Business Internaţional

Englezul care a salvat "broscuta" lui Hitler

04.08.2003, 00:00 31



Ferdinand Porsche este cel care a creat Volkswagen-ul Beetle, la cererea lui Adolf Hitler. Dar cel care a dus aceasta masina pe liniile de productie a fost Ivan Hirst, un soldat britanic. Fara ajutorul acestuia, nu ne-am fi putut bucura de cele 21.529.464 "broscute" care au iesit din fabrica.



Cand, saptam=na trecuta, cea din urma masina Volkswagen Beetle a iesit de pe portile fabricii din Puebla, Mexic, masina care a si fost destinata muzeului VW din Germania, multi au cinstit memoria designerului Ferdinand Porsche pentru succesul fenomenal de care s-a bucurat "broscuta".



Totusi, fiecare autovehicul din cele aproximativ 21,5 milioane construite valoreaza tot atat de mult pentru inginerul Ivan Hirst, nascut in Huddersfield, in Marea Britanie.



Inca din anii '60 "broscuta" curbata a capatat o imagine mai degraba boema si ciudata, reprezent=nd antiteza dintre pace si iubire si cel care a visat la acest concept: Adolf Hitler.



Dictatorul nazist a fost furios sa afle ca detinatorii unor astfel de masini erau mult mai numerosi in alte tari decat in Germania. In 1934, Hitler a luat ceaiul cu Ferdinand Porsche si a trasat viziunea sa asupra unei "masini a poporului" (sau Volkswagen) care sa aiba un pret de marca relativ mic, de 1.000 de marci din acea perioada.



In patru ani, Porsche a construit mai multe prototipuri, pentru ca mai tarziu masinile "populare" sa fie construite intr-o fabrica imensa, inaugurata de Hitler, si care sa fie redenumita Kraft durch Freude Wagen sau Masina Puterii prin Bucurie.



Dar inainte ca presele de metal sa inceapa sa fabrice masini pentru mase, a izbucnit cel de-al doilea razboi mondial. Designul tancurilor a devenit acum principala preocupare a lui Porsche, iar fabrica a fost folosita pentru repararea avioanelor si pentru fabricarea bombelor V1, fiind folosita mana de lucru a 12.000 de prizonieri rusi si a celor inchisi in lagarele de concentrare.



In cele din urma, aliatii au cucerit complexul in 1945. Ivan Hirst, maior in cadrul unitatii Regele Britanice de Inginerie Mercanica si Electrica, a fost pus la conducerea fabricii, care se afla intr-o stare deplorabila.



"A fost bombardata de trei ori, numeroase fragmente din acoperis lipseau, ferestrele erau sparte, iar depozitele erau inundate," a declarat doctorul Simon Parkinson, un apropiat al lui Ivan Hirst si autor al cartii "Revenirea din cenusa razboiului".



Desi deficientele fabricii erau evidente, ceea ce se astepta de la Hirst era mai putin evident. "Mi s-a spus sa ma duc intr-o fosta fabrica nazista", a declarat acesta intr-un interviu acordat BBC inainte de a muri, in 2000. "Cand am intrebat ce trebuia sa fac acolo, mi s-a spus: Doar preia conducerea. Stai acolo."



Numai ca maiorul in varsta de 29 de ani nu a stat pur si simplu. Masinariile din fabrica au rezistat in mare parte raidurilor aeriene pentru ca au fost ascunse in hambarele de la tara, iar Hirst a stiut ca vor putea fi folosite pentru a construi vehicule pentru fortele britanice. Hirst spera sa poata produce Kubelwagens, o masina militara nemteasca. Dar cum componentele Beetle erau la indemana si cu acordul unui cadru superior care vazuse "broscuta" inainte de razboi, Hirst a construit un astfel de autovehicul, pe care l-a vopsit in culoarea verde a armatei.



Acest prototip i-a impresionat pe britanici intr-atat, incat au comandat 20.000 de unitati. Fabrica Wolkswagen din Wolsburg revenea pe scena afacerilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO