Business Internaţional

General Motors si Chrysler nu prind sfarsitul anului daca nu primesc ajutor de la stat

03.12.2008, 18:07 18

General Motors si Chrysler au transmis Congresului ca au nevoie de 15 mld. dolari (11,8 mld. euro) doar pentru a supravietui pana luna viitoare, cand presedintele ales Barack Obama isi va incepe mandatul. Democratii s-au angajat in campania electorala sa-i tina departe de faliment, insa nu au precizat cum vor face acest lucru, scrie Bloomberg.

Suma totala solicitata de cei trei producatori auto din Detroit, GM, Chrysler si Ford, se ridica la 34 de miliarde de dolari (26,8 mld. euro), cu peste o treime mai mare decat valoarea solicitarilor facute luna trecuta. Declinul din ce in ce mai profund al industriei auto sporeste in acelasi timp presiunile asupra Congresului in sensul luarii unei decizii, grabind avansul GM catre un faliment ce ar putea veni pana la sfarsitul anului.
Desi Obama se declara de acord cu un program de salvare a industriei, GM si Chrysler spun ca nu vor supravietui pana in ianuarie fara ajutor. Democratii vor sa recurga la fondul de sustinere a sistemului financiar de 700 mld. $, in timp ce republicanii se pronunta pentru recurgerea la un program de credite al Departamentului pentru Energie. "Cred ca se va interveni. Un faliment ar afecta pe toata lumea, inclusiv economia", a declarat Nancy Pelosi, presedintele Camerei Reprezentantilor.
Totusi, nu se stie cum isi propun Pelosi si liderul majoritatii din Senat Harry Reid sa rezolve dezacordul cu republicanii si presedintele George W. Bush cu privire la sursa fondurilor pentru un plan de salvare.
Programul Departamentului pentru Energie, in valoare de 25 de miliarde de dolari, nu mai este suficient pentru acoperirea necesitatilor celor trei producatori auto cu sediul in Detroit, dupa ce deteriorarea conditiilor economice i-a fortat pe acestia sa-si majoreze solicitarile de fonduri. In noiembrie, vanzarile de automobile au scazut cu 37% pana la cea mai scazuta rata anuala din 26 de ani.
GM, cel mai mare producator auto din Statele Unite, a anuntat ca are nevoie de 4 miliarde de dolari in aceasta luna si de inca 4 miliarde pana la sfarsitul lunii ianuarie pentru a supravietui, in timp ce Chrysler, situat pe locul trei printre producatorii auto americani, are nevoie imediata de 7 miliarde de dolari. Acesti bani le-ar ajunge celor doua companii sa supravietuiasca pana la numirea in functie a lui Obama.
Cererea totala a GM se ridica la 18 miliarde de dolari, a Chrysler la 7 miliarde, in timp ce Ford solicita o linie de credit de 9 miliarde de dolari la care spune ca s-ar putea sa nu aiba nevoie sa apeleze. In schimb, companiile au cazut de acord sa-si reduca personalul, reteaua de dealeri si sa aplice si alte schimbari prin care acestia sa se asigure ca vor putea returna banii primiti drept ajutor.
GM va incerca sa-si reduca datoriile totale de 62 de miliarde de dolari la 30 de miliarde de dolari. Numarul angajatilor sai din State va scadea la numai 45.000 in 2012, de la 96.000 in prezent, iar numarul principalelor marci locale ale producatorului va scadea la patru de la opt. CEO-ul Rick Wagoner va primi un salariu anual de numai 1 dolar.
Chrysler a caracterizat creditul solicitat drept unul pe termen scurt, de care are nevoie pentru a-si acoperi cheltuielile imediate. Propunerea Ford include investirea a aproximativ 14 miliarde de dolari in urmatorii sapte ani in constructia de automobile cu un consum mai redus de combustibil.
 
Americanii nu sunt cautati la salonul de la Bologna
Situatia dificila a celor trei constructori americani se reflecta si la Salonul Auto de la Bologna, ultimul salon de prim rang al anului de pe continentul european. In cadrul halei General Motors, una dintre cele mai mari din cadrul Salonului, singura marca ce mai atrage interesul jurnalistilor inca din prima zi este Opel, datorita noului Insignia. In acelasi timp, standul Saab este aproape gol, la fel si cel al Cadillac, cu toate ca este prezentat noul CTS Sport-Wagon - versiunea break a modelului de clasa mare - segment care inregistreaza rezultate notabile pe piata vest-europeana. In cazul Hummer, marca este amplasata in continuare in hala GM, dar nici macar noul H3T - versiunea pick-up a SUV-ului H3 nu atrage interesul nimanui, marca inregistrand scaderi importante ale vanzarilor, in special datorita consumului ridicat de combustibil. Situatia se repeta si in cazul grupului Chrysler - aproape toti jurnalistii prezenti la Salon ocolesc marcile Chrysler, Dodge si Jeep, cu toate ca sunt aproape de Mercedes-Benz. Fata de Paris sau Frankfurt unde au standuri generoase, la Bologna standul Chrysler este relativ mic si amplasat "discret". In cazul lui Ford situatia este diferita, deoarece marca prezinta numai modele europene, care atrag foarte multi vizitatori - in special noul Ka, precum si noua generatie a lui Fiesta, modelul de clasa mica al constructorului.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO