociaţiei Constructorilor Auto Chinezi.

Liu Ning, de 47 de ani, locuitor al Beijingului, a cumpărat o dubiţă Buick GL8, produs de americanii General Motors, vechi de şase ani cu 150.000 de yuani pentru mica lui afacere de închiriat maşini. El nu şi-a permis să cumpere un automobil nou cu calităţi asemănătoare al unei mărci chineze.

"Ai o senzaţie cu totul diferită când conduci Buick-ul. Se simte ca o maşină adevărată, nu ca una de marfă", spune Liu.

Până acum, producătorii auto chinezi spun că nu au fost afectaţi. Zhejiang Geely, care deţine compania suedeză Volvo, a încercat să îmbunătăţească calitatea vehiculelor sale în parte pentru a putea concura cu vânzările de maşini second-hand.

Constructorii auto investesc în infrastructura necesară gestionării problemei maşinilor uzate. Nissan organizează licitaţii pentru a cumpăra maşini second-hand şi a început să pregătească dealerii pentru putea evalua corect maşinile uzate. Dealerii vând ulterior autovehiculele uzate cu profit ca maşini "certificate", oferind garanţie limitată şi asistenţă tehnică. La Nissan toate unităţile de retail din China, 464 la sfârşitul anului trecut, fac astfel de evaluări şi cumpără maşinile uzate ale clienţilor.

Pentru a evalua corect o maşină uzată, constructorii auto străini au început să monitorizeze preţurile prin înfiinţarea de puncte de monitorizare în târgurile auto mari din oraşele majore chineze. Ei au constatat, de exemplu, că o maşină produsă de Geely sau alte companii chineze îşi pierde 60-65% din valoare după trei ani de utilizare.

Pentru dealeri, maşinile uzate reprezintă un mod de a-şi păstra marjele. Pe o piaţă precum SUA, profitabilitatea dealerilor de maşini noi se bazează masiv pe servicii, precum mentenanţă şi reparaţii, şi pe vânzarea de maşini uzate.

Zhongsheng Group Holdings, unul dintre cele mai mari grupuri de retail auto din China, a făcut din autovehiculele uzate una dintre principalele priorităţi şi a început să înfiinţeze centre speciale în magazinele sale pentru aceste maşini. Măsura face parte din eforturile de a pregăti grupul pentru ceea ce managerii cred că va fi o "schimbare" pe piaţa auto. În ultima jumătate a anului magazinele Zhongsheng au obţinut în medie circa 90% din venituri din vânzările de maşini noi, doar 2% provenind din vânzarea de maşini second-hand.

În SUA un dealer de mărime medie ar obţine puţin mai mult de 50% din vânzări din maşini noi. O treime din venituri provin din vânzarea de maşini uzate. "Spre această stare de lucruri se îndreaptă şi China în cele din urmă", spun managerii Zhongsheng.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels