Business Internaţional

Incursiune in interiorul primului Airbus A380

19.10.2007, 14:09 41

Ceremonia de inaugurare a proaspat achizitionatului Airbus A380, care a avut loc la Toulouse, in Franta, a insemnat pentru reprezentantii Singapore Airlines o demonstratie de eleganta elaborat prezentata, scrie International Herald Tribune. Intrarea in circuit a imensei aeronave marcheaza sfarsitul unei epoci de anticipatie in traficul aerian international, atat din punctul de vedere al calitatii, cat si al confortului. Dar problemele pe care le are compania-mama a Airbus, EADS, si temerile ca pot aparea intarzieri in viitoarele livrari s-au simtit in atmosfera ce domnea printre sefii Airbus.
"Incepand de acum avem o noua regina a cerurilor", si-a inceput discursul Chew Choon Seng, CEO al Singapore Airlines in fata celor peste 500 de invitati din intreaga lume. A urmat prezentarea caracteristicilor unice ale aeronavei de 471 de locuri, care se aseamana mai mult cu un hotel de lux decat cu un avion de pasageri.
Douasprezece "apartamente" create de designerul francez de iahturi Jean-Jacques Coste isi asteapta pasagerii pe jumatate din puntea inferioara. Create special pentru un maxim de intimitate, aceste separeuri sunt dotate cu fotolii din piele, paturi rabatabile si asternuturi marca Givenchy.
Pe peretii cabinelor individuale se afla cate un LCD cu diametrul de 58,4 centimetri, de pe care pasagerii pot viziona la alegere dintr-o colectie de 100 de filme si peste 180 de canale de televiziune. Sistemul mai contine o serie de aplicatii multimedia si jocuri video 3D.
Chew a declarat ca intentioneaza sa modifice patru dintre separeurile centrale prin inlaturarea peretilor despartitori, transformandu-le astfel in apartamente duble, pentru cuplurile care calatoresc impreuna.
In cadrul ceremoniei, Chew a prezentat si "apartamentul nuptial", un separeu cu pat dublu. Cele doua centuri de siguranta ale paturilor au fost ascunse, discret, sub asternuturi. In mod oficial, paturile sunt destinate doar odihnei. "Abia asteptam sa ne oferim serviciile oaspetilor nostri pentru a le facilita calatoria si odihna. Atat", a declarat purtatorul de cuvant al companiei, Stephen Forshaw.
Pe puntea superioara sunt 60 de locuri business class, fiecare avand o latime de 86 de centimetri. Scaunele se transforma cu usurinta in paturi, beneficiaza de ecrane LCD de 39 de centimetri, porturi USB si surse incastrate pentru alimentarea bateriilor de laptop.
Cele 399 de locuri de la clasa economic sunt situate pe ambele punti, in jumatatea din spate a avionului. Designul scaunelor permite o pozitie comoda a genunchilor si picioarelor, fiecare avand atasate ecrane video de 27 de centimetri, porturi USB si surse pentru laptopuri.
Toaletele de la clasa intai si cea business sunt incapatoare si au o intreaga gama de accesorii. Forshaw a declarat ca din motive practice nu au instalat cabine de dusuri, in ciuda declaratiilor companiilor rivale care sunt hotarate sa includa si acest serviciu in oferta lor. "Motivul principal este ca ar trebui sa transportam foarte multa apa, care este prea grea pentru a fi rentabila", afirma Forshaw.
Producatorul Airbus a profitat de ocazia festivitatii pentru a face publice cifrele legate de producerea aeronavelor A380 din ultimii doi ani. Intarzierile provocate de schimbarile radicale ce au avut loc in cadrul companiei vor costa in perioada 2006-2010 aproape 7,1 miliarde de dolari (5 miliarde de euro).
Thomas Enders, CEO al Airbus, a fost incantat sa mute atentia publicului, mai ales dupa acuzatiile aduse firmei in ultimul timp. Ancheta demarata de autoritatile din Franta are drept tinta 20 de fosti si actuali directori executivi din cadrul Airbus si European Aeronautic Defense & Space (EADS), printre care si Enders. Motivul pornirii investigatiilor sunt suspiciunile legate de vanzarea de actiuni cu putin timp inainte ca problemele programului A380 sa fie facute publice. Scandalul generat de ancheta vine in contextul in care Airbus incearca implementarea unui plan de restructurari care prevede disponibilizarea a cel putin 10.000 de angajati si vanzarea a sapte fabrici in urmatorii patru ani.
"Ziua de astazi este un pas important in programul nostru de reabilitare", a afirmat Enders la festivitatea din Toulouse. Airbus se afla deja in intarziere cu doi ani fata de termenele limita stabilite pentru livrarea urmatoarelor aeronave. In plus, bugetul de 12 miliarde de dolari (8,5 miliarde de euro) destinat construirii primelor 13 avioane A380 a fost deja depasit cu 50%.
Enders a dezvaluit ca pentru anul 2009 compania planuieste sa dubleze numarul avioanelor la 25, pentru ca in 2010 sa poata produce 45 de aeronave pe an.
"Vom avea mult de munca in perioada urmatoare, dar realizarile actuale ne ofera destula incredere, curaj si mijloace sa atingem obiectivele pentru 2008 si 2009. A380 este si va ramane prioritatea noastra in urmatorii ani", a declarat directorul executiv al Airbus.
Primul zbor efectuat de A380-ul companiei Singapore Airlines este pe ruta Singapore-Sydney. Biletele pentru aceasta prima calatorie au fost achizitionate inca din vara, cand licitatiile de pe eBay au adus companiei si asociatiilor caritabile australiene 1,3 mil. dolari (920.000 de euro).
Incepand cu 28 octombrie, zborurile cu A380 pe ruta Singapore-Sydney vor fi zilnice, cu o durata a calatoriei de 7-8 ore. Biletele sunt puse deja in vanzare de cateva saptamani.
Forshaw a estimat pretul unui bilet la clasa intai, dus-intors la aproximativ 5.000 de dolari (3.500 de euro). Biletele business class intr-un A380 vor costa cu 15-20% mai mult decat cele pentru restul avioanelor companiei, "datorita spatiului substantial mai mare pus la dispozitia pasagerilor". Lunile octombrie si noiembrie sunt propice cresterii numarului de calatorii pe "ruta cangurului" , ceea ce, conform lui Forshaw, garanteaza vanzari foarte mari.
Compania asteapta livrarea celei de-a doua aeronave A380 in luna ianuarie si spera sa poata deschide o ruta spre Londra pana la sfarsitul primului trimestru al lui 2008. Pana in martie, ruta Londra-Sydney via Singapore cu ajutorul aeronavelor A380 se va stabiliza.
Dupa livrarea celei de-a patra aeronave in luna aprilie, Singapore Airlines doreste introducerea A380 pe ruta spre Tokyo incepand cu luna mai, iar pana la sfarsitul lui 2008, cele sase superjumbo-uri vor zbura zilnic si spre Hong Kong si San Francisco.
Urmatorii clienti pe lista de asteptare a Airbus, Qantas si Emirates, vor primi comenzile incepand cu luna august, urmand ca la finele anului viitor sa detina cate patru modele Airbus A380 fiecare.
Pentru angajatii Airbus, ceremonia a avut o mare incarcatura sentimentala. Jurgen Thomas, numit de unii "parintele modelului A380", acum pensionat, a declarat ca "e la fel ca atunci cand ti se marita fiica cea mare."
Tom Williams, sef al departamentului aeronave de la Airbus, a declarat usurat ca "probabil ca am sa dorm in sfarsit bine noaptea."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO