Business Internaţional

​Deflaţia din sectorul alimentar american: agonie pentru producători, extaz pentru consumatori

​Deflaţia din sectorul alimentar american: agonie...

Autor: Catalina Apostoiu

01.09.2016, 19:34 240

Statele Unite sunt pe cale să înregistreze în acest an cea mai lungă perioadă de scădere a preţurilor alimentelor din ultimele cinci decenii, fenomen ce-i bucură pe consumatori, dar care creează stres financiar pentru fermieri şi magazine alimentare, scrie Wall Street Journal.

Tendinţa este alimentată de o ofertă excedentară de produse lactate, carne, cereale şi alte produse alimentare de bază şi o cerere în scădere pentru multe dintre aceleaşi produse din China şi alte regiuni pe fondul aprecierii dolarului. Costurile mai mici legate de transport şi refrigerare împing de asemenea preţurile alimentelor în jos, spun economiştii.

„Deflaţia este mană cerească pentru consumatori“, spune Bob Goldin, vicepreşedinte al Technomic, o companie de consultanţă în domeniul alimentar.

Economiştii şi analiştii din domeniu spun că declinul preţurilor la supermarketuri ar putea dura cel puţin până la sfârşitul anului. Declinul survine în condiţiile în care cererea din China reaşează preţurile materiilor prime. Actualul declin ar putea bate în curând cele nouă luni de scăderi anuale înregistrate în 2009 şi 2010, cea mai lungă astfel de perioadă din 1960.

Oferta excedentară este atât de pronunţată în unele regiuni, încât fermierii din sectorul lactatelor au vărsat milioane de livre de lapte pe câmp. Departamentul american al Agriculturii a achiziţionat recent brânză în valoare de 20 milioane de dolari pentru a-i ajuta pe fermierii aflaţi în impas.

O mulţime de retaileri din domeniul alimentar sunt afectaţI de preţurile în scădere. Magazinele alimentare au deja marje subţiri de profit, iar deflaţia tinde să le reducă valoarea stocurilor. Pentru a rămâne competitive, acestea trebuie să reducă preţurile bunurilor existente.

Cel puţin şase retaileri naţionali, inclusiv Costco Wholesale şi Whole Food Market, şi patru dintre cei mai mari cinci distribuitori de alimente listaţi pe bursă, printre care Sysco şi US Foods Holding, au anunţat o erodare a marjelor în trimestrul trecut din cauza scăderii preţurilor alimentelor, aceasta fiind prima dată când atât de mulţi operatori din domeniul alimentar indică deflaţia drept o problemă serioasă.

Nu toate alimentele s-au ieftinit, însă. Preţurile fructelor şi legumelor au crescut cu 1,4% în iulie faţă de aceeaşi lună a anului trecut în parte din cauza secetei din California.

Wal-Mart Stores, cel mai mare retailer din domeniul alimentar al SUA, a fost unul dintre puţinii care au beneficiat de pe urma scăderii preţurilor, în parte pentru că a atras mai mulţi clienţi după ce a redus preţurile la începutul anului. În trimestrul doi, retailerul a raportat rezultate solide în pofida „impactului deflaţionist constant“. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO