Business Internaţional

Cresterea pretului plasticului erodeaza profiturile marilor companii

13.01.2005, 00:00 68



Pretul polietilenei, cel mai folosit plastic din lume, a crescut cu 57% in 2004, atingand cel mai inalt nivel din ultimii zece ani si majorand profiturile producatorilor de mase plastice, precum Dow Chemical si Nova Chemicals, informeaza Bloomberg.



Pe de alta parte, mari consumatori, precum General Motors, Pepsi sau Pactiv isi vad profiturile diminuate de cresterea pretului maselor plastice, folosite in toate domeniile, de la bare de protectie si borduri pentru masini la ambalaje si pungi pentru gunoi. Automobilele noi contin aproximativ 130 de kilograme de plastic, dublu fata de cele care erau produse in 1988.



Producatorii de mase plastice au crescut preturile din cauza majorarii costurilor materiilor prime, pretrol si gaze naturale, si a epuizarii capacitatii de productie. Cererea pentru rasini sintetice a crescut cu 8,3 procente in primele zece luni ale lui 2004, conform estimarilor Consiliului American al Plasticului. In SUA, piata rasinilor ajunge la 39 de miliarde de euro pe an. Productia de mase plastice a SUA a atins 89% din capacitate in 2004, fata de 85% in 2003 si se estimeaza utilizarea a 91% din capacitatea de productie in 2005. "Fabricile noastre functioneaza la maximum si facem tot posibilul sa tinem pasul cu cererea", a declarat Paul Oakley, purtatorul de cuvant al Dow Chemical.



"In America de Nord, trebuie sa construim cel putin trei fabrici de polietilena pe an, pentru a face fata cresterii cererii", a declarat Jeffrey Lipton, presedintele Nova Chemicals. "La nivel global, numarul se ridica la 11 sau 12 fabrici noi in fiecare an, doar pentru a tine pasul cu majorarea cererii. Nu vad cum ar putea fi construite atatea fabrici", a concluzionat el. Cresterea decalajului inre cerere si oferta a fost accentuata de cresterea achizitiilor din partea Chinei.



Nova si Dow Chemical, cei mai mari producatori de plastic din Canada, respectiv SUA, vor continua sa creasca preturile si in 2005, dupa ce ,an 2004, pretul polietilenei a crescut cu 80%, iar pretul polistirenului s-a majorat cu 74%. In consecinta, actiunile Nova au crescut cu 62%, iar cele ale Dow Chemical, cel mai mare producator de polietilena din lume, s-au majorat cu 19 procente.



Intre timp, marii consumatori de plastic resimt cresterea costurilor si diminuarea profiturilor. Compania Coca-Cola, cel mai mare producator de bauturi racoritoare din lume a anuntat o crestere de 5% a costurilor unitare, din cauza majorarii cheltuielilor pentru materii prime. La randul lor, rivalii de la Pepsi estimeaza cresterea cu 100 de milioane de dolari (76 de milioane de euro) a costurilor pentru indulcitori, aluminiu si plastic, in 2005.



Producatorii de ambalaje pentru industria alimentara sunt insa cei mai afectati. Applied Extrusion Technologies, cel mai mare producator nord american de ambalaje pentru industria alimentara, a inregistrat cheltuieli cu 46 de milioane de euro mai mari in 2004. Majorarile de pret realizate au acoperit doar jumatate din cresterea cheltuielilor, astfel ca pierderile companiei s-au ridicat la 36 de milioane de euro.



Companiile din industria auto inregistreaza la randul lor probleme in urma cresterii pretului maselor plastice. Cantitatea de plastic folosita la producerea unui autovehicul va creste pana la 150 de kilograme in urmatorii 10 ani. General Motors, cel mai mare producator de autovehicule din lume, incearca sa micsoreze costurile prin folosirea plasticului reciclat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO