Business Internaţional

Dupa seceta, si pretul mare al transportului duce la explozia preturilor cerealelor

26.10.2007, 21:55 30

Costurile legate de transportul de materii prime pe oceanele lumii au atins un nivel record, impingand in sus preturile la cereale, minereu de fier, carbune si alte marfuri, scrie cotidianul The Wall Street Journal.
Pretul mediu de inchiriere al unui vas pentru transportul de materii prime din Brazilia pana in China aproape s-a triplat pana la 180.000 de dolari (125.000 de euro) pe zi, de la 65.000 de dolari (45.000 de euro) pe zi cu un an in urma. In unele cazuri, transportul oceanic poate costa mai mult decat marfa in sine. Minereul de fier, de exemplu, costa aproximativ 60 de dolari pe tona, insa armatorii cer aproximativ 88 de dolari pe tona pentru transport intre Brazilia-Asia.
Tendinta i-ar putea obliga pe producatori sa plateasca mai mult pe materiile de baza de care au nevoie pentru a-si fabrica produsele. Iar aceste costuri crescute s-ar putea transmite mai departe, catre consumatori, afectand preturile pe toate segmentele, de la automobile si masini de spalat pana la paine.
Principalul motiv pentru care preturile la transport cresc este reprezentat de numarul insuficient de vase pentru transportul de marfuri vrac. Criza a aparut pe fondul cresterii comertului global in conditiile dezvoltarii economice explozive inregistrate de China, India si alte tari aflate in curs de dezvoltare. Pentru a-si alimenta sectorul productiei, China este obligata sa caute resurse in zone foarte indepartate.
Baltic Exchange Dry Index, indicele utilizat pe scara larga in ceea ce priveste ratele transportului oceanic de marfuri, a atins o valoare record vineri, 19 octombrie, dupa ce a avansat cu 169% in ultimul an. Iar transportatorii, brokerii si comerciantii se pregatesc pentru noi cresteri anul viitor si posibil si in 2009. Pana atunci, este asteptata intrarea pe piata a unui numar suficient de noi transportatori care sa reduca amploarea acestei crize.
"Toti armatorii inregistreaza profituri solide, acestea fiind cifre pe care piata nu le-a inregistrat niciodata", a spus John P. Dragnis, director comercial in cadrul Goldenport Holdings din Atena, unul dintre cei mai mari furnizori de vase pentru comerciantii de marfuri.
Chiar si atunci cand sunt disponibile vase, lipsa de facilitati portuare adecvate poate intarzia livrarile, majorand costul transportului. In porturile braziliene, vasele asteapta adesea si pana la doua saptamani pentru a-si incarca sau descarca marfurile.
Brazilia nu este singura sursa a problemelor. Recent, 131 de vase asteptau sa incarce sau sa descarce carbune si minereu de fier in principalele porturi ale Australiei, conform Global Ports Congestion Index, care monitorizeaza timpul de asteptare pe plan global.
Drept rezultat, unii producatori de carbune din Australia se vad nevoiti sa-si reduca exporturile, fapt asteptat sa sporeasca presiunile in sensul majorarii preturilor la carbune pe plan global. In mod similar, comerciantii de marfuri transfera costurile mai ridicate in preturile otelului, cerealelor si aluminiului.
Criza nu este resimtita pe segmentul altor tipuri de vase, cum ar fi petrolierele sau vasele care transporta bunuri ca televizoare, numarul acestora fiind suficient de mare.
Desi costurile la transportul de marfuri vrac se afla in crestere de mai mult de doi ani, tendinta s-a accentuat in ultimul an.
In loc sa se bazeze pe companiile de transport, unii producatori de marfuri isi achizitioneaza sau inchiriaza propriile vase. Corus Group, o filiala a Tata Steel din India, a platit 135 de milioane de dolari pentru a inchiria un vas de transport. Alte companii spun ca si-ar putea inchide anumite operatiuni daca nu vor gasi un vas la un pret rezonabil sau o justificare a cresterii costurilor in momentul reinnoirii contractelor.
Gigantului din sectorul minier Rio Tinto
i-a fost livrat recent un nou vas de transport de marfuri vrac si asteapta alte patru in curand pentru transportul de bauxita, o materie prima esentiala in fabricarea aluminiului. Rio Tinto facuse comenzile in 2004, inainte de cresterea ratelor.
"Analizam oportunitati similare pentru administrarea costurilor de transport in interiorul grupului, insa luam intotdeauna in considerare cea mai ieftina optiune in orice situatie. Avem, de asemenea, contracte pe termen lung", a declarat Christina Mills, purtatoare de cuvant a companiei.
Vimetco, un producator olandez de aluminiu cu rafinarii in China si Romania, detine contracte pe termen lung ce includ preturi de transport cu mult sub actualele rate de pe pietele spot. Christian Wust, CEO al Vimetco, spune ca actualele costuri ridicate de transport ar putea impiedica firma sa-si redeschida una din rafinariile din Romania.
Ceea ce sporeste presiunile asupra ratelor de transport este faptul ca vasele ce transporta marfuri vrac fac calatorii mai lungi in prezent, spune Christopher Combe, analist pentru Jefferies International. De exemplu, desi China achizitioneaza in continuare cea mai mare parte a necesarului de minereu de fier din Australia, un procentaj in crestere provine in prezent din Brazilia, aflata la o distanta mult mai mare.
"O mare parte a cererii din Asia trebuie acoperita in prezent de minele din America de Sud, astfel ca durata deplasarilor creste", spune Combe.
Un alt factor care a contribuit la cresterea cererii de vase este recolta mai mica de soia din Asia, care a sporit cererea de soia din Statele Unite, majorand cererea de vase. Clifford Winston, economist in cadrul Brookings Institution, spune ca majorarea costurilor de transport va impinge in sus preturile la marfuri in functie de greutate, taxele de transport urmand sa reprezinte un procent mai mare din costul produselor mai grele ca minereul de fier si cereale. "Vor exista fara indoiala cresteri de preturi", spune Winston. Totusi, spune el, ratele nu se vor mentine ridicate pentru ca oferta de vase va creste.
Intr-adevar, constructorii de vase din Japonia, Coreea de Sud si China incep de-abia acum sa onoreze comenzile de vase pentru transportul de marfuri vrac. Luand in considerare diferenta tipica de 36 de luni dintre depunerea comenzii si momentul livrarii, cea mai mare parte a noilor vase nu vor fi livrate mai devreme de 2010. Unii analisti spun, insa, ca numarul de astfel de vase s-ar putea dubla pana la inceputul deceniului urmator.
Intre timp, companiile de extractie a minereului de fier incearca sa faca fata majorarilor de preturi, obligand producatorii de otel sa plateasca mai mult pentru minereul de fier livrat. Roger Agnelli, CEO al companiei braziliene Cie Vale do Rio Doce, cel mai mare producator de minereu de fier, caracterizeaza ratele ridicate de pe piata transportului oceanic de marfuri vrac drept o "distorsiune a pietei", dar nu se asteapta la o modificare a acestora pe termen scurt.
Conform firmei Simpson, Spence & Young, ce monitorizeaza piata transportului oceanic, porturile maritime din intreaga lume au inregistrat tonaje record in primele opt luni ale acestui an. Porturile braziliene, de exemplu, au exportat aproximativ 167,1 milioane de tone de marfuri in primele opt luni ale anului, cu aproape 10 milioane de tone mai mult decat cu un an in urma.
Porturile din China si Australia inregistreaza la randul lor volume record din punctul de vedere al importurilor si exporturilor de marfuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO