♦ Pe măsură ce criza costului vieţii se înteţeşte în UE, nemulţumirea populaţiei creşte şi guvernele caută cu disperare măsuri de protecţie contra inflaţiei şi facturilor împovărătoare.
Europa întreagă trece printr-o criză a costului vieţii din cauza inflaţiei şi mai ales a creşterii facturilor la utilităţi, în special la energie. Însă aceasta se manifestă diferit în diferitele state membre. Reacţiile guvernelor sunt, şi ele, diferite.
În Spania şi Germania, de exemplu, dacă energia şi mâncarea se scumpesc, transportul în comun a fost făcut aproape gratuit. Este o măsură care încurajează mobilitatea, pe timp de vacanţă în Germania, şi oricând în sezonul rece în Spania.
De remarcat este că cele două ţări au structuri economice şi sociale diferite. În Germania, cea mai mare economie europeană, costurile cu energia au ajuns atât de mari încât fabricile au început să-şi oprească producţia, o tendinţă pe care guvernul o consideră îngrijorătoare.
Unele companii încearcă să se adapteze, diversificându-şi sursele de energie. Liderii de business germani spun că povara energiei mai scumpe este amplificată de creşterile de dobânzi recente din SUA, care au împins dolarul în sus până la paritate cu euro, făcând astfel importurile europene mai scumpe, şi de încetinirea economiei chinezeşti, cea mai mare piaţă de export pentru producători industriali germani.
La nivelul consumatorului, tot mai mulţi oameni, şi în special pensionarii, apelează la băncile de alimente, scrie The Local.de. Unele bănci au fost în vară copleşite de clienţi, astfel că au apelat la raţionalizări sau pur şi simplu i-au respins pe noii veniţi.
Tot în vară, guvernul de la Berlin a introdus biletul unic de transport în comun de 9 euro pe lună. Proiectul a avut succes la public, dar a consumat atât de mult din resursele bugetului încât mult timp ministrul de finanţe Christian Lindner nici n-a vrut să audă de continuarea lui dincolo de lunile de vară. Acum, însă, când preţurile la orice cresc, iar iarna cu incertitudinile ei se apropie, s-a răzgândit.
Spania, devenită un fel de stat providenţă sub conducerea unui guvern socialist, a introdus la începutul acestei toamne permisul lunar gratuit de călătorie cu trenul pe toate rutele locale şi medii intercity. Aproape jumătate de milion de persoane şi-au comandat deja permisul.
Schema, care include reduceri de preţuri şi la călătoriile cu alte mijloace de transport, este valabilă până la sfârşitul anului şi are ca scop încurajarea populaţiei să folosească transportul public în loc de cel cu maşina personală, notează Reuters.
Tot recent, guvernul spaniol a anunţat reducerea TVA la gaze naturale de la 21% la 5% în octombrie. TVA la electricitate este tot de 5%, nivel stabilit în iunie. Iar spaniolii au printre cele mai mici preţuri la electricitate din UE pe piaţa angro. Aceasta pentru că piaţa energiei electrice a fost separată de cea a gazelor.
Astfel, scrie Bloomberg, electricitatea spaniolă era în august la jumătate din preţul celei germane. Aceste măsuri se pare că nu sunt suficiente pentru a consolida popularitatea premierului socialist Pedro Sánchez în rândul alegătorilor. Inflaţia a trecut de 10%, iar Financial Times vorbeşte de o „creştere feroce a costului vieţii“. La această situaţie contribuie, probabil, seceta prelungită.
Guvernul lui Sánchez vrea să finanţeze măsurile sociale prin suprataxarea companiilor care profită de criză. În Germania, inflaţia este de 9%. Puterea de cumpărare a germanilor este mai mare decât cea a spaniolilor şi cu toate acestea explozia preţurilor le-a schimbat comportamentul de consum. O proporţie tot mai mare din consumatori caută preţuri mai mici, fac economie şi îşi amână achiziţiile costisitoare.
Guvernul de la Berlin a pus în aplicare două pachete de măsuri menite să uşureze povara inflaţiei şi energiei mai scumpe. Acestea includ, pe lângă biletul de transport de 9 euro pe lună, plăţi suplimentare către salariaţi şi oricui primeşte ajutoare sociale, reducerea taxelor pe carburanţi şi alocaţii pentru familii. A fost însă introdusă o nou taxă, plătită de populaţie, pentru salvarea companiilor de utilităţi afectate de criza gazelor ruseşti. Taxa face ca factura la gaze pe an pentru o gospodărie să crească cu aproape 500 de euro.
Acum, guvernul lucrează la un al treilea pachet de măsuri de ajutor pentru populaţie. Una din măsurile avute în vedere este transformarea biletului de transport de 9 euro într-unul de 49 de euro. Franţa se remarcă în această luptă pentru protejarea populaţiei de facturile mai mari prin naţionalizarea colosului energetic EDF. Parisul crede că astfel va putea controla mai bine preţurile.
În Marea Britanie unde criza costului vieţii se suprapune peste penuriile cauzate de pandemiei şi şocurile produse de Brexit, ia amploare o mişcare populară: „Nu mai plăti“ factura la curent. Acolo, scrie FT, facturile cresc pe zi ce trece.