Business Internaţional

Industria bicicletelor este impinsa de la spate de cresterea preturilor la carburanti

19.05.2008, 22:39 62

Bicicletele din curtea fabricii de asamblare Giant Manufacturing din Statele Unite, unul dintre cei mai mari producatori la nivel mondial, vor impanzi in curand strazile din Beijing, toate fiind destinate exportului, cu destinatia China, scrie International Herald Tribune.
Cresterea pana la niveluri record a preturilor la carburanti, una dintre cele mai mari probleme cu repercusiuni asupra mediului, corelata cu cresterea popularitatii ciclismului ca sport de recreere au dus la explozia vanzarilor de biciclete peste tot in lume.
Giant, producatorul unor marci de biciclete cunoscute pe plan international precum Boulder, Yukon sau Iguana, are numai de castigat de pe urma acestui fenomen. Compania americana, care in 2007 a produs aproximativ 5,5 milioane de biciclete, estimeaza o cifra a vanzarilor pentru acest an de peste un miliard de dolari, in crestere cu 10% fata de nivelul inregistrat anul trecut.
Povestea producatorului american este tipica intr-o industrie care anul trecut s-a ridicat la peste 61 de miliarde de dolari (39,41 miliarde de euro). Giant profita din plin de cresterea fara precedent a popularitatii acestui sport, care in multe tari occidentale se transforma chiar intr-un stil de viata.
"Exista un interes tot mai mare la nivel international pentru acest sport. Pur si simplu, putem spune ca ciclismul renaste inca o data", a declarat Jack Oortwijn, editorul revistei "Bike Europe", una dintre cele mai mari reviste de profil din Europa. "Furnizorii de piese de schimb se chinuie efectiv sa tina pasul cu cresterea de piata", a adaugat Oortwijn.
Liderul mondial la productia de biciclete este insa China, care anul trecut a realizat aproximativ 73 de milioane de biciclete. Pentru acest an, firma de consultanta Earth Policy Institue estimeaza o productie de peste 100 de milioane de unitati.
Restul productiei la nivel mondial este acoperit din tari ca Taiwan, Canada, Rusia, Ucraina si Uniunea Europeana. Taiwan are o productie anuala de biciclete care se ridica la aproximativ 6 milioane de unitati, o bicicleta fiind comercializata pe piata interna la un pret mediu de 222 de dolari (143,3 euro).
In ultimii cinci ani, vanzarile de biciclete in statele membre ale Uniunii Europene au crescut cu 14,6%, peste 70% dintre bicicletele achizitionate provenind de pe pietele externe Uniunii. In Statele Unite, vanzarile au urcat cu aproape 9% in aceeasi perioada.
Situatia nu este insa atat de buna pe cat s-ar crede.
Cresterea preturilor la materiile prime, precum otelul, aluminiul sau cromul, principalele materiale utilizate in constructia de biciclete, au redus seminificativ profiturile producatorilor, ceea ce se traduce mai departe prin cresterea preturilor la biciclete, astfel incat producatorii sa poata sa ramana in marjele de profitabilitate.
Solutia pentru pastrarea profitabilitatii afacerii pare insa sa fie orientarea catre fabricarea bicicletelor din carbon, calitatea bicicletelor fiind mai ridicata, iar costurile de fabricatie putand compensa cresterea preturilor la materiile prime.
"Daca vor sa ramana competitivi, producatorii de biciclete trebuie sa devina mai eficienti", a declarat presedintele Giant, Tony Lo.
Giant, care detine mai multe fabrici de asamblare in China, produce de asemenea biciclete electrice, care in ultima perioada au devenit extrem de populare printre chinezi. Bicicleta electrica pare sa fie mijlocul de deplasare cel mai in voga in China, care odata cu cresterea economica extrem de mare a devenit accesibila si clasei sociale de mijloc si celei sarace chiar.
In 2006, Giant a reusit sa vanda peste 20 de milioane de astfel de biciclete in China. Bicicletele, alimentate de o baterie de 36 sau de 48 de volti, ating o viteza maxima de 25 de kilometri pe ora. Pretul unei asemenea biciclete este de 430 de dolari (277,7 euro).
"Condusul a devenit extrem de costisitor, iar pretul petrolului este extrem de probabil sa scada" a declarat Fabian Kuster, purtatorul de cuvant al Federatiei Europene de Ciclism. "Pentru deplasare pe distante scurte, dar mai ales in oras, bicicleta se dovedeste mijlocul de transport ideal", a adaugat el.
In multe orase din Europa, cum ar fi Paris, Barcelona sau Londra, municipalitatea a introdus biciclete pentru inchiriat, disponibile in apropierea garilor, statiilor de metrou sau de autobuze, destinate in special navetistilor.
Pentru inchirierea unei biciclete este nevoie de o carte de credit ca garantie ca bicicleta va fi inapoiata.
Odata cu returnarea bicicletei, garantia este restituita clientului, fiind perceputa in schimb o mica taxa pentru utilizarea bicicletei. Numarul unor astfel de biciclete se ridica la peste 20.000 in Paris, fiind disponibile in peste 1.400 de locatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO