Business Internaţional

Dupa masinile de lux si avioanele personale, iahturile sunt noua pasiune a miliardarilor din tarile emergente

19.03.2008, 15:51 79

Dimensiunea exacta a navei, la fel ca multe altele din industria iahturilor, precum si numele posesorilor, cat si valoarea exacta a acestei bijuterii pe apa, raman o necunoscuta, scrie International Herald Tribune.
Conform insa site-ului The Iaht Report, una din putinele publicatii care urmareste evolutia industriei iahturilor la fel de intens precum paparazzii americani urmaresc vedetele de la Hollywood, Eclipse ar masura 162 de metri in lungime, cu peste 2 metri mai mult decat iahtul Dubai, un gigant de 11.600 de tone. In momentul de fata iahtul Dubai detine recordul mondial ca marime. Posesorul acestuia este primarul Dubaiului, seicul Mohammed bin Rashid al-Maktoum.
Eclipse nu a ajuns intr-un mod accidental sa fie mai mare decat cel mai lung vas de croaziera din lume.
Iahturile de mari dimensiuni au ajuns sa fie la moda printre miliardari, care deja detin un avion particular, cateva Rolls-Royce-uri si au mai multe vile in diferite colturi ale lumii.
In ciuda amenintarilor de recesiune economica din Statele Unite si nu numai, exista in continuare suficienti miliardari dispusi sa plateasca enorm pentru un iaht de dimensiuni enorme. Pe masura ce bogatii devin si mai bogati, iahturile lor devin din ce in ce mai mari.
"Cand un iaht masoara peste 100 de metri lungime, este intr-atat de mare incat nu cred ca il mai poti numi iaht", a declarat Tork Buckley, editor al The Iaht Report. "Pe de alta parte, toata atentia este indreptata asupra ta, iar acest motiv este foarte important pentru cine isi construieste un asemenea gigant", a adaugat Buckley.
Cine va fi insa cel care va lua de acum incolo creditele pentru cel mai lung iaht din lume? Blohm & Voss se feresc sa zica deocamdata. Potrivit declaratiilor unei alte companii constructoare, se pare ca acesta ar fi Roman Abramovici, multimiliardarul rus si proprietarul echipei de fotbal Chelsea Londra.
Abramovici detine deja doua iahturi, Ecstasea de 85 de metri si Pelorus de 114 metri, si potrivit acelorasi surse de pe internet, Abramovici ar mai putea detine inca un iaht, Sigma, cu o lungime de 120 de metri, care seamana cu o fregata de lupta. Purtatorul de cuvant a lui Abramovici a refuzat sa faca orice fel de comentariu.
In urma cu patru ani, batalia s-a dat intre Lawrence Ellison, directorul executiv al Oracle, si Paul Allen, cofondatorul Microsoft. Ellison a intrat in posesia iahtului Rising Sun, cu o lungime de 138 de metri, devansandu-l astfel pe Allen, proprietarul iahtului Octopus, de 127 de metri.
Majoritatea proprietarilor de iahturi sunt fie antreprenori, fie mari industriasi, si contrar asteptarilor nu sunt mari personalitati sau membri ai unor familii regale. "Unul dintre clientii nostri este o femeie care si-a pus bazele propriei afaceri cu biscuiti pe care i-a comercializat prin intermediul lanturilor de magazine Costco si Wal-Mart", a declarat Douglas Sharp, proprietarul unei companii de design de iahturi din San Diego.
Asemenea lui Abramovici, majoritatea noilor proprietari de iahturi sunt din statele emergente. "Exista o cantitate impresionanta de lichiditati disponibila in lume la ora actuala, si majoritatea noilor proprietari de iahturi vin de pe piete precum cea rusa, cea indiana precum si de pe cea chineza", a declarat Jonathan Beckett, directorul executiv al Burgess, o alta companie constructoare de iahturi. "Acestia au facut intr-un timp foarte scurt foarte multi bani si acum trebuie sa-i cheltuie cumva", a adaugat Burgess.
Potrivit statisticilor ShowBoats International, revista specializata pe iahturile de lux, din septembrie si pana in prezent au fost comandate peste 916 iahturi de dimensiuni de peste 25 de metri - dimensiunea minima pentru un superiaht, de patru ori mai multe decat acum zece ani. Iahturile de mari dimensiuni au inregistrat cele mai mari cresteri, respectiv au fost comandate 47 de iahturi cu o lungime cuprinsa intre 60 si 80 de metri, in crestere cu 68% comparativ cu cererea din aceeasi perioada a anului anterior. Au fost comandate 23 de iahturi cu o lungime de peste 80 de metri, ponderea acestora fiind in crestere cu 28% comparativ cu cea inregistrata anul trecut. "Cand am inceput aceasta afacere, in urma cu aproximativ 40 de ani, un iaht de 15 metri era considerat destul de mare", a declarat Sharp. "In '82, un iaht de 23 de metri era una dintre vedetele portului din Monaco, in 2008 nici nu mai gasesti asa ceva", a adaugat el. Unele dintre superiahturile care exista acum sunt atat de mari incat trebuie sa acosteze in porturile comerciale. Cresterea dimensiunilor si numarului de astfel de iahturi face dificila si recrutarea unui personal calificat. Cu toate acestea, majoritatea proprietarilor de astfel de iahturi isi schimba ambarcatiunile o data la doi-trei ani.
"Oamenii au inceput sa-si doreasca din ce in ce mai multe pe punte, iar acest lucru se traduce prin cresterea dimensiunilor navei", a apreciat Wim Koersvelt, directorul Icon Iahts din Olanda. "Salile de gimnastica erau un lucru neobisnuit acum 20 de ani, acum niciun iaht nu este construit fara sa aiba asa ceva", a continuat el.
De asemenea isi echipeaza iahturile cu mini submarine de doua sau chiar patru persoane, cu jet skiuri sau chiar cu ambarcatiuni cu vele de mici dimensiuni, iar de pe punte este nelipsita o pista de aterizare pentru elicoptere", a incheiat Koersvelt.
Durata de constructie a unui asemenea iaht este de doi pana la patru ani, iar preturile cresc intr-un ritm atat de mare incat unii proprietari decid sa-si vanda iahturile inainte ca acestea sa fie gata, pentru a scoate un profit destul de maricel.
Beckett a declarat ca preturile au crescut cu valori cuprinse intre 10% si 20% doar in ultimii doi ani. El estimeaza ca un iaht de 100 de metri ar costa in prezent 230 de milioane de dolari, in timp ce unul de peste 150 de metri ar valora chiar si 650 de milioane de dolari.
O parte dintre proprietari isi recupereaza investitia transformand iahturile in vase de croaziera.
Pentru o saptamana petrecuta pe iahtul Maltese Falcon, detinut de catre Tom Perkins, magnat al Silicon Valley, California, amatorii trebuie sa plateasca intre 539.000 de dolari si 555.000 de dolari, pret in care nu este inclus combustibilul, salariile personalului sau mancarea.
Cu toate acestea, nu exista semne ca cererea ar putea scadea. "La ora actuala exista aproximativ 2.000 de iahturi in toata lumea de peste 40 de metri si aproape 200.000 de oameni ar putea sa-si permita unul", a mai declarat Beckett.
Competitia pentru constructia celui mai mare iaht din lume trezeste amintiri despre situatia de la inceputul secolului, cand toata lumea se grabea sa construiasca cel mai mare zgarie-nori din lume. In cartea sa, intitulata "A mea-i mai mare", David Kaplan descrie competitia dintre Perkins si Jim Clark, cofondatorul a trei companii din Silicon Valley, printre care si Netscape, pentru constructia celui mai mare superiaht.
In 2006, cand constructia iahtului de 88 de metri al lui Perkins, Maltese Falcon, s-a terminat, acesta era cu mult mai mare decat iahtul Athena al lui Clark. "Clark s-ar fi putut consola cu gandul ca daca la masuratoare ar fi intrat si catargul de la prora de peste 10 metri, iahtul lui ar fi fost intr-adevar mai mare", aprecia Kaplan in cartea sa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO