Business Internaţional

Industria aeronautica aniverseaza 100 de ani cu razboaie comerciale, boicoturi si crize

23.06.2003, 00:00 31



La 100 de ani dupa zborul fratilor Wright, industria aeronautica mondiala trece prin cea mai grava criza din istorie. Conflictul din Irak, tensiunile trans-atlantice, razboiul impotriva terorismului, epidemia pneumoniei atipice si recesiunea globala erodeaza din profiturile industriei aerospatiale. Salonul International Aeronautic de la Paris, cel mai important eveniment al industriei, a reflectat anul acesta cele mai pregnante temeri si provocari ale industriei.



Pentru prima data Salonul Aeronautic nu va aduce in prim-plan produse aeronautice noi, ci apriga lupta pentru contracte, intre cei doi giganti ai industriei: Boeing si Airbus. Ambele companii au facut eforturi semnificative pentru a mentine nivelele de productie si de a-si pastra specialistii, si se vor bate pentru fiecare contract, in ringul de lupta de la Le Bourget.





Rivalitatea continua



Airbus intentioneaza sa-si devanseze rivalul american Boeing ca numar de aeronave livrate anual, pentru prima data in peste 25 de ani, a declarat producatorul european la Paris. Reprezentantii companiei au spus ca estimeaza livrarea a circa 300 de avioane anul acesta, in ciuda crizei industriei aeriene, sector care a pierdut 30 miliarde de dolari cumulat in ultimii doi ani si care va mai pierde alte 10 miliarde de dolari anul acesta.



Cu ocazia expozitiei aviatice de la Paris, Noel Forgeard, presedintele Airbus, a spus ca vede semne de redresare: "suntem realisti in ceea cea priveste actualul climat de afaceri, dar de asemenea suntem optimisti". "Piata evolueaza mai bine decat ne asteptam si cota noastra de piata a crescut cu mult mai mult decat am anticipat noi", a adaugat Forgeard.





Airbus a luat crema contractelor



Linia aeriana Emirates Airlines, care are cel mai mare potential de crestere din Orientul Mijlociu, a anuntat in cadrul expozitiei aviatice de la Paris ca va plasa o comanda in valoare de 12,5 miliarde dolari, la preturile de catalog, pentru 41 de aeronave Airbus.



Comanda include 20 de aeronave A340, a declarat Airbus la o conferinta de presa organizata in cadrul show-ului aerian de la Paris. Analistii cred ca Airbus isi va devansa rivalul american pentru prima data in istorie, ca numar de aeronave livrate si de comenzi primite. De asemenea, Airbus va avea cel mai mare avion de pasageri o data cu primele zboruri ale modelului A380, in 2006. Noul model de la Airbus este cu circa 35% mai incapator decat Boeing 747, avand 555 de lcuri pentru calatori, fata de cele 420 de la Boeing. Producatorul european de avioane comerciale a avut "o decada incredibila de crestere a cotei de piata prin dezvoltarea de produse noi", crede Richard Aboulafia, vicepresedinte al firmei de consultanta Teac Group.



Airbus si-a mai adjudecat cu aceasta ocazie un contract de 5,1 miliarde de dolari, din partea companiei Qatar Airways, pentru livrarea unui numar de 18 aeronave,



Comanda este formata din 14 aparate A330 si cate doua modele A340 si A321, iar primele livrari vor fi realizate la inceputul anului 2004. Akbar al-Baker, directorul executiv al Qatar Airways, a adaugat ca a fost semnata si o scrisoare de intentie pentru achizitionarea a doua aparate A380, un model aflat deocamdata in faza de proiect. Contractul urmeaza sa fie finalizat pana la sfarsitul lunii iulie si va include o optiune pentru inca doua aeronave de acest tip.





Boicotul american



Lipsa companiilor americane de la cel mai prestigios eveniment al industriei aviatice, show-ul aerian de la Paris, aduce in discutie noi tensiuni diplomaticeintre cele doua tari. Ministrul francez al Apararii, Michele Alliot-Marie, a acuzat industria americana ca se afla “intr-o logica de razboi economic", care nu are legatura cu criza irakiana, dar care impune industriei europene sa se regrupeze, pentru a putea rezista in fata acestei ofensive. Declaratiile ministrului francez sunt de natura sa provoace noi polemici cu Statele Unite, intr-un moment in care tensiunile provocate de razboiul din Irak pareau sa se atenueze.



Declaratiile lui Alliot-Marie au fost facute in momentul deschiderii Salonului aeronautic de la Le Bourget, la care au participat 1.700 de expozanti - producatori de avioane, elicoptere, rachete sau sateliti - din 38 de tari. Cu toate acestea, la deschiderea salonului nu a participat nici un reprezentant al conducerii firmelor constructoare americane.





Pe frontul avioanelor de firma...



Cand o companie trece printr-o perioada dificila, primele cheltuieli reduse sunt avioanele pentru deplasari de afaceri. Dar se pare ca in prezent pe ambele tarmuri ale Atlanticului, corporatiile folosesc jet-urile mai mult decat oricand. Din pacate insa, nu cumpara modele noi.



Pana la sfarsitul lui 2001, piata jet-urilor de companie era una extrem de dinamica, alimentata de dezvoltarea corporatiilor si de aparitia multor modele de aeronave capabile de performante de cea mai buna calitate la preturi acceptabile. Dar, stagnarea economica din uniunea Europeana si Statele Unite, au dus la aglomerarea pe piata a unui numar mare de avioane de afaceri care nu-si mai gasesc cumparator.



Conform lui Fernand Francois, directorul asociatiei europene de aviatie de afaceri, gradul de utilizare a aeronavelor din dotarea companiilor pentru deplasari de afaceri este la nivele record. "Corporatiile zboara acum mai mult decat oricand. In trecut, media annuala de zbor era de circa 400 de ore, iar acum avioanele firmelor zboara 700, sau chiar 1.000 de ore annual".



Vestea buna este ca aceste cifre denota cresterea cererii pentru aeronave pentru deplasari de afaceri. Insa producatorii de avioane trebuie sa faca fata inovatiilro rapide ale acestui sector, lansand noi tipuri si variante de aeronave intr-un ritm ametitor pentru restul industriei aviatice.





Spatiul aerian european fara frontiere



Daca Uniunea Europeana ar avea un singur sistem de management al traficului aerian (ATM- air traffic management), care ar topi toate statele membre intr-o singura entitate, care ar functiona pe principiul unor reguli si proceduri unice, s-ar simplifica foarte mult procedurile de control aerian si autoritatile ar putea reactiona mult mai rapid, in situatii de criza. Totusi, cu exceptia spatiului aerian al Beneluxului si al nord-vestului Germaniei, care sunt administrate de centrul Eurocontrol de la maastricht, vazduhurile europene sunt parcelate in sectoare nationale, care respecta granitele intortocheate ale celor 15 state din cadrul Uniunii. De fiecare data cand un avion trece dintr-un sector in altul, noi controlori de trafic intra in alerta si frecventele de comuniare radio sunt din nou verificate sau schimbate. Fiecare bariera de demarcatie creste volumul de munca si probabilitatea erorilor. Acum, chiar un zbor scurt dintr-o tara in alta reprezinta o chestiune destul de complicata.



Datele problemei se vor schimba in 31 decembrie 2004, termenul pana la care Comisia Europena va concepe un plan de creare a unui spatiu unic european, si in ceae ce priveste traficul aerian. "Cetatenii europei vor putea sa zboare fara a fi impiedicati de frontiere, in cele mai sigure conditii", a spus loyola de Palacio, comisarul european pentru transport, cu ocazia lansarii acestui proiect. "Datorita managementului integrat si a unei coordinari mai stranse intre operatori, inclusiv intre cei militari, sistemul va facilita un mai bun management de criza si va ameliora conditiile de siguranta a zborului", a mai adaugat comisarul european.



Arhitectura spatiului aerian va fi remodelata pentru a reflecta nivelurile de trafic si nu granitele nationale. Noi sectoare multinatioanle vor fi create, si vor fi administrate de parteneriate intre furnizorii nationali de ATM.





La o prima vedere:



Diferentele dintre sectorul comercial si cel militar al industriei aviatice n-au fost niciodata atat de evidente ca anul acesta. Multe linii aeriene sunt la al treilea an de pierderi, in vreme ce sectorul militar a fost stimulat de campaniile de succes din Iugoslavia, Afganistan si Irak, care au dus la cresteri uriase ale bugetelor de aparare.



Elementele principale:



* Finantarea aeronavelor: dupa pierderi accentuate inregistrate de cele mai mari linii aeriene din lume, lupta pentru finantarea noilor aeronave este mult mai intensa, desi liniile de transport aerian cu costuri reduse au mai putine probleme



* Jeturile regionale: pe aceasta piata se observa tendinta ca liniile aeriene sa comande avioane de dimensiuni mici pentru a reduce capacitatea pe rutele mai putin profitabile



* Zboruri supersonice: retragerea Concorde este perceputa ca una dintre cele mai umilitoare manevre, care da cu mult inapoi tehnologia de zbor.





andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO