Business Internaţional

Guvernul ungar scoate la privatizare Aeroportul din Budapesta

07.06.2005, 18:39 16

Guvernul maghiar se pregateste sa privatizeze aeroportul din Budapesta, unul dintre cel mai mari aeroporturi care urmeaza sa fie våndut in acest an la nivel global, relateaza The New York Times.

Ritmul tranzactiilor, fuziunilor, achizitiilor si privatizarilor de aeroporturi se accelereaza impulsionat de revenirea puternica a traficului aerian de pasageri, care s-a majorat cu 14% anul trecut.

Pentru acest an Asociatia Transportului Aerian International (Iata) estimeaza o crestere cu 5,4% a acestui indicator.

Alte privatizari de aeroporturi sunt programate sa se realizeze in acest an in Franta, India, Hong Kong si Mexic.

Se asteapta ca Executivul din Ungaria sa ofere spre vånzare un pachet de 75% minus o actiune din capitalul social al aeroportului. Aceasta pondere ar putea fi majorata påna la un control de 100% conform schimbarilor termenilor legislatiei care se afla in dezbatere in parlamentul ungar.

In urma ofertelor, Aeroportul International Ferihegy din Budapesta ar putea fi evaluat intre 750 mil. dolari (611 mil. euro) si un miliard de dolari (814 mil. euro).

Ungaria cauta sa cedeze aeroportul unui cumparator strategic sau unui consortiu, care include participarea importanta a unui investitor strategic.

De la aderarea Ungariei la Uniunea Europeana, aeroportul din Budapesta s-a dezvoltat rapid, o data cu patrunderea companiilor aeriene low-cost care au transformat Ferihegy intr-una dintre principalele porti de tranzit catre Europa Centrala.

Compania britanica Easy Jet, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe segmentul low-cost alaturi de Ryanair din Irlanda, a devenit al doilea mare transportator de pe aeroportul maghiar, dupa compania locala de stat Malev. SkyEurope, operatorul slovac cu tarife reduse si Germanwings, filiala low-cost a Lufthansa, inregistreaza de asemenea o expansiune rapida a activitatilor pe acest aeroport, in timp ce cota de piata a Malev a coboråt semnificativ sub 40% dupa integrarea tarii in UE.

Infrastructura Ferihegy cuprinde doua piste si trei terminale, tranzitate in ultimele 12 luni påna in martie de 6,8 milioane de pasageri, cu volume in expansiune cu 29% anul trecut si cu 36% in primul trimestru din 2005. Firma care administreaza aeroportul a inregistrat in 2004 un cåstig inainte de deducerea dobånzii, impozitelor si amortizarii (EBITDA) de 62 de milioane de euro la o cifra de afaceri de 132 de milioane de euro.

Guvernul spera sa aiba succes cu privatizarea aeroportului, dupa ce a incercat in patru rånduri fara sa reuseasca sa atraga oferte acceptabile pentru compania aeriana Malev. Cea mai recenta tentativa de privatizare a transportatorului aerian maghiar s-a consumat in luna martie a acestui an.

Deja cåteva mari societati si-au exprimat public interesul pentru participare la privatizarea aeroportului, printre care BAA din Marea Britanie, cel mai mare grup aeroportuar din lume care administreaza sapte aeroporturi britanice printre care Heathrow din Londra, Gatwick si Stansted si care desfasoara operatiuni in aeroporturi din Australia, Italia si SUA.

Pe långa BAA, si-au anuntat intentia de a participa la aceasta tranzactie aeroporturile din Viena, Copenhaga si Frankfurt (grupul Fraport), ca si Macquarie din Australia.

Guvernul maghiar este consiliat de catre banca Credit Suisse First Boston. Programul privatizarii indica inceputul lunii noiembrie drept termen pentru inaintarea ofertelor.

Spre sfårsitul anului trecut, australienii de la Macquarie au cåstigat competitia pentru pachetul de control in Aeroportul Zaventem din Bruxelles, afacere evaluata la 735 de milioane de euro.

O alta tranzactie realizata anul trecut a fost preluarea de catre doua grupuri spaniole a operatorului aeroportuar TBI din Marea Britanie, in valoare de 551 de milioane de lire sterline.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO