Business Internaţional

Cola ceheasca declara razboi racoritoarelor americane

23.05.2005, 15:31 170

Relansarea pe piata bauturilor racoritoare a Kofola, cola Cehiei, ameninta pozitia de liderul colei, detinuta de Coca-Cola, relateaza Financial Times.

Kofola, cola ceha, este un exemplu clasic de produse din vremea comunismului care sunt relansate pe piata Europei Centrale si de Est. Kofola pericliteaza pozitia companiei Coca-Cola, de lider pe piata bauturilor racoritoare din Cehia si Slovacia. Compania ceha s-a extins in Slovacia si Polonia, avand ca obiectiv principal, detinerea pozitiei de lider al pietei bauturilor racoritoare din aceasta regiune.

Brandul Kofola a aparut in Cehoslovacia anilor 1960 ca un raspuns la aparitia pe piata bauturii americane: Coca-Cola. A fost una dintre putinele branduri care au aparut in Cehoslovacia comunista, tinand cont ca acest regim a fost mult mai legat de puterea statului decat Ungaria sau Polonia.

"Spre deosebire de vecinii nostri, noi nu am acordat atentie brandingului, deoarece in perioada comunista nu exista sector privat", a declarat Jan Valdinger, cofondator al organizatiei Czech Superbrands.

Vanzarile Kofola au scazut dramatic dupa caderea comunismului, deoarece consumatorii au vrut dupa 1989 sa incerce majoritatea produselor straine, si in special Coca-Cola, considerata un simbol al stilului de viata american.

Chiar si in ziua de azi Kofola este in dezavantaj in comparatie cu Coca-Cola, care are o imagine mai sexy si un buget dedicat publicitatii mult mai mare. Deoarece este considerata un produs de calitate superioara, Coca-Cola isi permite sa vanda acest produs la un pret cu 20% mai scump. Consumatorii au inceput sa-si indrepte atentia catre branduri locale din nostalgie pentru vremurile apuse, pentru ca sunt mai ieftine, si pentru ca au realizat ca brandurile internationale nu au nimic special.

Sloganul campaniei publicitare Kofola: "Cand o iubesti, nimic nu mai conteaza" se potriveste perfect cu imaginea traditionala a bauturii racoritoare. Producatorul vrea sa atraga consumatorii tineri atat prin reclame dedicate acestora, cat si prin sponsorizarea unor concerte de muzica.

Datorita cresterii vanzarilor, s-au deschis unitati de productie in Slovacia si de curand in Polonia. Acum compania are 500 de angajati in Cehia, 270 in Slovacia si 150 in Polonia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO