Business Internaţional

Cum se transforma faima in averi de milioane de dolari

04.12.2007, 16:49 13

Marea Britanie este tara cu cea mai mare concentratie de oameni bogati din lume, si nu este vorba doar despre fotbalisti ca David Beckham sau Wayne Rooney, scrie BBC News.
Avand in vedere caracterul global al economiei din ziua de azi, oameni de diverse profesii aflati in topul profesionistilor de succes profita de asa-numita "Prima de Superstar", o serie de beneficii aduse celebritatilor de faima de care se bucura.
Avansul tehnologiei multimedia inseamna, pe langa progres, si ca superstarurile opereaza pe o piata globala.
Fiind cei mai buni din domeniul lor, ei atrag o cantitate disproportionata de afaceri profitabile, spre deosebire de competitorii lor mai putin faimosi.
Economistul Sherwin Rosen a introdus ideea de Prima de Superstar la inceputul anilor '80, pentru a explica de ce unii muzicieni castiga sume atat de mari de bani.
Inainte de aparitia tehnologiei de inregistrare, chiar si cei mai cunoscuti artisti aveau castigurile limitate de numarul audientei. Odata cu aparitia inregistrarilor, CD-urilor si mai nou, a internetului, cantaretii de succes au o baza a audientei extinsa la nivel global, prin urmare, castiga mult mai multi bani, depunand aceeasi cantitate de efort.
Vanessa-Mae este una dintre cele mai cunoscute violoniste din lume, dar, spre deosebire de predecesorii ei de acum 50 de ani, dispune de o baza globala de fani. Vanessa profita din plin de Prima de Superstar si este constienta de schimbarile survenite in viata unui muzician fata de cei din trecut.
"Expunerea de care dispunem la nivel global se datoreaza numai dezvoltarii tehnologiei", a declarat violonista. "Daca imi lansam albumele acum 50 de ani si trebuia sa le transport cu vaporul pe alte continente, ar fi insemnat sa petrec cinci ani promovandu-mi un album", a mai spus Vanessa-Mae. Tehnologia i-a permis violonistei sa vanda mai mult de 10 milioane de albume in intreaga lume, ceea ce ii permite sa traiasca asa cum visa in copilarie.
"Cand aveam cam sapte ani, am intrebat-o pe mama mea 'cati bani trebuie sa am astfel incat sa pot manca caviar in fiecare zi?'"
Televiziunea le permite si celor mai buni fotbalisti sa fie superstaruri ale economiei. Cand capitanul echipei engleze Bobby Moore a ridicat Cupa Mondiala in anul 1966, castiga 100 de lire (140 de euro) pe saptamana. Astazi, capitanul actual al echipei nationale a Angliei, John Terry, detine aceeasi pozitie in ierarhia echipei, dar castiga saptamanal 130.000 de lire sterline (183.000 de euro).
Conform economistului Danny Quah, profesor la London School of Economics, echipele din Premier League sunt o franciza globala. "Premier League este privita de o jumatate de miliard de oameni din toata lumea, mai multi decat am reusit sa salvam de la saracie in ultimii 20 de ani", spune profesorul. Jucatorii de top nu primesc doar salarii enorme pentru evolutia de pe teren, ci de cele mai multe ori semneaza contracte de publicitate in valoare de milioane de dolari. David Beckham a incasat anul trecut 11 milioane de lire sterline (15,4 mil. euro) numai din activitati conexe.
Dar nu numai celebritatile pot profita de prima de superstar. Dezvoltarea tehnologica a transformat o serie de agenti de pariuri in adevarate superstaruri financiare.
Fondatorii agentiei online de pariuri sportive Betfair se bucura de un succes global, iar Edward Wray este constient de beneficiile statutului de superstar.
"Pentru noi este foarte important sa fim numarul unu. Eficienta modelului nostru depinde direct de notorietatea si dimensiunile afacerii", spune Wray, cofondator al agentiei Betfair.
Daca reusesti sa ajungi pe primul loc, aduni cei mai multi jucatori, ceea ce le-a adus lui Wray si partenerului sau, Andrew Black, averi fabuloase.
Avand averi de zeci, uneori, sute de milioane de lire sterline, "superstarurile lumii economice" din Anglia au destui bani pentru a cheltui mult si des. Piata mondiala de bunuri de lux a inregistrat anul trecut vanzari in valoare de 75 mld. lire (105 mld. euro).
"Aston Martin a pornit de la o masina produsa in serie limitata la o industrie globala. De la vanzari de 200 de masini, am atins 7.000 de unitati vandute pe an", a declarat Craig Davison, reprezentant al Broughton's Aston Martin din Cheltenham.
De asemenea, firma de curse private cu avionul NetJets, a carei afacere s-a extins ametitor in ultimii ani, are cel mai ieftin pachet de servicii la pretul de 85.000 lire (120.000 de euro) pentru
25 de ore de zburat. "Acum cinci ani aveam o flota de 18 aeronave si 89 de clienti, in vreme ce astazi avem o flota de 135 de avioane si 1.500 de clienti", a spus Robert Dranitzke, director executiv de marketing la NetJets.
"Daca luam in calcul companiile aeriene obisnuite, noi avem a saptea flota din Europa ca marime si continuam sa ne extindem cu rapiditate", a mai spus Dranitzke.
Dar intrebarea principala este cum ii afecteaza toata aceasta bogatie pe oamenii obisnuiti? Nu toate aceste averi sunt cheltuite sau investite in Marea Britanie, spune Peter Charrington, director al diviziei private banking a grupului CitiBank din Marea Britanie.
"Desi acesti oameni vor avea in mod clar interese in tara lor natala si vor investi, probabil, si aici, in Marea Britanie, multi dintre ei se gandesc sa investeasca in alte tari", a mai spus Charrington.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO