Business Internaţional

Infrastructura mai buna din sudul Germaniei face ca nordul sa ramana in urma la capitolul crestere economica

24.09.2007, 21:09 337

Cum tot mai multe zone din sud-estul Germaniei incep sa prinda contur in urma dezvoltarii economice a acestei regiuni, iar regiunea nord-vestica stagneaza din punctul de vedere al investitiilor, cea mai mare economie a Europei incepe sa semene cu cea de dinainte de razboi.
Holzminden, un orasel cu o populatie de aproximativ 20.000 de oameni, situat intre landul Saxoniei Inferioare si Rhin-Westphalia de Nord, se afla exact in centrul regiunii de nord a Germaniei. Cu toate acestea, Angela Schurzeberg, directorul departamentulului de planificare strategica a districtului, considera ca aceasta zona a devenit "estul din vestul Germaniei", scrie cotidianul The Financial Times.
In termeni economici aprecierea sa are logica. Holzminden, care in urma unui declin incet, dar sigur al economiei regiunii, a ajuns la un nivel de trai comparativ cu cel al statelor din fosta Uniune Sovietica.
Acum cinci ani, era prezenta conceptia ca estul, ajutat prin subventii substantiale, va ajunge treptat la un nivel de dezvoltare comparativ cu cel din vest, si respectiv nivelul de trai va creste odata cu dezvoltarea regiunii. Dupa doi ani de dezvoltare economica puternica, acest trend nu s-a manifestat intocmai cum era de asteptat.
In loc ca dezvoltarea economica sa aiba loc uniform, in toate regiunile tarii, estul a luat un avas considerabil din punctul de vedere al dezvoltarii fata de regiunea de nord. Daca aceasta tendinta se pastreaza, conceptia "vestul mai bogat ca estul", conceptie care pana nu de mult dicta politicile de dezvoltare economica si influenta acordarea de ajutoare financiare de la reunificarea Germaniei in urma cu 17 ani, ar putea fi curand inlocuita cu una noua: divizarea tarii in doua regiuni de dezvoltare, nord si sud, despartite printr-o linie imaginara care sa uneasca cele doua extremitati ale tarii, Cottbus in partea de est si respectiv Aachen in cea de vest.
"In continuare exista mari deosebiri intre est si vest", este de parere Peter Kaiser, project manager al Prognos, companie elevetiana de consultanta economica. "Dar diviziunea dintre nord si sud este de-a dreptul remarcabila si chiar una foarte rezistenta", a mai adaugat el.
In iunie, Prognos a publicat ultima editie a German Future Atlas, cea anterioara fiind editata in 2004, unde sunt redate analizele economice a peste 439 de municipalitati si districte. Studiul a reprezentat un adevarat soc pentru politicienii si afaceristii din nordul Germaniei.
Pentru inceput, ca unitate de cercetare, studiul arata ca peste 51% din patentele acordate in 2005 si 2006 proveneau din regiunile de sud ale tarii: Bavaria si Baden-Wurttemberg. M?nchen si Stuttgart, capitalele celor doua districte, au inregistrat aproximativ 15% din totalul cercetarilor intreprinse la nivelul intregii tari.
Cifele macroeconomice sustin aceeasi idee. Rata somajului din districtele de sud ale Germaniei, Bavaria, Baden-Wurttemberg, Rhineland-Palatinate si Hessen, au inregistrat luna trecuta cel mai scazut nivel din ultimii ani, respectiv 6%. La nord de linia Cottbus-Aachen, in districtele Rhine-Westphalia, Saxonia, Schleswig-Holstein, Hamburg si Bremen, rata somajului a fost de 9,6%.
Diferenta dintre cele doua regiuni a crescut si mai mult in ultima perioada. Din cele 16 districte ale Germaniei, cele din sud au generat aproape jumatate din Produsul Intern Brut de anul trecut. De la reunificarea din 1989, regiunile din sud au inregistrat o crestere economica de aproximativ 48%, comparativ cu cele din nord, a caror crestere economica a atins nivelul de 37%.
"Diferenta dintre nord si sud exista de ceva vreme", a declarat Eric Thode, membru al Fundatiei Bertelsmann, care se ocupa cu studiul dezvoltarii regionale a Germaniei. "Ceea ce este mai ingrijorator este faptul ca aceste regiuni merg in directii diferite", a adaugat el.
In estul Germaniei, diferenta dintre nord si sud este cea mai pregnanta. Luna trecuta, rata somajului din regiunile Thuringi si Sachsen a fost de 13,4% comparativ cu cea de 15,3%, inregistrata in regiunile din nord, printre care si Berlinul.
Holzminden, oraselul care se afla cu putin deasupra liniei Cottbus-Aachen, ofera niste cifre extrem de ingrijoratoare comparativ cu potentialul regiunii. Michael Vatterott, presedintele Camerei de Comert a Holzminden, a fost socat de studiul celor de la Prognos. Dintre toate municipalitatile vestice analizate, Holzminden a inregistrat cele mai slabe cifre. "Sper ca aceste cifre sa nu declanseze un val de isterie, ci sa indemne la actiune", a declarat el.
In ultimii patru ani, populatia regiunii a scazut cu 3,4%, cu toate ca rata natalitatii s-a mentinut inca ridicata, rata somajului este de 11%, iar cresterea economica intre 2000 si 2004 se situeaza doar la jumatatea mediei cresterii economice la nivel national.
Marea problema a localitatii este de fapt cultura sa economica. In Holzminden este nevoie de ingineri si tehnicieni, iar sistemul educational al acestuia instruieste arhitecti si functionari publici, ceea ce a dus la un dezechilibru al pietei muncii si la o migrare masiva a fortei de munca.
Infrastructura de transport slab dezvoltata a Holzmindenului - aflandu-se la peste o ora de condus de cea mai apropiata autostrada - face ca oraselul sa nu reprezinte mare interes pentru deschiderea de noi afaceri, in special in domeniul serviciilor, domeniu cel mai prost reprezentat in regiune. Populatia in scadere duce la reducerea veniturilor din taxe, ceea ce face aproape imposibila dezvoltarea infrastructurii de care oraselul ar avea nevoie.
Pentru Kaiser, orasului ii lipseste un ingredient esential pentru o dezvoltare economica la nivelul secolului 21. "Un adevarat avantaj al sudului este diversitatea pe care o ofera", a adaugat el. In sud un exemplu reprezentativ ar fi regiunea Bavariei si M?nchenul in mod special. Potentialul economic al acestor regiuni cuprinde totul, de la microelectronice si aeronave la automobile si servicii financiare.
Oraselul Radebeul, o suburbie a Dresden, capitala Saxoniei, este situat sub linie, insa mult spre estul regiunii, avand o populatie de peste 30.000 de oameni.
Sibylle Thomas-Gobelbecker este directorul singurului dealer Rolls Royce din estul Germaniei, iar la auzul cuvantului "est" a avut imediat o grimasa. "Peste tot, nu numai in Germania, estul are o conotatie negativa. Estul e sarac, este gri, comunist. Dar noi suntem saxoni, nu suntem estici, suntem sudisti si avem atat de multe in comun cu bavarezii", a declarat el.
Reprezentanta sa nu se ocupa numai cu importurile de Rolls Royce, aceasta importand si masini Ferrari, Aston Martin sau chiar Maserati pentru clinetii bogati din regiune.
Gobelbecker, cu cele doua Ferrari si un Maserati pe care le detine, nu este un locuitor al Radebeulului obisnuit, insa nici ceilalti din oras nu o duc rau.
Orasul are cea mai mica rata a somajului din intreg estul Germaniei, aceasta atingand nivelul de 8,3%.
Potentialul economic al orasului este mult mai dezvoltat decat cel al Holzminden-ului. KBA, companie de echipamente de imprimare, este cel mai mare angajator al regiunii, cu un numar total de peste 2.300 de angajati, urmat indeaproape de Vodafone si Deutsche Telekom.
In mare parte datorita acestor companii, colectarea de taxe si impozite din regiune pentru anul 2006 a crecut cu peste 50% fata de anul 2000.
"Intr-un anume fel, Radebeul si-a gasit drumul inapoi in trecut", a declarat Bert Wendsche, primarul orasului.
Incepand cu sfarsitulul secolului 19, cand o cale ferata a fost construita pentru a coneca orasul cu restul tarii, acesta s-a dezvoltat rapid, devenind intr-un timp extrem de scurt un important centru al industriilor farmaceutice si textile, precum si o destinatie de vacanta extrem de frecventata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO