Business Internaţional

Grecii mizează pe turism pentru a scăpa de recesiune

Grecii mizează pe turism pentru a scăpa de recesiune

Autor: Corina Pirva

05.12.2010, 23:45 30

Guvernul elen face eforturi majore pentru îmbunătăţireaturismului, de la atragerea mai multor companii aeriene low-cost şirelaxarea legislaţiei privind vapoarele de croazieră laîmbunătăţirea campaniei de promovare a ţării desfăşurată înstrăinătate.

Guvernul a promis reducerea TVA pentru hoteluri la 6,5%, de la11%, aceasta fiind o încercare de a face ţara mai competitivă faţăde destinaţii turistice rivale, chiar într-o perioadă în careguvernul este nevoit să taie din cheltuielile făcute în altesectoare pentru a-şi reduce deficitul bugetar. "Perioada de criză adevenit o lecţie pentru noi", a declarat Pavlos Geroulanos,ministrul culturii şi turismului. "Condiţiile actuale suntfavorabile pentru a întoarce situaţia în favoarea noastră anulurmător."

Grecia se află în primele douăzeci de destinaţii preferate înrândul turiştilor, înregistrând 14,9 milioane de vizitatori anultrecut. Sectorul turistic este responsabil pentru aproximativ 15%din PIB şi asigură unul din cinci locuri de muncă, potrivitAsociaţiei patronatelor din turism din Grecia.

Cu toate acestea, recesiunea a zguduit din temelii turismulelen. Preferată în primul rând de europeni, dintre care majoritateadin Marea Britanie şi Germania, Grecia a înregistrat în ultimii doiani un număr tot mai scăzut de turişti, aceştia alegând destinaţiide vacanţă mai ieftine, precum Turcia sau Egipt.

Protestele repetate din Atena, care au culminat în luna mai cu odemonstraţie violentă rezultată cu trei morţi, au făcut ca 30.000de turişti să-şi anuleze călătoriile spre Grecia. După uneleestimări, cel puţin 3.000 de hoteluri, adică aproape o treime dintotal, au o situaţie financiară dezastruoasă, iar mii de locuri demuncă din turism au dispărut. Relansarea turismului va fi dificilă."Modul în care va evolua sectorul turistic în 2011 va fi foarteimportant, de el depinzând creşterea economică a ţării", a spusNikos Magginas, economist la National Bank of Greece.

Primele semne sunt favorabile. Condiţiile dificile i-audeterminat pe întreprinzătorii din industria turismului să scadăpreţurile pentru a atrage clienţi. Astfel, rezervările în avans,adică 10% din totalul de rezervări pentru vacanţele de vară, crescuşor. "Grecia este relativ ieftină spre deosebire de alte ţărieuropene", a declarat Choo Jey Sern, un tânăr de 23 de ani dinMalaiezia, aflat pentru prima dată în Grecia. "Bineînţeles, m-amgândit că siguranţa personală ar putea reprezenta o problemă, darodată ajuns aici, mi se pare un loc liniştit şi sigur." AndreasAndreadis, preşedintele Federaţiei hotelierilor din Grecia, spunecă piaţa hotelieră este într-o formă puţin mai bună decât anultrecut şi prevede o creştere de o singură cifră a rezervărilor."Preţurile noastre sunt momentan foarte atractive şi asta înseamnăîn mod cert o afacere mai bună pentru turişti."

Chiar şi aşa, turismul elen încă se loveşte de anumiteimpedimente în dezvoltarea sa, cauzate de o imagine care vinde unbrand de ţară deja ponosit. Elemente precum soarele, marea saumonumentele bizantine nu mai sunt suficiente pentru atragereaturiştilor.

"Ne setăm ca obiectiv prezenţa turiştilor pretutindeni în ţară,pe tot parcursul anului, nu doar pe perioada de vară", a spusGeroulanos. "Pe fondul concurenţei din partea destinaţiilor maiieftine, precum Turcia sau Egipt, anul trecut a fost unul dificilpentru multe hoteluri din Grecia. Soarele şi marea se pot găsi înmulte ţări turistice."

Drept urmare, pentru diferenţierea faţă de concurenţă şi pentrua atrage turişti şi în perioada de extrasezon, ministrul turismuluia conceput o campanie de marketing, urmărind realizarea unorevenimente pe tot parcursul anului, nu numai în sezonul estival. Unexemplu concretizat este maratonul de la Atena, organizat înnoiembrie. Se încearcă de asemenea atragerea de turişti din zonenoi precum China şi Rusia, utilizând internetul şi reţelele socialepentru consolidarea promovării.

Planul gândit de Geroulanos a fost apreciat de oamenii dinindustrie, fiind perceput drept o încercare reuşită de cooperare cuaceştia.

Eforturile de a diminua TVA pentru hoteluri au fost şi maiapreciate de oficiali, fiind printre obiectivele vizate de multtimp, întrucât destinaţiile rivale aveau deja o rată între 5 şi 9%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO