Business Internaţional

Culisele celei mai mari fuziuni din industria dulciurilor, preluarea Wrigley de catre Mars

Culisele celei mai mari fuziuni din industria dulciurilor, preluarea Wrigley de catre Mars

Directorul executiv Bill Wrigley Junior este cel de-al patrulea membru al familiei Wrigley care a ajuns la conducerea companiei

09.05.2008, 20:33 131

Tratativele dintre cele doua companii americane, Wrigley si Mars, doua dintre cele mai cunoscute companii din industria dulciurilor din lume, de a fuziona intr-o singura mare companie, au inceput la fel ca oricare intalnire in familie, in jurul mesei, scrie The Wall Street Journal.
Pe 11 aprilie, directorul executiv al Wrigley, Bill Wrigley Junior, cel de-al patrulea membru al familiei Wrigley care a ajuns la conducerea companiei, a fost de acord sa se intalneasca cu presedintele Mars Global, Paul Michaels si cu directorul economic al companiei, Olivier Goudet. Cei doi au fixat aceasta intalnire, la resedinta lui Michaels, iar la mai putin de o saptamana dupa intrevedere, cele doua companii anuntau ca au ajuns la un acord in privinta fuziunii dintre Wrigley si Mars.
Mars, impreuna cu fondul de investitii detinut de miliardarul Warren Buffett, Berkshire Hathaway, anunta achizitia Wrigley pentru suma de 23 de miliarde de dolari (14,86 miliarde de euro). Tranzactia, care va fi finalizata in urmatoarele 6 pana la 12 luni, aduce impreuna doua dintre cele mai cunoscute marci americane: Wrigley, producatorul de guma de mestecat, si Mars, producatorul batoanelor de ciocolata cu acelasi nume si a bomboanelor M&M si Skittles.
Actionarii Wrigley vor primi astfel aproximativ 80 de dolari (51,67 euro) pentru fiecare actiune, cu 28% mai mult decat pretul de 62,45 de dolari/actiune (40,34 euro) inregistrat de titlurile companiei la momentul tranzactiei. La mai putin de doua zile dupa anuntul tranzactiei, titlurile Wrigley erau tranzactionate la un pret de 79,91 dolari/actiune (49,69 euro), in crestere cu 23% fata de sedinta precedenta.
Fuziunea dintre cele doua companii a reprezentat o mare surpriza pentru investitorii de pe Wall Street, foarte putini dintre acestia asteptandu-se la o asemenea tranzactie. Cu toate acestea, efectele unei asemenea miscari sunt cat se poate de vizibile: o companie gigant, specializata in industria dulciurilor, avand capacitatea de a investi masiv in pietele emergente din intreaga lume, fara a da vreo socoteala actionarilor. Aceasta libertate de decizie, precum si forta cu care noua companie ar putea intra pe piete reprezinta o extrem de mare amenintare pentru companiile din domeniul alimentar, precum Hershey sau Cadbury Schweppes, companii care poarta tratative de fuzionare de ani buni. Chiar si asa insa, atat titlurile Hershey, cat si cele ale companiei Cadbury au inregistrat cresteri.
Insa, in timp ce ambele companii, Mars si Wrigley sunt cunoscute pe plan international, Mars pare sa nu aiba experienta necesara finalizarii unei asemenea achizitii. Acest lucru se observa prin faptul ca achizitia Wrigley se face la un pret de 32 ori mai mare decat valoarea veniturilor estimata a producatorului de guma pentru acest an. Astfel, chiar daca Mars reuseste sa integreze cu succes compania, s-ar putea sa se dovedeasca extrem de dificila obtinerea unui profit de pe urma acestei tranzactii, fara o crestere substantiala a veniturilor in perioada imediat urmatoare.
Cu toate ca tranzactia s-a incheiat in mai putin de cateva saptamani, aceasta mutare a fost gandita cu ani inainte. Mars, detinuta in proportie de 100% de catre familia Mars, a stiut din totdeauna ca intr-o buna zi va reusi sa achizitioneze compania Wrigley. "Era o chestiune de timp, si nu daca va achizitiona compania sau nu", a apreciat un apropiat implicat in desfasurarea fuziunii.
Asemenea multor altor familii care detin propriile lor afaceri, familia Wrigley, care controleaza aproximativ doua treimi din totalul actiunilor de clasa B, care permit o mai mare putere de decizie, a devenit din ce in ce mai putin implicata in afacere. Bill Wrigley, care detine aproximativ 45% din totalul actiunilor, cu toate ca a ramas singurul membru al familiei intr-adevar implicat in afacere, a declarat ca n-a fost nevoie de tratative indelungate cu membrii familiei pentru vanzarea companiei catre Mars.
Achizitia Wrigley se dovedeste insa o mutare indrazneata pentru Mars, condusa de catre cei doi frati, John Mars si Forrest Mars Junior, ambii fosti presedinti ai companiei. Potrivit declaratiilor purtatorului de cuvant al Mars, numeroase functii din conducerea companiei sunt ocupate de catre membri ai familiei Mars.
Noua companie isi va indrepta atentia mai mult catre extinderea distributiei, devenind una dintre principalele strategii ale companiei, Mars si Wrigley incercand sa penetreze cat mai bine pe pietele emergente din India, China si Brazilia. "Impreuna, cele doua companii au mai multe sanse de reusita pe aceste piete", a apreciat Wrigely Junior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO