Business Internaţional

Ford pierde din cauza SUV-urilor

22.06.2006, 18:24 12

Ford Motor, al treilea producator de autovehicule din lume, ar putea sa inregistreze pierderi la divizia nord-americana si in 2008 din cauza scaderii vanzarilor la SUV-uri, potrivit unor surse din cadrul companiei, citate de Bloomberg.
Sursele, care au preferat sa ramana anonime, au spus ca cererea pentru SUV-uri a fost afectata de scumpirea benzinei, precum si de presiunea principalilor competitori, General Motors si Toyota.
William Clay Ford Jr., directorul executiv al companiei si stranepotul fondatorului companiei, s-a angajat in ianuarie sa readuca pe profit, dupa zece ani de pierderi, divizia nord-americana. Una din metode a fost disponibilizarea a 30.000 de angajati in sase ani.
Vanzarile in SUA la modelul de clasa medie SUV Explorer au scazut cu 27%, iar cele la modelul Expedition cu 30% in primele cinci luni ale acestui an, dupa ce carburantii s-au scumpit cu 34%. Producatorul din Michigan a inregistrat pierderi de 1,19 mld. dolari (947 mil. euro) in primul trimestru, bazate pe scaderea vanzarilor si cheltuielile de reducere a fortei de munca.
Actiunile Ford s-au depreciat marti cu 34 de centi, pana la 6,4 dolari (5 euro) pe actiune, cu un declin de 17% pentru anul acesta. Titlurile rivalului General Motors au crescut cu 32 de procente anul acesta si este de asteptat ca si cel mai mare producator de automobile din lume sa treaca pe profit.
Ford a vandut anul acesta aproape 140.000 de SUV-uri, adica 11% din totalul vanzarilor din SUA, dupa ce pretul benzinei s-a majorat la 0,75 dolari (0,59 euro) pe baril.
Divizia nord-americana a inregistrat pierderi brute de 1,6 mld. dolari (1,2 mld. euro) anul trecut si a fost neprofitabila in sase din ultimele sapte trimestre.
De cealalta parte, oficialii Ford au spus ca toate discutiile iscate pe aceasta tema sunt nefondate. "Nu vedem ce este nou in aceasta situatie. Cand am relansat planul de restructurare, am spus ca nu ne asteptam sa fie un parcurs usor", a declarat Oscar Suris, purtatorul de cuvant al companiei.
Planul de restructurare al companiei, realizat in 2002, prevedea pentru 2006 un profit brut de 7 mld. $ (5,57 mld. euro). Ford a anuntat in aprilie ca nu va reusi sa atinga acest obiectiv, iar ulterior Bill Ford a schimbat conducerea diviziei nord-americane.
Firmele de rating Standard & Poor?s si Moody's Investors Service au anuntat ca ar putea revizui in jos calificativul companiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO