Business Internaţional

Dubaiul vrea să cucerească lumea cu ajutorul companiei Emirates

Dubaiul vrea să cucerească lumea cu ajutorul companiei Emirates

Autor: Elena Dragu

24.02.2011, 23:54 512

Chiar şi în această oază extra­va­gantă, Terminalul 3 alAeropor­tului Internaţional din Dubai uimeşte. Nu este adecvat săfie numit cel mai mare terminal din lume. Este cea mai mare clădiredin lume. Toţi cei 1,2 milioane de metri pătraţi ai săi - 82 depasarele rulante, 97 de scări rulante, 157 de lifturi, 180 depuncte de check-in şi 2.600 de locuri de parcare - au fostconstruiţi având în minte o singură companie: Emirates, com­paniaaeriană reprezentativă a Dubaiului, aflată în dezvoltare rapidă,scrie The New York Times.

Emirates, companie deţinută de stat, îşi continuă expansiuneaambiţioasă în ciuda faptului că în 2009 Dubaiul a fost aproape deun colaps financiar. Directorii săi, cu ajutorul conducătorilorDubaiului, vor să plaseze acest oraş din Golful Persic în centrulunei reţele de transport care ar lega economii vibrante precumIndia şi China de Europa şi Statele Unite.

Ar putea suna ca o bravadă, ca un alt caz de megalomanie. Acestaeste, până la urmă, Dubai, unde dezvoltatori exuberanţi auplanificat nu unul, ci trei lanţuri de insule în formă de palmierşi au ridicat Burj Khalifa, a cărui înălţime este de mai mult dedouă ori mai mare decât cea a Empire State Building. În plus,tulburările din Africa de Nord şi Orient aminteşte că Dubai, cu totconfortul oferit de aerul condiţionat şi stabilitatea sa politică,se află într-o regiune periculoasă.

Dar în interiorul Terminalului 3, ascen­siunea Emirates estedeparte de a părea un miraj. De la fondarea sa în 1985, Emirates,companie aflată integral în posesia guvernului, s-a tranformat încea mai mare linie aeriană a lumii după numărul de kilometri dezbor.

Încă de la 6:30 dimineaţa Terminalul 3 freamătă de călători.Ruşi pentru Durban, chinezi îndreptându-se către Khartoum şiindieni călătorind spre San Francisco mişună prin restaurante şiduty-free-uri. Familiile se opresc să admire podelele de marmurăalbă. Senzaţia lăsată este de bazar gigant, devotat unei noi ere acălătoriei aeriene: aglomerat, animat, cosmopolit.

Tim Clark, preşedintele Emirates, susţine că linia sa aerianăreprezintă viitorul călătoriei aeriene în masă. Într-o perioadă încare mulţi transportatori internaţionali se străduiesc săsupravieţuiască, Emirates îşi umple avioanele, ridică preţurile şiscoate profit în mod constant.

Pentru a atrage clienţi, directorii vor să readucă un pic deeleganţă în călătoria aeriană. În avionul cu două punţi AirbusA380, accesul la barurile pline este un lucru obişnuit la clasabussiness, iar la clasa I cabinele includ duşuri. Desigur, întimpul zborurilor Emirates nimeni nu plăteşte pentru mâncare saubăuturi.

Până acum, succesul Emirates se datorează şi poziţionăriigeografice. În jur de patru miliarde de oameni trăiesc la odistanţă de opt ore de zbor de Dubai. Dar spre invidia rivalilor,Emirates se bucură şi de patronajul conducătorilor Dubaiului, înspecial al şeicului Ahmed bin Saeed al-Maktoum, care estepreşedintele companiei. În timp ce companiile din locuri precumSingapore şi Hong Kong au transformat de asemenea oraşele deorigine în huburi internaţionale, Emirates se detaşează prinmărimea ambiţiilor sale.

Rivalii ripostează. SkyTeam, alianţa globală care include DeltaAir Lines şi Air France/KML, au anunţat că vor adăuga două companiiaeriene - Middle East Airlines din Liban şi Saudi Airlines - pentrua combate dominanţa Emirates în regiune.

"Există un motiv pentru care companiile aeriene din jurul lumiise tem de succesul Emirates", afirmă John Leahy, COO al Airbus,producătorul european de avioane, referindu-se la mixul Emirates deservicii de calitate, eficienţă operaţională şi costuri scăzute."Aceasta ar trebui să stârnească frica în inimile companiiloraeriene din jurul lumii." Emirates este unul dintre clienţii de topai Airbus.

În următoarele două decenii se aşteaptă ca traficul aerian înOrientul Mijlociu să crească cu mai mult de 7% pe an, întrecândorice altă regiune, conform prognozei Boeing din 2010. O mare partedin această creştere va fi împărţită între Emirates şi alte douăcompanii aeriene aflate în creştere rapidă, ambele plasate în zonaGolfului Persic: Etihad Airlines din Abu Dhabi şi QatarAirways.

Emirates este de departe cea mai ambiţioasă dintre cele trei.Cele mai mari reuşite provin din construirea unor rute către ţărileîn curs de dezvoltare, desconsiderate mult timp de transportatoriitradiţionali, şi din oferirea unei alternative pentru liniileaeriene locale. În loc de conectarea prin punctele europene precumLondra sau Frankfurt, toate aceste noi rute trec prin Dubai.

"Transportatorii tradiţionalişti încă ne văd ca fiind monstruldin Orientul Mijlociu, oaia neagră a aviaţiei civile din secolul alXXI-lea", spune Clark.

Emirates, de exemplu, furnizează 184 de zboruri pe săptămână dinDubai către India. Zboară către 17 oraşe din Africa şi în China,înspre Beijing, Shanghai, Hong Kong şi Guangzhou. Oferă şi douăzboruri zilnice către Bangkok şi nouă spre Australia.

Strategia a declanşat o reacţie puternică din partea companiilorprecum Air France şi Lufthansa din Germania. Aceşti transportatorisperă să-şi convingă guvernele să limiteze accesul Emirates laaeroporturile franceze şi germane.

"Strategia Emirates este agresivă", susţine Pierre-HenriGourgeon, directorul executiv al Air France, care se plânge căEmirates fură pasageri ai huburilor europene tradiţionale. "Europaeste în centrul lumii aviatice globale. Este rezultatul istorieiaviaţiei."

Wolfgang Mayrhuber, CEO al Lufthansa, spune că a durat 40 de anipentru ca grupul pe care îl conduce să îşi construiască flota de 30de aeronave Boeing 747 pe care le deţine. Emirates deja are înfolosinţă 15 aeronave A380, cel mai mare avion de pasageri allumii, şi a comandat încă 75 care îi vor fi livrate până în 2018.Air France, Lufthansa şi British Airways au comandat împreună 39 deaero­nave A380 şi au doar opt în uz.

Craig Jenks, un consultant din New York, susţine că Emiratesameninţă transportatorii notorii în singura piaţă unde acestea facbani: călătoriile internaţionale la mare distanţă. "Nu este nimicmai bun decât o linie aeriană foarte motivată într-o ţară mică",declară el.

Istoria Emirates

n A fost înfiinţată după ce Gulf Air şi-a redus serviciilefurnizate Dubaiului la începutul anilor 1980.

n Emirates a început operaţiunile cu două avioane, un Boeing 737şi un Airbus A300, ambele închiriate de la Pakistan InternationalAirlines.

n La început, Emirates conecta Dubaiul cu oraşe din întregulsubcontinent indian şi cu puţine destinaţii europene, printre careşi Londra.

n Până la 1990 noile avioane de cursă lungă precum Boeing 777 aupermis Emirates să consacre Dubaiul ca hub internaţional.

n În prezent are o flotă de 142 de aeronave şi operează circa1.000 de zboruri pe săptămână.

n În anul fiscal 2009-2010 a transportat

27,5 milioane de călători, în creştere cu

4,7 milioane faţă de anul anterior, iar rata de ocupare aaeronavelor a fost de 78%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels