Business Internaţional

Companiile auto occidentale sunt interesate de achizitia AvtoVAZ

10.12.2007, 19:18 15

Printre companiile auto occidentale, interesate de achizitia unei participatii in cadrul AvtoVAZ, se numara producatorul american de autoturisme General Motors, compania italiana Fiat si producatorul francez Renault, scrie International Herald Tribune.
Intalnirea dintre presedintii companiilor auto va avea loc vineri, 7 decembrie, si va fi prezidata de catre Serghei Chemezov, un apropiat al presedintelui rus Vladimir Putin. Chemezov este presedintele corporatiei de stat nou infiintata, Russian Technologies, si pe langa controlul AvtoVAZ, el mai detine controlul si asupra companiei de stat Rosoboronexport, unul dintre principalii producatori de armament di Rusia, precum si a Vcmpo-Avismo, cel mai mare producator de aliaje din titan din lume.
In urma cu doi ani Chemezov infiinta un grup de lucru care avea menirea de a relansa AvtoVAZ, insa progresele inregistrate au fost de mica amploare, numeroase tratative de preluare din partea unor producatori occidentali fiind sortite esecului.
Analistii sunt de parere ca anuntul companiei americane General Motors, care s-a aratat interesata de achizitia unei participatii semnificative in cadrul AvtoVAZ, ar putea schimba definitiv viitorul companiei ruse.
Faptul ca AvtoVAZ este dispusa sa vanda o parte semnificativa din actiuni reprezinta o schimbare totala de perspectiva a companiei, deoarece, in 2005, Chemezov, pe atunci directorul Rosoboronexport, declara ca partenerii straini din cadrul AvtoVAZ se vor rezuma cel mult la furnizorii de piese auto.
Despre vanzarea unei participatii majoritare a AvtoVAZ catre o companie straina si astfel intrarea pe piata auto din Rusia a acesteia nici nu se punea in discutie. De atunci, toata lumea spera ca guvernul sa intervina sa salveze compania prin acordarea de finantari, insa tot ceea ce a facut acesta a fost de a schimba staff-ul de conducere.
Pentru ca compania sa ramana in picioare, aceasta ar avea nevoie de o retehnologizare a liniei de productie, precum si de o planificare strategica bine pusa la punct, ceea ce ar duce in primul rand la diminuarea pierderii cotei de piata pe plan autohton.
AvtoVAZ se afla in tratative cu Renault si compania canadiana Magna, producator de piese auto, fiind detinuta in proportie de 20% de catre miliardarul rus Oleg Deripaska.
Chemezov de asemenea a mai declarat ca AvtoVAZ ar putea vinde o participatie de aproximativ 25% catre una dintre cele mai mari companii siderurgice din Rusia. Unul dintre posibilii cumparatori ar putea fi cel mai mare producator de aluminiu din Rusia, United Company RusAl, detinuta in majoritate de catre acelasi om de afaceri Deripaska.
Cealalta companie care ar putea achizitiona participatia in cadrul AvtoVAZ ar putea fi Severstal, unul dintre cei mai importanti producatori de otel pe plan autohton, detinut de catre un alt oligarh rus, Alexei Mordashov.
Purtatorul de cuvant al AvtoVAZ, Natalya Sidoruk, a refuzat sa ofere comentarii asupra acestor speculatii.
Alti specialisti sunt de parere ca si compania italiana Fiat s-ar afla printre principalele canditat pentru obtinerea participatiei majoritate in cadrul AvtoVAZ.
Fiat chiar a colaborat cu compania rusa, in 1966, cand cei doi producatori au pus bazele primei linii de productie a AvtoVAZ, in Tolyatti, Fiat ajutand la crearea primului model de serie al companiei ruse.
"Exista o legatura emotionala intre cei doi producatori" a declarat Tony Thompson, directorul companiei de consultanta KPMG.
Giulio Bonazzola, unul dintre purtatorii de cuvant a Fiat, a declarat ca intre producatorul italian si AvtoVAZ ar putea fi stabilita o noua cooperare care sa permita utilizarea platformelor de productie existente, utilizand motoare Fiat.
Altii sunt de parere ca AvtoVAZ ar putea sa incline spre producatorul american General Motors. Cele doua companii au colaborat la constructia modelelor Chevrolet Niva si Viva, modelele fiind construite pe liniile de productie din Tolyatti, insa relatiile dintre cei doi producatori au fost tot timpul tensionate, in special cele in legatura cu pretul de achizitie. La un moment dat AvtoVAZ a dorit chiar sa rascumpere actiunile pe care GM le detinea in cadrul companiei ruse.
Cu toate acestea, oricum s-ar finaliza tranzactia, noua companie va trebui sa faca fata restructurarii companiei, precum si unui actionariat destul de ermetic, unei conduceri slabe, si multe altele.
"In urmatorii doi trei ani AvtoVAZ s-ar putea transforma intr-o companie cu pierderi, daca rubla continua sa se deprecieze, precum si din cauza cresterii influentei celorlalti producatori de autoturisme", a declarat Kirill Chuiko, analist al UralSib.
Stanley Root, analist al PricewaterhouseCoopers, este ceva mai optimist. "Riscurile de a investi in Rusia sunt extrem de mari, insa beneficiile sunt si mai mari".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO