Business Internaţional

Industria auto din SUA, aproape de a fi scoasa din mocirla de catre stat

Industria auto din SUA, aproape de a fi scoasa din mocirla de catre stat

Planurile producatorii auto, care au mizat totul pe productia de SUV-uri, au fost date peste cap de scumpirea petrolului si de recesiune

09.12.2008, 18:04 20

Zvonurile conform carora guvernul federal va oferi companiilor General Motors si Chrysler suficiente fonduri pentru ca acestea sa-si continue operatiunile in urmatoarele trei luni si entuziasmului generat de planurile presedintelui ales Barack Obama de a restarta economia au readus pe plus piata americana de actiuni.

Administratia Bush si democratii din Congres au incheiat un acord de principiu privitor la finantarea de urgenta in valoare de
15 mld. dolari destinata producatorilor de automobile din Statele Unite, insa nu au reusit sa se puna de acord asupra unor detalii esentiale. Ford a anuntat de asemenea ca ar putea avea nevoie de o linie de credit, scrie Financial Times.
In urmatoarele trei luni, producatorii auto vor colabora cu guvernul federal in vederea elaborarii unui plan de restructurare pe termen mai lung. Actiunile producatorilor auto au crescut in anticiparea unui acord final, actiunile GM castigand luni 21%, iar cele ale Ford avansand cu 24%.
Totusi, in ciuda declaratiilor administratiei si Congresului conform carora se va ajunge in curand la un acord privitor la un plan de salvare a producatorilor auto, cele doua parti nu ajunsesera la un acord final la sfarsitul zilei de luni.
Surse din cadrul Casei Albe au declarat ca sunt preocupate de faptul ca propunerile democratilor nu par sa fie in concordanta cu aspectul asupra caruia presedintele George W. Bush a insistat, ca numai companiile viabile sa beneficieze de finantare pe termen lung, si si-au retras estimarile privitoare la momentul in care se va ajunge la un acord final.
"Sunt companii importante, insa pe de alta parte, trebuie sa existe viabilitate. Cred ca acest lucru inseamna ca toate aspectele legate de aceste companii trebuie sa fie reexaminate pentru a fi siguri ca acestea vor supravietui pe termen lung", a declarat presedintele George W. Bush pentru ABC News.
Dana Perino, purtatoare de cuvant a presedintelui Bush, a adaugat ca cele doua parti au "facut progrese considerabile" in ultimele zile.
Barney Frank, presedinte al comitetului de servicii financiare din cadrul Camerei Reprezentantilor, a declarat: "Mai sunt cateva aspecte specifice de negociat. Cred ca se poate ajunge la un acord in privinta acestora".
Consilieri ai democratilor din Congres au adaugat ca planul ii asigura pe contribuabilii americani ca statul are dreptul de a prelua participatii in cadrul companiilor egale cu 20% din valoarea imprumuturilor. Companiile vor fi nevoite sa reduca platile acordate directorilor executivi si nu vor putea plati dividende pe perioada de acordare a imprumuturilor.
Atat Casa Alba, cat si democratii subliniaza faptul ca guvernul va avea ample atributii de supraveghere a companiilor ce vor beneficia de sustinere financiara. Atat Casa Alba, cat si democratii au sustinut ideea desemnarii unei persoane care sa aiba autoritatea de a pune in aplicare masuri de restructurare a industriei auto si a decide daca producatorii auto se califica pentru fonduri suplimentare.
"Daca restructurarea solicitata si obiectivul viabilitatii nu vor fi realizate pana la sfarsitul lunii martie, nu va exista nicio justificare pentru cheltuirea de noi fonduri ale contribuabililor", a declarat Nancy Pelosi, presedintele Camerei Reprezentantilor.
Analistii spun ca piata de actiuni a fost de asemenea impulsionata de planul de redresare anuntat de presedintele ales Barack Obama, plan ce are in vedere cele mai mari investitii in infrastructura din ultima jumatate de secol.
 
Ford ar putea vinde Volvo constructorului chinez Changan Automobile
Constructorul american de automobile Ford poarta discutii cu partenerul sau chinez Changan Automobile pentru vanzarea brandului suedez Volvo, potrivit unor surse citate de publicatia chineza National Business Daily. Presedintele companiei chineze a discutat cu reprezentantii Ford si Volvo in luna noiembrie si sunt sanse ca brandul suedez sa fie cumparat de Changan Automobile, potrivit unor surse apropiate afacerii, citate de National Business Daily. Changan Automobile este unul dintre cei mai mari sase constructori de autovehicule din China. Constructorul auto american are un parteneriat cu o divizie a grupului chinez, Chongqing Changan Automobile, care produce sedanuri Ford Focus. Atat Ford, cat si General Motors incearca sa vanda brandurile Volvo si, respectiv, Saab in cadrul unor planuri de restructurare in urma carora spera sa obtina un ajutor financiar din partea guvernului SUA.
 
Scosi din prapastie
  • Presedintele George W. Bush a insistat ca numai companiile viabile sa beneficieze de finantare pe termen lung.
  • Planul ii asigura pe contribuabilii americani ca statul are dreptul de a prelua participatii in cadrul companiilor egale cu 20% din valoarea imprumuturilor.
  • Companiile vor fi nevoite sa reduca platile acordate directorilor executivi si nu vor putea plati dividende pe perioada de acordare a imprumuturilor.
  • Guvernul va avea ample atributii de supraveghere a companiilor ce vor beneficia de sustinere financiara.
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO