Business Internaţional

Interbrew cumpara 70% din actiunile unui producator de bere chinez

23.06.2004, 00:00 18

Interbrew, producatorul belgian de bere, este pe punctul de a cumpara 70% din actiunile  companiei chineze Zhejiang Shiliang, valoarea tranzactiei ridicandu-se la 53,2 mil. dolari, scrie Financial Times.
Aceasta achizitie, care va permite Interbrew sa detina o cota de piata de 50% in relativ prospera provincie chineza Zhejiang, subliniaza taria investitiilor straine pe piata de bere chineza. Totusi, Interbrew va trebui sa plateasca mai putin decat a oferit  Anheuser - Busch, cel mai mare producator de bere din lume, pentru o alta companie chineza, Harbin Brewery, dupa o lupta fara precedent cu numarul doi de pe piata mondiala a berii, SABMiller.
Oferta Interbrew evalueaza compania Zhejiang Shiliang la aproximativ jumatate din valoarea inregistrata in cazul ofertei Anheuser pentru Harbin, in termeni comparabili.  Desi Harbin este una din cele mai vechi marci ale Chinei si un lider pe piata din nord - est,  aceasta companie se confrunta cu o puternica competitie din partea alaturarii de tip joint venture dintre SabMiller si China Resources.
In ultima perioada, grupurile internationale producatoare de bere au fost dispuse sa plateasca sume din ce in ce mai ridicate pentru a putea obtine o pozitie pe piata din China, care a devenit deja cea mai mare piata de bere din lume. O asemnea "sete" pentru un loc pe piata chineza marcheaza o rasturnare dramatica de situatie  dupa o seria de esecuri inregistrata in anii '90 de companiile straine producatoare de bere. De aceasta data insa, companiile internationale  incearca in general sa opereze prin intermediul marcilor locale. Interbrew si-a indreptat atentia asupra pietei din estul Chinei, in regiuni cum ar fi Zhejiang, unde are sase fabrici si un centru de imbuteliere.
 O pozitie puternica pe pietele locale este importanta datorita dificultatii distribuirii berii in China pe distante lungi, competitia acerba intre  producatorii locali, nationali si internationali determinand de multe ori ca profitul net dupa taxe raportat la vanzari sa fie scazut.
Interbrew, care a avut drept consultant pe ING, a declarat ca achizitia comapniei Zhejiang va creste capacitatea totala de productie a fabricilor sale din China la 30 mil. hectolitri, ceea ce va determina  si majorarea cotei de piata la peste 10%.
catalin.ciocan@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO