Business Internaţional

Cresterea preturilor afecteaza brandurile consacrate

25.02.2008, 20:43 13

Pentru mai bine de un an, producatorii de alimente si alte bunuri de consum din intreaga lume au suportat din propriul buzunar cresterea preturilor la materiile prime, scrie International Herald Tribune.
Dar continua ascensiune a preturilor materiilor prime a dus inevitabil la cresterea preturilor produselor, iar acest lucru poate modifica foarte usor obiceiurile de consum ale oamenilor.
Urmatoarea runda de scumpiri "va influenta in mod sigur comportamentul consumatorilor care se vor orienta catre produsele mai ieftine", a declarat Ken Harris, consultant in cadrul firmei Cannondale Associates.
Acest lucru ar putea fi o lovitura grea pentru companiile care au utilizat deja toate mijloacele de reducere a costurilor si care in ultimii ani au devenit mai eficienti in ciuda cresterii preturilor la grau, cacao, lapte si energie.
"Costurile de productie au crescut cu 6%, insa doar 4% din aceasta crestere este sustinuta de pretul produsului. Cine credeti ca suporta diferenta dintre costul produsului si pretul acestuia?", a declarat Gregg Warren, analist al Morningstar. In ultimii ani tot mai multe dintre cele mai mari companii alimentare, precum si dintre cei mai mari producatori de bunuri de consum au compensat cresterea preturilor la materiile prime prin reducerea personalului, inchiderea unor linii de productie, incercand astfel sa devina din ce in ce mai eficiente.
De asemenea, o parte din cresterea preturilor materiilor prime a fost contracarata prin majorarea preturilor produselor alimentare, consumatorii nerenuntand insa la consumul de produse de brand, fiind mai degraba dispusi sa reduca din cheltuieli in alte domenii.
Cu toate acestea, o crestere a preturilor nu poate sa nu aiba efecte, a adaugat Harris. "Chiar daca cresterea actuala a preturilor nu a avut un impact major asupra consumatorilor, urmatoarele scumpiri vor avea cu siguranta", a incheiat el.
In Statele Unite, subindicele Standard & Poor's care masoara evolutia companiilor din industria alimentara a inregistrat de la inceputul anului o scadere de 5%.
Consumatorii deja au inceput sa se orienteze catre marci mai ieftine de lapte si sucuri, a declarat Brian Morgan, analist al Euromonitor International. De asemenea, el a apreciat ca acelasi fenomen s-ar putea intampla si cu alte produse, precum painea.
Nu doar alimentele se scumpesc insa. Procter & Gamble, de exemplu, cel mai mare producator de bunuri de larg consum, si-a majorat preturile la produse incepand cu ultimul trimestru al anului trecut. Cea mai recenta majorare de pret a fost cea de 6% la mancarea pentru caini si cea de 8% pentru sapunurile Zest si Safeguard.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO