Business Internaţional

Exporturile Poloniei marchează record după record, în pofida crizei. Secretul - chiar criza, Germania şi orientarea către economiile din Est

Exporturile Poloniei marchează record după record, în pofida crizei. Secretul - chiar criza, Germania şi orientarea către economiile din Est

Premierul polonez Donald Tusk a cerut în decembrie relansarea pregătirilor pentru intrarea în zona euro pentru a se asigura că Polonia rămâne în centrul economic al Europei. Foto: AFP

Autor: Bogdan Cojocaru

22.01.2013, 00:06 2978

De la începutul mileniului până în 2011, exporturile poloneze, prin­­cipalul motor de creştere al celei mai mari şi rezistente eco­nomii din Europa de Est, au cres­cut cu 340%, iar în pofida crizei din zona euro, acestea au atins anul trecut cel mai ridi­cat nivel din istorie.Pentru 2013 se aşteaptă tot creştere. Ce stă în spatele boom-ului? Tot criza, care face mai atractive produsele poloneze, mai ieftine decât cele din Occident, principala piaţă de export, şi Germania, care reexportă o parte din ce cumpără de la Polonia.

În 2009, Polonia a exportat bunuri de 25,7 mld. euro. În 2011, cifra a crescut la 136,7 mld. euro, cu 340% mai mult decât cu o decadă îna­in­te, potrivit datelor oficiale, scrie The Warsaw Voice. Anul trecut, exporturile s-au situat la 147,2 mld. euro, cu 5% mai mari decât în 2011, po­trivit estimărilor Export Credit Insurance Cor­poration. Anul acesta, pe fondul îmbună­tă­ţirii situaţiei economice în unele ţări cheie pentru vânzările companiilor poloneze, livrările ar putea urca cu 7%.


Cum profită Polonia de criză

Criza şi-a adus contribuţia sa la creşterea exporturilor. Astfel, în vremuri economice dificile, consumatorii din Europa de Vest au cum­părat mai puţin, dar au fost atenţi la preţuri şi la calitate, iar produsele poloneze sunt com­petitive din punctul de vedere al calităţii şi mai ieftine decât cele din Occident. De asemenea, for­ţa de muncă ieftină şi infrastructura din Polonia au încurajat companiile occidentale să-şi mute producţia aici. O mare parte din această producţie este vândută în străinătate.

"Paradoxal, criza din zona euro ar putea aduce avantaje pentru exporturile poloneze, mărindu-le cota de pe piaţa europeană. Companiile poloneze oferă pro­du­se cu o calitate tot mai bună, dar la preţuri mai mici decât cele ale produselor cu mărci de renume, ceea ce poate determina consumatorii din zona euro să cumpere bunuri poloneze", a afirmat Ryszard Michalski, şeful institutului de cercetare a pieţei IBRKK.

Semn că economia poloneză se maturizea­ză, ponderea materiilor prime în totalul ex­por­tu­rilor scade în favoarea produselor mai com­ple­xe, cu valoare adăugată mai mare. Pro­du­sele elec­tronice şi electrice, utilajele şi ma­şinile re­pre­zintă aproximativ 40% din expor­turi. Polo­nia exportă anual automobile şi com­po­nente auto în valoare de circa 17 miliarde de euro. Alte bunuri cu pondere mare în ex­por­turi sunt cele ale industriei chimice, în special medicamentele, produsele din cau­ciuc, din materiale plastice şi din oţel.


Boom al exporturilor de alimente şi ţigări

De remarcat este evoluţia vânză­rilor de alimente, deoarece din anii '70 până în 2003, Polonia a importat mai multe alimente decât a exportat. Dar în 2011 livrările de alimente se ridicau la 15,2 mld. euro, în timp ce importurile au fost cu 3 mld. euro mai mici. Datele pre­liminare arată că excedentul la produse ali­me­ntare este chiar mai mare. În acest segment, ex­porturile de cereale, în principal grâul, au ur­cat cu 800% din 2004, iar cele de ouă au crescut cu 700%.

Dar poate cea mai surprinzătoare evoluţie o au exporturile de ţigarete, care au crescut cu 1.200% din 2004, anul intrării Poloniei în UE, până în 2011, potrivit portalului thenews.pl. De alt­fel, Polonia este al doilea mare producător de tutun din UE şi exportă ţigarete în 72 de ţări din toată lumea, printre care Japonia, Indone­zia şi Mauritius. De la intrarea ţării în UE, livră­rile totale în străinătate au crescut cu aproape 130%.

"Dar mai important este că exporturile po­lo­neze sunt diversificate, dar nu şi specializate, şi de aceea pot rezista turbulenţelor din statele par­tenere", a explicat Michalski. El a adăugat că exportatorii polonezi caută pieţe de desfa­ce­re în afara UE, fiind vizate ţările din Comu­ni­ta­tea Statelor Independente, din Asia şi ţările arabe.


Şi totuşi…criza se simte

Dar nu totul este roz pentru exportatori. Economia şi importurile principalului partener comercial al Poloniei, Germania - au început să scadă, situaţie îngrijorătoare deoarece acest stat reexportă o parte din produsele poloneze importate, scrie Warsaw Business Journal. De asemenea, producţia industrială a Poloniei a scăzut cu aproape 11% în decembrie com­pa­ra­tiv cu aceeaşi lună din 2011, cel mai accentuat de­clin de după aprilie 2009, notează Bloom­berg. Producţia este cu 14% mai redusă decât în noiembrie, iar evoluţia trezeşte temeri că eco­nomia s-ar putea confrunta cu prima rece­siune din ultimele două decenii.

Producţia de automobile şi camioane a scă­zut cu 21% în decembrie comparativ cu noiem­brie şi cu 23% pe ansamblul anului trecut. Majoritatea maşinilor asamblate în Polonia sunt exportate. Producţia auto are o pondere de aproximativ 7% în producţia industrială totală.

Polonia este singurul stat din UE care nu a in­trat în recesiune în timpul crizei economice mon­diale din 2008. Banca centrală estimează că anul acesta economia va creşte totuşi cu 1,5%, cel mai lent ritm de după 2002. Anul trecut, PIB-ul a urcat, probabil, cu 2,3%. Banca cen­tra­lă, singura din UE care a majorat dobânda de politică monetară anul trecut - pentru a con­trola inflaţia, a relaxat politicile pentru a impulsiona avansul economic.


Exporturile de vodcă poloneză au scăzut dramatic anul trecut

Exporturile de vodcă poloneză s-au redus cu 20% în primele zece luni ale anului trecut, la 10,8 milioane de hectolitri, comparativ cu 13,3 milioane hectolitri în perioada similară din 2011, potrivit datelor Institutului pentru Economia Agriculturii şi Alimentaţiei.

SUA sunt cel mai mare importator de vodcă poloneză, iar pe următoarele locuri în clasament urmează Canada şi Mexic. Una dintre cauzele scăderii sunt investiţiile mai mici în promovare. Vodca poloneză se produce încă din Evul Mediu. Vodca din cartofi a fost lansată pe piaţa internaţională în secolul al XIX-lea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO