Business Internaţional

De ce a ajuns cel mai tare designer american de masini germane sa fie din ce in ce mai controversat

De ce a ajuns cel mai tare designer american de masini germane sa fie din ce in ce mai controversat

Chris Bangle, directorul departamentului de design al BMW: Ceea ce incercam sa realizam este transformarea marcilor BMW si Mini in adevarate standarde pentru ceilalti producatori, aducand in mod continuu inovatii in domeniul automobilistic. (BMW Z4)

28.09.2007, 15:06 29

De cand Bangle este directorul departamentului de design al BMW, compania germana a devenit una dintre marcile auto de top din intreaga lume, inregistrand vanzari de aproximativ 1,4 milioane de unitati pe an, devansandu-si astfel concurentii de la Mercedes, Lexus sau Audi. Cel mai adesea numele lui Bangle este asociat cu liniile de design care se regasesc la modelele Seriilor 1, 3 si a modelului Z4, la care ies mai puternic in evidenta. Insa iubitorii de automobile sunt impartiti in doua tabere, respectiv cei carora le place noul design dezvoltat de catre Bangle si cei care il urasc de-a dreptul.
Criticile s-au amplificat in ultimii ani, mai ales pentru ca BMW a intampinat probleme serioase in dezvoltarea de modele. Astazi insa, Bangle se refera la majoritatea criticilor sai spunand ca "doar gura e de ei", si recunoaste ca asemenea critici fac parte din slujba sa.
"Daca ai de gand sa te joci in zapada, exista riscul sa te si uzi", si-a descris serviciul Bangle. "Este inevitabil. Face parte din meseria de pionier, in orice domeniu ai lucra", a adaugat el.
Intr-un interviu acordat de curand, Bangle se arata increzator in modele dezvoltate sub conducerea sa. Si daca imitatia este cea mai sincera modalitate de a flata pe cineva, atunci echipa pe care o conduce are o multime de admiratori, numerosi concurenti, printre care si Lexus si Mercedes, dezvoltand noi modele prin care acestia par sa fie recunoscatori celor de la BMW, preluand elemente de design de la constructorul bavarez.
Sub conducerea lui Bangle, departamentul de design, care se ocupa si de marcile Mini si Rolls-Royce, spera ca modelele lor sa devina "standarde" pentru toti ceilalti producatori de automobile. "Ceea ce incercam sa realizam este transformarea marcilor BMW si Mini in adevarate standarde pentru ceilalti producatori, aducand in mod continuu inovatii in domeniul automobilistic", sustine directorul departamentului de design.
Modelul X5, care este cel mai bine vandut model produs de BMW, este acum la cea de-a doua generatie, fiind un adevarat pionier in domeniul SAV-urilor (sport activity vehicle). Cu ajutorul marcii Mini, cei de la BMW au rezolvat problema automobilelor de mici dimensiuni. "Brusc, toata lumea vrea sa fie Mini", spune Bangle. "Astfel puteam diversifica productia, personalizand fiecare masina in parte", a completat el.
De curand, la ultimul salon auto de la Frankfurt, BMW a inaugurat noile modele Mini Clubman si X6, care a fost descris ca un "Sport activity coupe". Cei de la BMW spera ca modelul X6 va deschide un nou segment pentru vanzarile de anul viitor, respectiv cel al masinilor de teren cu aspect sportiv.
Inovatiile celor de la BMW s-au indreptat anul acesta si spre interiorul masinilor, cele mai remarcate fiind noile suporturi pentru pahare. La salonul auto de la Frankfurt, Bangle a vorbit chiar despre un "principiu al suporturilor pentru pahare, ele fiind acel mic detaliu care poate produce atat de multa emotie soferilor".
Si in mod cert nu se poate vorbi despre lipsa emotiilor in cadrul echipei lui Bangle.
"Acesta efectiv a populat peisajul in care trebuie sa traim cu sentimentalisme", spune Mickey Kaus, un critic frecvent al designului practicat de Bangle, el descriind noul model X6 ca pe un model efeminat, plin de ornamente.
Pe internet a fost lansata chiar o petitie prin care se cere concedierea lui Bangle si aplicarea unei interdictii asupra lui pentru a nu mai proiecta niciun model de BMW. Admiratorii designerului sunt de parere ca acesta este pretul pe care Bangle trebuie sa-l plateasca pentru ca este un inovator. "Bangle a sfidat conventia", este de parere Dutch Mandel, editor la revista americana AutoWeek.
Intrebat daca aceste critici - majoritatea lor sunt aduse pe internet si in special de pe piata americana, aceasta fiind cea mai mare piata de desfacere a celor de la BMW - il deranjeaza, Bangle a declarat ca aceste critici sunt ca un "fenomen al accidentelor auto" - fiecare are parerea lui asupra a ceea ce s-a intamplat.
Cu toate acestea analistii care se ocupa cu studiul BMW sunt de parere ca atentia care i se acorda designerului din partea publicului american, fie ea pozitiva sau negativa, nu cade rau, pe principiul "publicitatea proasta e totusi publicitate".
Intr-o afacere unde competitivitatea este foarte ridicata, in care se produc extrem de putine masini care sa mai fie de calitate proasta, singura deosebire efectiva pare a fi designul exterior si interior, precum si inovatiile tehnice aplicate partii mecanice.
BMW a inregistrat vanzari record in ultima perioada, fiecare noua generatie depasind-o in vanzari pe cea precedenta.
Cu toate acestea, cotatia actiunilor BMW nu a inregistrat nicio crestere semnificativa, aceasta fiind chiar devansata de catre actiunile unor constructori ca DaimlerChrysler sau Audi.
Familia Quandt, actionarii majoritari ai BMW, sunt nerabdatori sa afle ultimele rezultate financiare ale companiei, noul raport de activitate urmand sa fie facut in curand. "Am sentimentul ca BMW s-a depasit pe sine", crede Arndt Ellinghorst, director al institutului de cercetari auto Credit Suisse.
Un purtator de cuvant al BMW a declarat ca studiile recente desfasurate in randul consumatorilor indica faptul ca designul exterior este cel de-al doilea criteriu dupa care acestia cumpara o masina, dupa loialitatea fata de marca. Un alt ghinion al lui Bangle ar putea fi insa faptul ca designul auto este un domeniu extrem de subiectiv, care intotdeauna va naste controverse. "Este la fel ca in fotbal. Toata lumea stie cel mai bine cum sa joace echipa, mai putin antrenorul", a explicat experimentatul designer.
Colegii lui Bangle il descriu ca fiind un manager talentat care pana acum a reusit sa medieze relatiile intre membrii consiliului de conducere si cei ai echipei de design, incercand, si reusind de multe ori, sa impace pe toata lumea.
In trecut, companiile de tipul General Motors, marii constructori auto, obisnuiau sa incredinteze designul fiecarei parti dintr-o masina unor designeri individuali. Astazi insa, designerii de la BMW concureaza pe echipe cu diferite prototipuri de automobile care, in final, dupa ani de pregatire, pot fi respinse de la productie. "Iti pierzi mintile cand se intampla asa ceva", spune un angajat al departamentului de design.
Bangle are propria sa experienta in acest sens. In primii ani ai sai la Fiat, unde a lucrat in perioada 1985-1991, toate proiectele lui au fost respinse. Schimbarea a venit cand "m-am dedicat mai mult adevarului designului", explica Bangle.
"Dupa ce mi-am schimbat filosofia si am inceput sa pun pe primul loc designul, fiecare proiect mi-a fost aprobat", a adaugat el.
Din 2005, marca BMW si-a adus un nou designer experimentat, olandezul Adrian van Hooydonk, pe care Bangle l-a numit seful echipei. La momentul respectiv compania a declarat ca schimbarile care au loc reflecta dezvoltarea extrem de rapida a businessului auto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO