Business Internaţional

Goana din Est dupa brandurile de lux la un pret acceptabil

20.12.2007, 15:05 15

In orice capitala din fostele state comuniste din Europa de Est sau din fosta Uniune Sovietica se pot vedea branduri internationale de lux. In cele mai retrase colturi ale oraselor se pot intalni marci ca Mercedes Benz, Cartier sau Armani, scrie Financial Times.
Aparitia unor astfel de marci reflecta cresterea numarului bogatilor din aceste state. Insa aceste companii multinationale n-au reusit inca sa se adreseze celor din clasa de mijloc, acestia fiind nevoiti sa renunte la astfel de bunuri sau sa se multumeasca cu cele second-hand.
Acum lucrurile par insa sa se schimbe, in special in ceea ce priveste piata autoturismelor, unde industria auto a fost luata prin surprindere de catre compania franceza Renault, prin lansarea modelului low-cost Logan.
De la lansarea modelului in 2004 in Romania, Renault a reusit sa vanda aproximativ 600.000 de unitati, extinzandu-si productia peste tot in lume.
Fiind proiectata la un cost de achizitie de doar 5.000 de euro, modelul Dacia Logan a ajuns sa fie vandut pentru sume cuprinse intre 7.000 si 10.000 de euro. Insa chiar si la acest pret de achizitie, Renault a reusit sa atraga clienti pe care nici macar nu-i considera clienti tinta. Acum cursa se da intre producatorii de autoturisme din Europa care vor reusi sa construiasca un model si mai ieftin de atat.
Intr-un raport al firmei de consultanta Boston Consulting Group (BCG) se arata ca pentru o perioada destul de indelungata, consumatorii cu venituri mici sau medii din Europa de Est au fost neglijati de catre companiile vest-europene, iar acum acestia reprezinta o oportunitate de crestere a vanzarilor. Conform estimarilor BCG, aproximativ 200 de milioane de oameni din cei 350 de milioane care traiesc in aceasta regiune au venituri cu putin deasupra nivelului de saracie, insa in continuare situate sub nivelul mediu cuprins intre 500 si 1.300 de dolari pe luna inregistrat in Europa Centrala sau cel inregistrat in fosta Uniune Sovietica, unde nivelul mediu al veniturilor lunare se afla cuprins intre 350 si 1.030 de dolari. Aproximativ jumatate din totalul veniturilor disponibile din aceasta regiune provin doar din Polonia, Ucraina si Rusia.
Raportul atrage atentia companiilor multinationale ca ar trebui sa grabeasca productia de bunuri accesibile pentru consumatorii din aceasta regiune.
In acest sens BCG da exemplu compania Coca-Cola care deja si-a adaptat preturile la conditiile financiare ale consumatorilor est-europeni, sticla de 2 litri costand cu pana la 60 de centi mai putin in Rusia decat costa in Austria. Cu toate acestea, in alte sectoare, companiile multinationale nu reusesc sa se adapteze atat de repede. In acest sens BCG da exemplul companiilor producatoare de masini de spalat unde costul unor asemenea aparate pe pietele est-europene este similar celui din Europa de Vest.
Printre alte companii care au reusit sa se adapteze la conditiile pietei est-europene si care sa fie accesibile consumatorilor din acesta regiune sunt producatorul farmaceutic maghiar Gideon Richter, compania alimentara poloneza Podravka si producatorul de sucuri naturale ucrainean Sandora.
Dintre companiile multinationale care s-au adaptat pe piata est-europeana, BCG da exemplu companiile Heineken si South Africa Breweries, care, pe langa bauturile de lux, au lansat si bauturi mai ieftine. De asemenea, si companiile aeriene low-cost au inceput sa se orienteze catre astfel de clienti.
Metro, Auchan sau Tesco, precum si alti retaileri, au reusit sa se adapteze pe pietele est-europene. Piata creditelor de consum din aceasta regiune a cunoscut cea mai mare dezvoltare in ultimii ani, usurand accesul celor cu venituri mici la finantare.
Insa nu exista nicio indoiala ca piata est-europeana inca prezinta potential economic. Companiile vest-europene trebuie sa concureze intre ele nu doar pentru satisfacerea nevoilor clientilor, ci si pentru obtinerea unor cote de piata mai mari.
Conform statisticilor, veniturile consumatorilor din aceasta regiune vor ajunge treptat la nivelul celor din Europa de Vest datorita cresterii economice rapide. Pe masura ce aceste state din Europa de Est devin mai bogate, isi vor putea permite sa investeasca in sistemul educational, in politicile sociale si vor putea treptat sa reduca din diferentele sociale dintre bogati si saraci.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO