Business Internaţional

Drumul producatorilor auto europeni este plin de hopuri

Drumul producatorilor auto europeni este plin de hopuri

Click pentru imaginea intreaga

18.02.2008, 22:15 17

Si cu toate ca evolutia bursiera a actiunilor anumitor companii auto europene s-ar putea imbunatati in lunile urmatoare, investitorii au inca de ce sa se teama.
Indicele bursier Dow Jones Euro Stoxx Automobiles & Parts 3.300, care urmareste evolutia actiunilor companiilor implicate in sectorul auto, a inregistrat o scadere de 30% in ultimile trei luni, cu toate ca per total in 2007 a inregistrat o crestere de 25%, scrie cotidianul financiar The Wall Street Journal.
Valoarea raportului pret/castiguri al actiunilor din sectorul auto a atins un maxim in octombrie 2007, valoarea fiind similara cu cea din 1998 cand industria auto a explodat pe pietele emergente, iar fuziunile si achizitiile din acest sector au fost foarte numeroase, apreciaza analistul bancii americane de investitii JP Morgan, Philippe Houchois.
O alta problema cu care producatorii de autoturisme europeni se confrunta este deprecierea extrem de mare a dolarului comparativ cu moneda europeana, ceea ce a dus la scaderea cererii pe piata americana, cu atat mai mult cu cat economia SUA se indreapta spre recesiune, dar si pe cea vest-europeana. BMW, Daimler si Volkswagen sunt principalii producatori auto europeni prezenti pe piata americana, si cum acestea comercializeaza autoturismele, precum si piesele de schimb in dolari, inregsitreaza profituri din ce in ce mai mici. De asemenea scaderea cererii de autoturisme pe pietele mature precum cea nord-americana si cea vest-europeana este cauzata si de cresterea preturilor la combustibili.
"Industria auto reintra intr-un ciclu investitional, condus de cat mai multe lansari de noi produse, de investitii pe pietele emergente, precum si de eforturile companiilor auto de reducere a emisiilor poluante", a adaugat Houchois. Asemenea investitii isi vor pune in mod sigur amprenta asupra evolutiilor profiturilor companiilor auto europene.
Stefan Burgstaller, analist al bancii de investitii Goldman Sachs, este de parere ca sectorul auto inca prezinta un risc pentru investitii de 15% - 20%.
Cel mai mare producator de autoturisme din Europa, Volkswagen, a inregistrat una dintre cele mai bune performante bursiere in 2007, cu o crestere de 75% a pretului actiunilor, dupa o ampla miscare de restructurare a operatiunilor companiei din Germania. Acum, analistii se tem insa ca disputa dintre cel mai mare actionar al companiei germane, Porsche Automobil Holding si ministerul german de justitie, va afecta strategia Volkswagen pe termen lung, in ciuda declaratiilor optimiste ale oficialilor companiei in ceea ce priveste cresterea vanzarilor.
Porsche, cel mai profitabil producator de autoturisme din lume, a platit aproximativ 5,8 mld. euro (8,4 mld. dolari) pentru achizitia a 31% din actiunile Volkswagen, exprimandu-si intentia de a-si majora participatia in cadrul companiei germane pana la 50%, pentru a prelua astfel control asupra grupului. Cu toate acestea, planurile companiei ar putea fi destramate de catre o initiativa legislativa a ministerului german de justitie, prin care statul incearca mentinerea unei participatii minime in cadrul Volkswagen, precum si acordarea dreptului de veto sindicatelor din cadrul companiei germane.
Decizia Porsche de a deveni cel mai mare actionar al Volkswagen a facilitat cresterea actiunilor ambelor companii, si astfel orice schimbare a strategiei Porsche ar putea avea un efect negativ asupra evolutiilor bursiere ale ambelor companii.
"Volkswagen s-a ferit de o achizitie din partea Porsche, insa daca initiativa legislativa a ministerului de justitie nu esueaza, ne vine greu sa credem ca Porsche ar investi in Volkswagen fara a avea certitudinea ca ar detine controlul companiei", a declarat John Lawson, analist al Citigroup. "Acest episod Volkswagen-Porsche s-ar putea termina prost pentru ambele companii din punctul de vedere al evolutiei actiunilor", a incheiat Lawson.
In ultimele trei luni actiunile Porsche au scazut cu 35%, comparativ cu scaderea de 19% inregsitrata de catre Volkswagen. Cu toate acestea, producatorii auto europeni ar putea inregistra si evolutii bursiere pozitive. Cea mai reprezentativa companie in acest sens este Daimler, care in momentul de fata profita din plin de avantul vanzarilor inregistrat de divizia Mercedes-Benz. "Mercedes a inregistrat in 2007 o crestere a vanzarilor de 2%, si respectiv o crestere a profitului de 8,6%", a declarat Stephen Cheetham, analist in cadrul companiei de consultanta Sanford Bernstein. Dupa o lunga perioada de restructurari, Mercedes a ajuns sa aiba din nou unul din cele mai ridicate profituri dintre companiile de profil. "Previziunile pentru 2008 sunt asemanatoare, cu cresteri ale vanzarilor si profitului, chiar si in ciuda unui mediu economic international instabil", a continuat Bernstein.
BMW, o alta mare companie auto germana, ramane in continuare cea mai expusa la deprecierea dolarului fata de moneda europeana, si nu reuseste sa convinga investitorii de o eventuala imbunatatire a situatiei prin implementarea noului sistem de reducere a costurilor. In ultimele trei luni compania germana a inregistrat o scadere bursiera de 18%, iar fata de Daimler, BMW a inregistrat o scadere de peste 30%.
Dar cel mai mare soc pe piata auto vine din partea companiilor franceze. In ultimele saptamani producatorul francez Renault a inregistrat o scadere de 25%, actiunile companiei fiind tranzactionate la cel mai scazut nivelul din ultimii doi ani. Compania Peugeot-Citro?n a inregistrat o pierdere de 8% de la 1 ianuarie si pana in prezent, in prezent actiunile companiei fiind cotate la un pret cu 29% mai mic decat nivelul maxim atins in iunie anul trecut.
Cu toate ca Peugeot nu este expusa in niciun fel evolutiei pietei auto din Statele Unite, iar Renualt este prezent pe piata americana doar prin partenerul sau Nissan Motor, ambele companii europene intampina dificultati.
Atat Peugeot cat si Renault concureaza in segmentul de piata de larg consum care inregistreaza profituri mult mai scazute decat segmentul premium. De asemenea, companiile franceze trebuie sa faca fata si concurentei venite din partea companiilor asiatice, precum Toyota Motor, in special pe pietele emergente. Cota de piata a Renault din Europa a scazut de la 9,2%, nivel inregsitrat in 2006, la 8,7% in 2007. Cota de piata a Peugeot a scazut de la 12,9% la 12,8% in acelasi interval de timp.
Cu toate acestea, producatorii auto francezi sunt mai putin presati din partea autoritatilor pentru reducerea emisiilor poluante intrucat acestia sunt orientati mai mult catre fabricarea de modele mai mici, care polueaza mai putin. Comparativ, producatorii auto germani precum Mercedes sau BMW investesc extrem de mult in dezvoltarea unor tehnologii prin care sa reduca nivelul emisiilor astfel incat noile modele sa se incadreze in limitele maxime admise legal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO