Business Internaţional

In plina criza financiara, BNP Paribas investeste 2 mil. euro in publicitate

14.04.2008, 19:56 25

O investitie uriasa facuta de o banca intr-o campanie publicitara ar putea parea ciudata, luand in considerare problemele sectorului financiar mondial.
Insa se pare ca francezii de la BNP Paribas, cea mai mare banca comerciala din Franta, sunt de alta parere, scrie Financial Times.
Banca franceza a gasit modalitatea de a se promova la nivel international, prin intermediul unui show de televiziune, prin care sa prezinte experientele cat mai multor oameni in legatura cu criza financiara si nu numai.
Banca a platit peste 2 milioane de euro (3,1 milioane de dolari) pentru intreaga realizare a serialului documentar "Alte 6 miliarde", semnat de regizorul francez Yann Aarthus-Bertrand, autorul cartii "Pamantul de deasupra", publicata in 1999. Singura aparitie a bancii franceze in cadrul serialul, prin logoul acesteia, are loc la sfarsitul fiecarui episod, pentru o durata de doar cateva secunde. Interviurile au fost editate in circa 150 de spoturi publicitare, cu o durata de 2 minute fiecare, care vor fi difuzate in pauzele publicitare ale posturilor de televiziune, precum si intr-o versiune de scurtmetraj, in 12 episoade a cate 26 de minute fiecare.
In advertising, acest tip de campanie publicitara este cunoscut drept "divertisment cu brand", fiind considerat o metoda facila de a ajunge la consumatorii de advertising in pauzele publicitare din televiziune, peste care, de obicei, telespectatorii sunt tentati sa sara.
Fiind mai degraba un show de divertisment decat o campanie publicitara, agentia de advertising Havas, care s-a ocupat de campania BNP Paribas, incearca sa convinga televiziunile sa cumpere serialele, astfel incat banca franceza nu va fi obligata sa plateasca spatiul de emisie, cum ar face in mod normal in cazul unui spot publicitar.
Pana acum, noua posturi de televiziune au achizitionat dreptul de emisie a serialului, printre care posturi cu acoperire nationala din Brazilia, Germania si Hong Kong, insa compania publicitara spera sa incheie un contract cu o televiziune franceza, in cadrul festivalului de televiziune de la Cannes, a declarat directorul executiv al Havas Entertainment.
Cu toate acestea, serialul va aparea pe micul ecran incepand cu luna septembrie a acestui an. Nicio televiziune din Statele Unite nu a cumparat insa pana in prezent serialul finantat de banca franceza.
Acest tip de publicitate este considerat de specialistii din marketing ca fiind extrem de util pentru banci. Spoturile publicitare conventionale creeaza prea multa confuzie printre clienti, cu atat mai mult cu cat serviciile financiare oferite de diverse banci nu difera prea mult intre ele.
"Pentru banci este destul de greu sa creeze o impresie, alta in afara de una negativa atunci cand ceva nu merge bine in cadrul bancii", a declarat Gemma Newland, consilier al firmei britanice Omnicom Group, specializata in acest tip de advertising.
Serialul presupune o serie de clipuri in care peste 6.000 de oameni din 65 de tari sunt pusi sa raspunda la unele intrebari sau pur si simplu sa vorbeasca despre viata lor.
Bertrand a apelat la ajutorul altor sase producatori de film pentru a realiza filmuletele.
Spre exemplu, o femeie din Africa de Sud, ramasa anonima pentru ca nu toti cei intervievati au dorit sa-si dezvaluie numele, a declarat ca este platita mai prost doar pentru simplul motiv ca este de culoare, discriminare cu care zice ea a inceput sa se obisnuiasca. "Probabil ca am insuflat acelasi mod de gandire si copiilor mei", marturiseste ea.
"BNP a dorit sa realizeze acest serial pentru ca vrea sa lanseze mesajul la nivel global ca banca franceza este interesata de cultura si mentalitatile fiecarui stat in care banca este prezenta", a declarat Antoine Sire, directorul de comunicatii al BNP. "Costul de 2 milioane de euro este un pret mic pentru a putea deveni vizibili", a adaugat el.
In trecut, BNP prefera sa-si faca reclama prin sponsorizarea competitiilor sportive, precum Cupa Davis sau French Open, insa acum s-a hotarat sa adopte si alta strategie de promovare. BNP Paribas este prezenta in 80 de tari, printre care si Statele Unite, unde detine Bank of the West din San Francisco, numarul angajatilor depasind 18.000 de salariati.
O astfel de campanie de advertising a mai fost adoptata in sistemul bancar de catre banca britanica HSBC, care a lansat campania "World's Local Bank" in urma cu cativa ani. Campania a fost realizata de companiile publicitare WPP Group si JWT, si mergea pe acelasi principiu cu cea a BNP, de descriere a vietii cotidiene in culturi si state diferite.
Bertrand a venit cu ideea realizarii unei asemenea campanii in timpul sedintelor foto din Mali, cand se documenta pentru cartea sa.
Extrem de bine cunoscut in media franceza, Bertrand a cautat sponsori pentru realizarea campaniei, insa cum el insusi admite, niciodata nu s-a gandit ca o banca se va arata interesata de ideea lui.
Dupa ce insa Bertrand s-a intalnit cu Sire si a aflat ca BNP detine mai ales operatiuni externe, si ca banca se considera orientata spre responsabilitate sociala, cei doi au cazut imediat de acord asupra realizarii documentarului.
"Am aflat ca este extrem de usor sa vinzi o idee unei banci pentru simplul motiv ca detine multi bani", declara Bertrand.
Profiturile realizate de pe urma vanzarii serialului vor fi utilizate pentru finantarea unor expozitii de fotografie in strainatate, declara in continuare regizorul. Si incepand din ianuarie anul viitor banca intentioneaza sa demareze un festival de film, cu proiectii din serial, in cele mai mari orase ale lumii, ca Paris, San Francisco, Berlin, Istanbul sau Madrid.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO