Business Internaţional

Cum se descurca Chrysler in plina criza financiara

09.04.2008, 15:38 14

Cand Cerberus Capital Management s-a hotarat anul trecut sa achizitioneze o participatie de 80% in cadrul companiei auto Chrysler, detinuta la acea vreme de catre compania germana Daimler Chrysler, nu se poate spune ca a fost o sincronizare perfecta pentru fondul de investitii.
Insa cum tranzactia dintre Cerberus si Chrysler s-a finalizat la inceputul lunii august, in plina criza financiara, iar economia americana dadea semne clare de recesiune, era prea tarziu pentru fondul de investitii sa mai dea inapoi, scrie CNN Money.
Astfel, Cerberus s-a hotarat sa vina cu o noua formula manageriala: Robert Nardelli a devenit noul director executiv, dupa ce a parasit compania Home Depot, dupa mai bine de sase ani. James Press, directorul operatiunilor Toyota pentru regiunea nord americana, a devenit noul vicepresedinte al Chrysler, in timp ce Tom LaSorda si-a pastrat pozitia de vicepresedinte in cadrul Chrysler.
Misiunea celor trei era de a transforma compania intr-una profitabila, iar printre primele masuri care au fost adoptate odata cu noua conducere s-au numarat consolidarea contractelor cu dealerii, disponibilizarea a mai bine de 20.000 de angajati, precum si axarea pe anumite modele Chrysler. In 2007, compania a inregistrat pierderi de 1,6 miliarde de dolari (1,01 miliarde de euro), insa potrivit declaratiilor lui Nardelli, oficialii Cerberus sunt de parere ca Chrysler se afla in graficul pentru acest an.
In cadrul unui interviu acordat revistei americane Forbes, cei trei oficiali ai Chrysler s-au pronuntat in legatura cu viitorul companiei pe care o conduc in conditiile crizei financiare din Statele Unite si a conditiilor de pe piata americana.
"In mod evident suntem afectati de ceea ce se intampla cu economia americana", a declarat Nardelli. Directorul Chrysler a mai adaugat ca la sfarsitul anul trecut, compania s-a orientat catre estimarea exacta a tendintelor pietei, astfel incat sa puna la punct o strategie cat mai adaptata la noua situatie economica din Statele Unite. "Am estimat ca in 2008 numarul vanzarilor pe piata auto din Statele Unite se va ridica la 15,5 milioane de unitati vandute, in scadere fata de nivelul de 16,1 milioane de unitati atins in 2007 si cel de 16,6 milioane din 2006", a continuat Nardelli.
Press este insa de parere ca totul depinde de cum va reactiona compania la situatia data, incercand sa limiteze pe cat posibil efectele negative ale crizei. "Facem tot ce ne sta in putinta sa intarim organizatia, sa ne consolidam relatiile cu furnizorii, autoturismele pe care le comercializam, campaniile de marketing, tot", a declarat Press.
Cei trei s-au pronuntat si in legatura cu cresterea pretului petrolului si viitorul industriei auto de pe piata americana, strategia producatorului auto avand la baza o estimare de crestere a pretului petrolului de pana la 4 dolari pe un galon de benzina (3,71 litri).
"Luam in calcul o crestere a pretului benzinei de pana la 4 dolari pe galon, insa toate noile modele Chrysler, cu noua tehnologie hibrid consuma cu pana la 40% mai putin combustibil", a declarat LaSorda. LaSorda a adaugat ca, cu toate ca Chrysler se va orienta pe segmentul de dimensiuni mici, toata gama Chrysler va fi imbunatatita din punct de vedere al reducerii consumului de carburant.
Intrebat de rolul pe care Cerberus il are in transformarea Chrysler intr-o companie profitabila, Nardelli a declarat: "Stephen Feinberg, presedintele Cerberus, este in adevaratul sens al cuvantului un patriot si este in totalitate dispus sa suporte transformarea Chrysler intr-o companie profitabila". Cerberus este unul dintre cele mai experimentate fonduri de investitii din Statele Unite, grupurile de consiliere financiara fiind unele dintre cele mai bune din domeniu.
"Daca avem nevoie de ei, sunt acolo", a adaugat Nardelli. Cu toate acestea directorul Chrysler a adaugat ca nu exista niciun control din partea Cerberus asupra companiei auto, Chrysler detinand autonomie completa, insa conducerea fondului este consultata in luarea deciziilor.
Conducerea Chrysler se arata increzatoare in viitorul companiei, fiind de parere ca in urmatorii ani compania va deveni din nou una profitabila, mizand pe reducerea cheltuielilor.
"Este de datoria mea sa transform compania intr-una competitiva la nivel global, din punct de vedere al costurilor de productie", declara vicepresedintele companiei.
"Principalul factor care va contribui la succesul Chrysler va fi orientarea catre client si nu catre profitabilitatea operatiunilor. Daca o sa gasim cea mai buna modalitate de a oferi clientilor exact ceea ce-si doresc, ce altceva poate merge prost", declara Press.
Chiar si asa insa, Chrysler nu este recunoscuta pe piata auto ca o companie orientata catre client, in prezent compania clasandu-se pe locul patru in topul celor mai slabe autoturisme din Statele Unite. Prin imbunatatirea calitatii autoturismelor, Chrysler spera insa sa depaseasca acest impediment, schimband impresia generala asupra masinilor fabricate.
Cu o cota de piata de doar 12,9%, Chrysler spera sa poata deveni o companie competitiva atat pe piata americana, cat si pe alte piete, in special pe pietele emergente din Asia, India sau America de Sud.
Pe aceste piete compania se va axa pe productia de masini de mici dimensiuni cu consum redus de carburant, iar acest lucru, au declarat oficialii companiei, se va realiza cel mai probabil in urma incheierii unui parteneriat cu un producator autohton. "Nu putem opera pe toate pietele de unii singuri, tinand cont de dimensiunile pietei", a declarat LaSorda.
Prin incheierea unui nou acord cu Sindicatul Lucratorilor Auto din Statele Unite, din 2010 cheltuielile cu salariile vor scadea la valori cuprinse intre 4 si 5 dolari pe ora, in prezent o ora de lucru fiind platita cu 24 de dolari.
Oficialii Chrysler au mai declarat ca, in viitorul apropiat, compania se va concentra pe perfectionarea unei tehnologii hibride cat mai performante, precum si pe consolidarea vanzarilor modelelor Chrysler Journey si Chrysler Challenger. "Ne consideram responsabili pentru renasterea "visului american", in mod special pentru cei pentru care condusul a ramas o experienta emotionala", a adaugat Press. "Avem in proiect masini care vor reusi sa readuca la viata acest vis", a incheiat el.
In urmatorii zece ani, cei trei se asteapta la o crestere extrem de mare a pietei auto la nivel international, in special pe pietele emergente, insa considera ca numarul producatorilor se va reduce considerabil, multe dintre companiile auto de mici dimensiuni fiind obligate sa-si sisteze operatiunile sau sa incline spre o fuziune cu o alta companie mai mare.
"Cred ca la nivel global vor ramane patru, cinci sau poate chiar sase mari companii auto, care vor detine o cota de piata cuprinsa intre 15% si 20%, fiind dominante in anumite parti ale lumii", a adaugat Press.
"Cele mai mari schimbari in industria auto, in special in designul autoturismelor, il va suferi interiorul masinilor, care va deveni din ce in ce mai confortabil cu tot felul de gadget-uri", este de parere Nardelli. "De asemenea, toti producatorii de autoturisme se vor axa pe independenta de resursele energetice conventionale, masinile devenind din ce in ce mai 'verzi'", a mai adaugat Nardelli.
"Chrysler va reusi pentru ca niciodata compania nu a fost doborata la pamant. Intotdeauna a fost capabila sa revina din urma, mult mai agresiv. Tocmai din aceasta cauza cred ca Chrysler se va repozitiona printre liderii auto de pe piata americana", a incheiat Nardelli.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO