Business Internaţional

In vreme ce piata imobiliara se prabuseste, emisiunile televizate despre domeniul imobiliar se inmultesc

25.06.2008, 14:02 326

"Interesul este mai mare acum decat oricand datorita situatiei de pe piata", spune presedintele HGTV, Jim Samples. Programul din orele de maxima audienta al HGTV - care cuprinde trei emisiuni cu profil imobiliar - are acum in medie un milion de telespectatori in fiecare seara.
Emisiunile care mai sunt inca difuzate, insa nu mai prezinta finaluri fericite. Episoadele acestei emisiuni sunt redifuzate pe canalul TLC de mai multe ori in fiecare saptamana si continua sa atraga peste 700.000 de telespectatori la fiecare difuzare.
"Oamenii se uitau mai mult la comedii si in perioada marii depresii economice", spune R. J. Cutler, producatorul emisiunii "Flip That House".
Emisiunile noi trateaza mai mult aspectele emotionale ale achizitionarii unei case (eventualii cumparatori pot lua o cina sau petrece o noapte intr-o locuinta, pentru a "o cunoaste").
Asadar, desi domeniul imobiliar nu este tocmai cel mai vesel subiect de conversatie, nu e deloc neplacut sa te uiti la emisiuni despre case.
Brant Pinvidic, care a monitorizat pana de curand programele TLC, stie foarte bine de ce acest gen de emisiuni continua sa atraga publicul. El a terminat de curand constructia unei case in Los Angeles, dar acum nu-si poate vinde vechea locuinta. Asa ca atunci cand vorbeste de intrebarea la care incearca sa raspunda emisiunile postului TLC - "ce trebuie sa fac pentru a-mi vinde casa? ce pot face ca sa-i cresc valoarea? cum pot sa o vand cat mai repede?" - Pinvidic cauta el insusi raspunsuri.
"Acum cativa ani telespectatorii puneau semnul exclamarii cand spuneau "cat valoreaza casa mea". Acum aceasta a devenit o intrebare. Oamenii au o atitudine diferita fata de domeniul imobiliar, care este in continuare un subiect foarte important pentru ei", spune Pinvidic.
Anul trecut, cand piata imobiliara era in plina cadere, directorii de programe de la HGTV au dublat numarul de episoade ale celor doua emisiuni care ofereau sfaturi despre luarea deciziilor de vanzare si cumparare.
Susan Miller din Kentucky se considera o eleva a HGTV. Ea spune ca programul TV i-a oferit atat ei, cat si familiei sale, sfaturi cand voiau sa vanda o mica locuinta pentru a-si lua o casa de vacanta.
"Emisiunile ne-au invatat ca investirea catorva sute de dolari in reparatii, zugraveala si accesorizare poate aduce un profit de mii de dolari la vanzare", spune Susan.
Desi sotul ei, domnul Miller, nu a vandut inca locuinta, ea spune ca se bucura inca sa urmareasca modificarile in valoare de 50.000 de dolari aduse unei sufragerii in emisiunea "Divine Design" de pe HGTV.
Nicio emisiune nu poate insa face sa dispara frustrarea pe care o aduce cu ea criza de pe piata ipotecara. Ashton Crew a inceput sa urmareasca regulat HGTV acum aproape un an, cand voia sa-si vanda casa din Iowa.
"Data fiind situatia de pe piata, eram convinsa ca orice sugestie mi-ar fi de ajutor", spune ea. Cu toate acestea, a fost dezamagita. "Am descoperit ca incepusem chiar sa detest aceste emisiuni, crezand ca sfaturile pe care le prezinta sunt putin prea simpliste", spune Ashton Crew, care a decis recent sa-si scoata casa de pe piata.
Specialistii care alcatuiesc programele spun ca este foarte dificil sa adopti o pozitie corecta pe o piata in scadere. "Audienta nu rezoneaza cu un continut negativ. Telespectatorii vor sa ramana cu un sentiment placut", spune Eric Black, directorul de programe de la TLC.
Prin urmare, postul TLC a introdus in grila de programe, pe data de 8 iunie, un concurs cu intrebari din domeniul decoratiunilor interioare. Chiar si emisiunea "Real Estate Rescue", care prezinta oameni obisnuiti ce nu-si pot achita ratele ipotecare, are un ton mai optimist si prezinta proprietarilor diferite solutii pentru a iesi din criza.
O simpla comparatie a emisiunilor despre locuinte din anul 2005 cu cele din 2008 ofera o viziune asupra declinului pietei imobiliare.
In cadrul emisiunii "Flip That House", care are o vechime de trei ani, scenele initiale prezinta cinci pasi aparent simpli: "gaseste o casa ieftina, curat-o, fa-i imbunatatiri inteligente, fa-o sa sclipeasca, vinde-o repede."
Cu toate acestea, incepand cu luna februarie, a fost adaugat un avertisment care mentioneaza ca emisiunea prezinta persoane reale care isi suma riscuri financiare reale.
Conform spuselor producatorului R. J. Cutler, "multe dintre episoadele difuzate au si o morala". Peste 100 de episoade ale acestei emisiuni sunt acum in circulatie, avand un numar total de 2.000 de difuzari. In episoadele mai noi, personajele se confrunta cu provocari mai grele si isi asuma riscuri mult mai mari. "Exista o probabilitate mai mare de esec", crede Cutler.
La finele unuia dintre episoadele lunii ianuarie, Chad Sloan, un personaj cu experienta, este prezentat cu un zambet larg pe fata in vreme ce isi calculeaza profitul in valoare de 170 de mii de dolari pe care il va avea de pe urma vanzarii unei case cu cinci camere si trei sali de baie din Columbia.
"Hai sa gasim un cumparator. Sunt sigur ca vom reusi chiar in dupa-masa asta", ii spune el consultantului sau imobiliar. Totusi, episodul se incheie intr-un ton pesimist, dupa ce casa lui Chad a fost pe piata vreme de opt saptamani.
Popularitatea de care s-a bucurat emisiunea despre transformarile aduse caselor, difuzata pe canalul ABC, sta ca dovada a faptului ca oamenii sunt interesati de emisiunile de acest gen pentru ca stau mai mult in casa. Episoadele difuzate in serile de sambata atrag peste 13 milioane de telespectatori pe saptamana, facand din aceasta emisiune cel mai vizionat program al postului.
Si lucrurile nu se termina aici. Urmeaza sa fie difuzate si mai multe emisiuni de profil. Cand Discovery Home a fost inlocuita cu show-ul Planet Green, cu tematica ecologica, pe data de 4 iunie, noul program a inclus si trei seriale despre proprietarii de locuinte ecologisti.
A&E, un post de televiziune prin cablu care, de obicei, este asociat cu genul programelor de arta, a avut si el audiente ridicate cu emisiuni cu tematica imobiliara.
Robert Sharenow, vicepresedinte al A&E, a spus ca aceste emisiuni sunt de genul celor care ofera incontinuu ceva nou. Audientele pentru o parte din ele au ramas constante in cursul ultimilor doi ani, pentru ca dezbat un subiect despre care televiziunile prin cablu cred ca va exista intotdeauna, indiferent de gravitatea situatiei de pe piata.
"Aceste emisiuni nu vor disparea decat atunci cand oamenii vor inceta sa mai traiasca in case", crede Sharenow.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels