Business Internaţional

Drumul catre crearea gigantului auto Fiat este greu si plin de obstacole, dar Sergio Marchionne isi asuma riscurile

Drumul catre crearea gigantului auto Fiat este greu si plin de obstacole, dar Sergio Marchionne isi asuma riscurile

Relansarea modelului Fiat 500 a fost primul mare succes al lui Sergio Marchionne. Acum viseaza la crearea unei companii care sa aiba operatiuni pe trei continente (FOTO: Reuters)

17.05.2009, 17:00 29

Cand Sergio Marchionne a vazut cealalta masina era deja prea tarziu. Gonind pe autostrada la volanul unui Ferrari, seful producatorului auto italian Fiat nu a mai avut timp decat sa franeze pentru a reduce puterea impactului cu un Renault la volanul caruia se afla un sofer mai in varsta. Marchionne a scapat usor in urma accidentului, la fel ca si celalat sofer, dar din ceea ce era odata o masina de 265.000 de dolari nu mai ramasese decat un morman de fiare.

Un an si jumatate mai tarziu, in loc sa se afle la volanul uneia dintre masinile produse de compania sa - Ferarri, Maserati sau Alfa Romeo - Marchionne zboara intre Torino, Detroit si Washington pentru incheia o intelegere cu producatorul american Chrysler, compania aflata in faliment controlat de stat, si pentru a cumpara diviziile de care General Motors vrea sa scape, precum Opel in Europa, scrie New York Times.
 
A fost la un pas de faliment
In cele din urma, Fiat insusi s-a aflat aproape de faliment in urma cu cinci ani, iar reputatia proasta privind calitatea automobilelor i-a determinat pe americani in anii '70 sa denumeasca automobilele Fiat Fix It Again Tony (Repar-o din nou Tony).
"Este un pariu urias", spune Max Warburton, analist in cadrul Sanford C. Berstein care sugereaza ca Marchionne incearca sa creeze un nou Imperiu Roman in industria auto. "Va fi foarte dificil ca noua companie sa devina functionala", a adaugat el.
Obstacolele intampinate de Marchionne ar trebui sa-i ingrijoreze nu doar pe actionarii Fiat, muncitorii Chrysler si bancile americane care au de recuperat zeci de miliarde de dolari de la producatorii auto din Detroit. Contribuabilii americani detin o participatie importanta in toata aceasta afacere.
Dupa ce executivii Chrysler si Fiat au ajuns la un acord, statul a injectat inca 6 mld. dolari in cadrul producatorului american. Dar chiar si asa, Fiat se afla in pozitia de a achizitiona doar o parte a activelor companiei din Detroit.
 
Tehnologie, nu bani
Dar cati bani lichizi sunt dispusi sa dea cei de la Fiat in schimbul a 20% din actiunile Chrysler? Nici macar un cent, spune Marchionne. In schimb, producatorul italian va oferi americanilor tehnologie in valoare de 10 mld. dolari care va ajuta Chrysler sa produca masini mai eficiente din punct de vedere al consumului, tehnologie care a ajutat Fiat sa evite falimentul in 2004. In ceea ce priveste Opel, producatorul italian ar putea primi sprijin din partea guvernului german, unde isi are sediul divizia europeana a GM.
In acelasi timp, executivii Fiat sustin ca daca vor reusi sa readuca Chrysler pe linia de plutire, este mai probabil ca statul american sa-si primeasca banii inapoi decat in cazul in care tranzactia nu ar fi perfectata. Fiat este detinut inca in proportie de 30% de familia Agnelli, una dintre familiile fondatoare ale companiei, in 1899.
 
Esecul Daimler nu ii sperie
La sediul Fiat, executivii de top par sa fie incantati de oportunitatea unei tranzactii cu americanii de la Chrysler, in ciuda experientei neplacute a Daimler, care a pierdut 10 mld. dolari dupa ce a cumparat producatorul american in urma cu un deceniu, dar nu a reusit sa-l transforme intr-o companie profitabila.
Bineinteles ca relaxarea acestora este de inteles, in conditiile in care nu pun nici macar un cent la bataie, cel putin deocamdata. Termenii negocierilor i-au infuriat insa pe legislatorii americani, care spun ca o companie straina profita cel mai mult in urma unei tranzactii bune.
"Statele Unite, prin intermediul cetatenilor, al bancilor si al muncitorilor sai, pune direct in bratele Fiat aceasta companie", a declarat republicanul Bob Corker, adaugand ca "Fiat nu pune foarte multe lucruri pe masa".
Producatorul italian risca insa mai mult decat lasa sa se inteleaga seful sau. Daca tentativa de a resuscita Chrysler si Opel esueaza, iar cele doua companii scapa de sub controlul sau, Fiat s-ar putea transforma din salvator in victima.
Acesta nu este insa primul contact pe care Fiat il are cu producatorii din Detroit. In 2000, General Motors s-a zbatut sa cumpere 20% din actiunile Fiat, care ar fi ajutat Opel si GM sa dezvolte noi tehnologii. La acea data insa, chiar executivii Fiat au sustinut ca o fuziune a stilurilor de management specifice celor doua companii ar fi fost un dezastru.
In cele din urma, cei doi producatori s-au despartit, Fiat primind 2 mld. dolari din partea GM, suma negociata chiar de Marchionne, care a devenit director executiv in 2004.
 
Aduna ramasitele
Desi acum, executivii Fiat sunt increzatori in sansa oferita de prabusirea Detroitului, nu a trecut foarte mult timp de cand chiar producatorul italian era privit in modul in care este privit Detroitul acum. In 2004, modelele invechite, costurile mari si cresterea competitiei au adus Fiat pe marginea falimentului.
Problemele financiare, alaturi de moartea lui Gianni Agnelli - liderul familiei Agnelli - in 2003, au generat un val de speculatii privind sfarsitul statutului Fiat de companie independenta.
"Cand bunicul meu a murit, lumea credea ca ne vom scufunda, dar nu am facut-o", a declarat Ginevra Elkan, nepoata lui Gianni si sora lui John Elkann, actualul lider al familiei si vicepresedinte al Fiat. Elkann a fost ales in 2003 sa conduca afacerile familiei, aducandu-l pe Marchionne de la SGS - o firma elvetiana de securitate controlata de familia Agnelli. Marchionne, de profesie avocat, a adoptat rapid o strategie de schimbare radicala a culturii de business a producatorului auto.
El a accelerat, de asemenea, dezvoltarea de automobile eficiente din punctul de vedere al consumului si a pariat puternic pe Brazilia, una dintre cele mai dinamice piete auto in ultimii ani.
Intre 2006 si 2008 veniturile companiei au urcat de la 51,8 la 59,3 mld. dolari, iar profitul de la 1,95 la 3,36 mld. dolari.
Dar revigorarea afacerilor Chrysler si Opel va fi o actiune mult mai dificila. Chiar daca uzinele Fiat vor fi adaptate la productia de masini eficiente, ar putea dura cativa ani pana ca produsele sa ajunga pe piata, avertizeaza analistii. Marchionne este totusi mai optimism. El spune ca prima masina produsa in colaborare cu Chrysler ar putea iesi de pe linia de asamblare intr-un an si jumatate.
Intre timp, la fel ca majoritatea producatorilor auto, Fiat se afla pe minus. In aprilie, compania a raportat pierderi de 410 mil. dolari aferente primului trimestru al anului in curs. Dar intr-un moment in care criza financiara a pus in scaunul soferului guvernele mai degraba decat companiile auto, Fiat ar putea construi un imperiu auto fara sa puna aproape niciun ban jos.
 
Fiat si Magna, in finala pentru preluarea Opel
 
Guvernul german si-a restrans aria de cautare a unui partener pentru Opel la doua grupuri concurente, Fiat si Magna, si cere acestora sa prezinte planuri complete de investitii in aceasta saptamana.
Ministrul economiei, Karl-Theodor zu Guttenberg, a declarat ca guvernul lucreaza la un acord de finantare temporara a Opel, in eventualitatea in care proprietarul companiei, General Motors (GM), se declara falimentar inainte de incheierea unui acord.
"Discutam cu doi potentiali investitori, Fiat si Magna, a aratat Guttenberg, adaugand ca cei doi investitori vor sa-si prezinte propunerile pana la 20 mai.
Producatorul canadiano-austriac de componente auto Magna este interesat de Opel, probabil printr-un parteneriat cu investitori rusi.
 

 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO