Business Internaţional

Franţa mizează pe tehnologia verde în noul plan de susţinere a constructorilor auto. Puţini cred în succes

Franţa mizează pe tehnologia verde în noul plan de susţinere a constructorilor auto. Puţini cred în succes

Arnaud Montebourg, ministrul francez al industriei, arhitectul noului plan de susţinere a industriei auto

Autor: Ioana Nita

27.07.2012, 00:03 332

După ce Peugeot-Citroën, cel mai mare producător francez de automobile, a şocat guvernul cu planuri de concedieri masive, Parisul s-a grăbit să prezinte un nou program de sprijinire a industriei auto, centrat pe încurajarea achiziţiilor de maşini ecologice prin acordarea de subvenţii mai mari. Cum marii constructori auto francezi, Peugeot şi Renault, au investit enorm în tehnologiile verzi, programul ar trebui să-i ajute, în teorie. Criticii sunt însă foarte sceptici.

Strategia pentru sprijinirea producătorilor auto a fost concepută de ministerul pentru refacerea industriei, condus de Arnaud Montebourg, acesta fiind un depar­tament guvernamental creat de preşedintele François Hollande pentru a-şi pune în aplicare planul de a "reindustrializa" Franţa, scrie The Washington Post.

Planul se axează în principal pe stimularea vânzărilor de automobile franceze prin creşterea subvenţiilor pentru autovehiculele cu propulsie electrică şi hibridă şi pentru cele cu emisii reduse de noxe. De asemenea, guvernul va încuraja investiţiile în tehnologii noi şi va pune la dispoziţia întreprinderilor mici şi mijlocii din industria de profil un pachet de împrumuturi de 600 milioane euro, notează The Wall Street Journal.

Aceste măsuri vin în contextul în care îngrijorările pentru soarta Peugeot sunt tot mai mari, având în vedere că reprezentaţii companiei au anunţat luna aceasta că vor închide o uzină din nordul Parisului şi că vor concedia 8% dintre angajaţi.

Guvernul a menţionat că planul este necesar, întrucât declinul industriei auto din Franţa este puternic. Astfel, în ţară au fost produse doar 2,2 milioane de automobile anul trecut, comparativ cu 3,5 milioane unităţi în 2005. În prezent, în industria auto lucrează 800.000 persoane, cu 30% mai puţine decât în urmă cu zece ani.

"Franţa nu îşi abandonează industria auto. Vrem să sprijinim maşinile verzi. Aceasta este alegerea pentru viitor", a afirmat premierul Jean-Marc Ayrault.

Guvernul lui Hollande va majora stimulentele introduse de fostul preşedinte Nicolas Sarkozy pentru a încuraja consumatorii să cumpere maşini cu emisii de noxe reduse. Astfel, subvenţiile pentru automobilele electrice vor creşte de la 5.000 euro la 7.000 euro, iar cele pentru maşinile hibride vor fi de 4.000 euro, comparativ cu 2.000 euro înainte. Ministrul industriei Arnaud Montebourg a menţionat că subvenţiile pentru automobile vor costa guvernul aproximativ 500 milioane euro anul viitor.

Pentru a ajuta finanţarea stimulentelor, vor fi percepute taxe mari la achiziţia vehiculelor cu emisii ridicate de noxe, acestea urmând a fi aprobate anul acesta în bugetul pentru 2013.
 

Beneficii doar pe hârtie

Însă La Tribune atrage atenţia că aceste subvenţii privesc vehiculele electrice cu un preţ mai mare de 35.000 de euro, în timp ce preţul mediu al acestor vehicule este de 30.000 de euro. Modelul Zoe, vedeta pe care Renault o va lansa pe piaţă la sfârşitul acestui an, are un preţ mult mai mic, de circa 15.700 de euro.

Atât Peugeot, cât şi concurentul său Renault au investit masiv în tehnologia verde a vehiculelor, iar obiectivul declarat al noilor măsuri este de a le oferi un avantaj suplimentar în faţa celorlalţi competitori. Însă în Franţa mai produc maşini electrice şi hibride Toyota din Japonia şi Daimler din Germania, Şi ei vor profita de subvenţiile guvernului, potrivit Le Figaro. Ajutarea preferenţială a constructorilor auto ar fi înfuriat Comisia Europeană. Segmentul vehiculelor verzi este foarte mic comparativ cu ansamblul pieţei auto franceze. Guvernul estimează că anul viitor Franţa va avea 27.000 de maşini electrice şi 70.000 de maşini cu propulsie hibridă. Tot în cadrul planului de susţinere a industriei auto, guvernul s-a angajat ca 25% din maşinile pe care le va achiziţiona, respectiv 1.500 de unităţi pe an, să fie electrice sau hibride



SUA au rămas singurul motor la turaţie maximă al pieţei auto mondiale

Marii producători de automobile, care se confruntă cu scăderea vânzărilor în China şi Europa, îşi îndreaptă acum atenţia către SUA, unde cererea se menţine puternică, acestea putând deveni următoarea piaţă expansivă pe care o caută companiile auto, scrie CNBC. Vânzările de automobile din China şi din India au scăzut, iar piaţa auto din Europa este la pământ, singurul punct fierbinte de pe harta industriei auto mondiale fiind SUA, a afirmat Koji Endo, analist la Advanced Research Japan. El se aşteaptă ca anul acesta vânzările de maşini din SUA să ajungă la 14,5 milioane unităţi, cel mai înalt nivel din ultimii cinci ani. În 2011 vânzările auto au totalizat 12,8 milioane unităţi. Endo a mai spus că "multă lume vrea să înlocuiască maşinile vechi cu autoturisme noi cu consum redus de combustibil", cei mai bine poziţionaţi producători auto pentru a profita de creşterea cererii fiind Toyota şi Honda. Media actuală a vechimii autoturismelor aflate în circulaţie în SUA este cea mai mare de până acum, respectiv de 11 ani.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO