Business Internaţional

Cuvantul "scuze" nu face parte din vocabularul bancherilor de pe Wall Street

29.10.2008, 14:46 14

Nimeni nu se asteapta ca unul dintre colosii mondiali sa isi ceara scuze. Unii academicieni sunt insa de parere ca scuzele - in pofida riscurilor pe care le poate implica o astfel de actiune - ar putea fi cele pe care s-ar putea reconstrui increderea pierduta, scrie CNN Money.

In conditiile in care pietele din intreaga lume sunt paralizate de incapacitatea de a te putea baza pe un partener, bancherii ar putea sa castige increderea atat a partenerilor, cat si a clientilor printr-o masura pe cat de simpla, pe atat de neobisnuita pentru o industrie dominata de orgolii precum cea bancara.
Mai multe studii din Statele Unite au aratat ca doctorii ce si-au cerut scuze pentru greselile lor au redus riscul de a fi dati in judecata de pacientii lor sau de familiile acestora, aparent deoarece scuzele i-au convins pe oameni sa aiba incredere in doctori.
Incercarea bancherilor de a recupera increderea pe care au pierdut-o cu ocazia crizei financiare va fi dificila, dar necesara, a afirmat Daniel Diermeier, profesor de practici competitive si reglementari la Scoala de Management Kellogg in cadrul Universitatii Northwestern dintr-o suburbie a orasului Chicago.
O situatie pe care el a amintit-o ca o comparatie cu cea actuala este cea a companiei americane de aviatie Southwest, ce s-a confruntat cu o mediatizare masiva in 2005 dupa ce una dintre aeronavele companiei a derapat de pe pista, omorand un baiat de sase ani.
La cateva ore de la accident, directorul executiv al companiei a declarat intr-o conferinta de presa: "Nu exista cuvinte care sa poata exprima durerea si regretul nostru pentru tragedia ce a avut loc."
Pretul actiunilor companiei a scazut initial, insa a crescut dupa doar cateva zile cu 3,5%, iar in martie 2006, pretul acestora era cu 11% deasupra nivelului pe care acesta il inregistra inainte de momentul accidentului.
Cu toate acestea, companiile de servicii financiare posteaza o "atitudine total diferita", a spus Diermeier. "Din cauza faptului ca produsele sunt complicate, predomina un sentiment de superiorite, exista ideea ca tu esti mai inteligent decat toti ceilalti, si agresivitatea este apreciata."
De la momentul primului faliment important in cadrul actualei crize - Northern Rock din Marea Britanie in septembrie 2007 - institutiile ce s-au prabusit au afisat grade diferite de remuscari.
Richard Fuld. Jr., directorul executiv al Lehman Brothers, a declarat ca isi asuma intreaga raspundere pentru actiunile sale si se simte "ingrozitor pentru ceea ce i s-a intamplat companiei". Fuld a insistat insa ca imparte vina cu organele de reglementare si cu Congresul Statelor Unite.
Intregul nivel superior de management al Deutsche Bank a promis renuntarea la bonusuri anul acesta, urmand aceeasi strategie pe care a initiat-o anul trecut John Mack, directorul executiv al Morgan Stanley.
Pana acum cei din industria financiara nu s-au inghesuit insa sa isi ceara scuze.
Spre deosebire de japonezi, a caror cultura stabileste clar contextul in care sunt necesare scuzele, americanii si britanicii ar putea considera un asemenea comportament straniu, chiar naiv. Keith Skeoch insa, directorul executiv al Standard Life Investment, un puternic manager de fond din Marea Britanie, spune ca o angajare sincera era cruciala pentru construirea si mentinerea increderii in companie, iar incapacitatea acesteia de a respecta viziunile clientilor ar putea fi letala.
A pastra tacerea nu este o optiune potrivita spune Diermeier. "Tacerea este considerata defensiva", spune el. "Daca o companie nu spune nimic, vom presupune ce este mai rau despre ea."
Benjamin Ho, asistent universitar pentru economie la Scoala de Management Cornell Johnson, spune ca scuzele trebuie de asemenea sa para sincere.
"O incercare prea elaborata de a-ti cere scuze, ce tradeaza lipsa de sinceritate, nu este de niciun folos."
"Pentru a fi eficiente, scuzele trebuie sa il faca pe cel ce isi cere scuze vulnerabil, deschis fie la posibilitatea unor procese civile sau la alte sanctiuni, fie deschis catre o recunoastere a unei incompetente aparente."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO