Business Internaţional

Intr-un moment in care economia americana se afla pe marginea prapastiei, executorii judecatoresti prospera

23.05.2008, 21:25 22

Cand un debitor care si-a cumparat o barca din imprumutul de la banca nu isi mai poate plati ratele lunare, institutia il cheama pe Jeff Henderson sa ia in primire ambarcatiunea si sa o aduca in posesia acesteia, de unde urmeaza sa fie scoasa la licitatie. Fostul detectiv in cadrul armatei Statelor Unite trebuie sa gaseasca ambarcatiunea intr-un port sau golf sau chiar un garaj si sa o tracteze pentru a fi vanduta la licitatie. Dupa mai bine de 20 de ani in meseria de executor judecatoresc, Henderson este din ce in ce mai ocupat.
"Inainte ii alegeam doar pe cei slabi, dar acum ma ocup de toate cazurile", a declarat Henderson.
Achizitionarea de barci si iahturi era pe vremuri o activitate exclusiv destinata celor foarte bogati, dar odata cu boom-ul din sectorul imobiliar si cu relaxarea conditiilor de creditare, tot mai multi americani si-au cumparat astfel de ambarcatiuni. Oamenii si-au refinantat creditele imobiliare si au folosit banii pentru a-si cumpara mici barci cu motor sau iahturi. In perioada 2000-2006, vanzarile pe segmentul retailului de ambarcatiuni mici cu motor au crescut cu pana la 40%, pana la 39,5 mld. dolari, in timp ce creditul mediu contractat de americani a crescut cu peste trei ori fata de valorile inregistrate in anii anterior, ajungand pana la 141.000 dolari.
Anul trecut, cand sectorul imobiliar a intrat in criza, trendul s-a inversat. Numarul barcilor vandute a scazut cu 8%. Majoritatea acestor ambarcatiuni functioneaza cu motorina sau benzina, al caror pret a crescut foarte mult, ceea ce a transformat un simplu weekend in larg intr-o cheltuiala de sute sau chiar mii de dolari. Proprietarii ambarcatiunilor s-au gasit in imposibilitatea de plata si astfel au inceput zilele pline pentru executorii ca Henderson.
Pentru multi proprietari de ambarcatiuni, solutia cea mai la indemana a fost sa nu mai plateasca pur si simplu, dar asa s-au trezit intr-o zi fara barca sau iaht.
Compania lui Henderson, Harrison Marine are sapte angajati cu contract de munca si inca sase in regim part-time, ceea ce inseamna ca este una dintre cele mai mari companii de executare silita specializate pe ambarcatiuni din Statele Unite. Afacerea merge mai slab doar primavara, la inceperea sezonului, cand proprietarii de ambarcatiuni platesc o parte din datorii pentru a putea profita de cateva luni de vacanta marina.
Cu toate acestea, anul 2008 a adus o schimbare. Henderson, acum in varsta de 48 de ani, executa silit cate o ambarcatiune pe zi, majoritatea din zona Marilor Lacuri, dar si din zone mai indepartate. In acest moment, Henderson cauta un proprietar de barca cu motor din Bronx care a mintit banca in legatura cu locatia ambarcatiunii, oferindu-le un nume de port fictiv. Executorul trebuie prin urmare sa o convinga pe fosta sotie a proprietarului sa ii spuna unde se afla de fapt ambarcatiunea cu pricina.
Din experienta sa, Henderson stie regula de aur: cu cat barca este mai mare, cu atat este mai greu de ascuns.
In apropierea biroului sau exista o casa foarte scumpa, care chiar si in timpul unei crize imobiliare este evaluata la cateva milioane de dolari. Casa se continua cu un canal unde se poate vedea un superb iaht lung de 120 de metri. In timp ce se indrepta spre birou, Henderson s-a oprit si a exclamat "Recunosc barca asta. Am luat-o de la proprietarul ei acum cateva luni".
Proprietarii de ambarcatiuni executate silit au la dispozitie cateva saptamani pentru a-si plati datoria si a-si recupera barcile. Dupa cativa ani de la recuperarea iahtului, acest proprietar a intrat din nou in imposibilitate de plata. "Am luat-o acum cativa ani. Am sa i-o iau din nou. Daca mai dureaza mult situatia, am sa pot deja sa ii trimit o felicitare de Craciun. Odata, i-am luat barca cu motor de patru ori", isi aminteste Henderson.
Imprumuturile pentru ambarcatiuni, ca si creditele auto, ofera bancilor posibilitatea de a-si recupera o parte din datorii prin executarea silita a barcii sau iahtului. De aceea, un executor judecatoresc poate intra intr-un santier naval privat fara a fi vinovat de incalcarea proprietatii. Chiar si in aceste conditii, obiceiul este ca acestia sa intre, sa ia obiectul dupa care au venit si sa plece inainte ca proprietarii, vecinii sau autoritatile sa observe ceva in neregula.
In cazul in care ambarcatiunea se afla intr-un port, situatia este mai relaxata. De obicei, oamenii care nu isi platesc ratele la astfel de credite tind sa fie in urma si cu plata locului de andocare. Iar, avand in vedere ca Henderson plateste orice cheltuiala suplimentara, majoritatea porturilor sunt incantate sa il ajute.
Cand a avut de cautat un mic iaht numit Toy Box, Henderson a trebuit sa sune la peste 20 de porturi pana l-a gasit undeva pe raul Detroit. Intr-o singura dupa-amiaza, a reusit sa gaseasca si sa tracteze iahtul din garajul unde era parcat pe perioada iernii.
De cum iahtul a atins apa, Henderson si asistentul sau Larry McClelland au cautat prin setul de chei pana cand una s-a potrivit si au facut constatarile cu privire la intretinerea ambarcatiunii. Majoritatea proprietarilor care nu isi paltesc ratele au obiceiul sa nu isi ingrijeasca corespunzator partea mecanica a navelor.
Dupa numai 15 minute de examinare si teste, Toy Box a fost gata pentru a fi condus pana la Harrison Marine. Desi vremea era frumoasa, Henderson nu se simtea in largul lui, fiind mai degraba genul care prefera barcile cu panze decat cele cu motor.
"Plimbarea pe un velier este un sport pur. Esti tu impotriva vremii, impotriva vantului. Este mult mai placut decat salturile astea peste lac", a declarat Henderson.
In timp ce iahtul plutea pe valurile iscate de motorul ambarcatiunii, Henderson a primit un telefon prin care era instiintat ca proprietarul iahtului sosise in port si acum se indrepta spre Harrison Marine.
Posibilitatea unei izbucniri violente bantuie orice executor judecatoresc, indiferent de domeniul in care profeseaza. "Cateodata, oamenii au mai multa atitudine decat trebuie", a declarat el, amintindu-si de cele mai problematice cazuri. Odata, o proprietara furioasa l-a amenintat cu o pusca de vanatoare, iar alta data, un politist la datorie l-a confundat cu un hot de ambarcatiuni si l-a somat cu pistolul din dotare.
Cand este intrebat cu ce se ocupa, Henderson spune ca lucreaza in domeniul nautic, fara a specifica cu exactitate. De-a lungul carierei sale, Henderson a fost nevoit sa execute barcile unor prieteni si chiar a unei rude, un var. "Cineva trebuie sa o faca. Se poate la fel de bine sa fiu eu cel care o face", afirma Henderson.
Cu toate acestea, Robert Dahmen, proprietarul lui Toy Box, nu arata semne de agresivitate, ci mai degraba era trist si conciliant. Unii oameni isi pierd casele in urma unor probleme serioase, cum ar fi boala, pierderea locului de munca sau divortul. Dahmen face parte mai degraba dintr-o a doua categorie, mai larg raspandita si anume a cheltuit mai mult decat isi permitea.
Dahmen a declarat ca simte un intens sentiment de esec. Initial, el a cumparat o barca cu motor mai mica, dar un agent de vanzari l-a convins ca isi permite ceva mai mare si mai luxos. "Mi-am zis: da, va fi foarte interesant. Si a fost, am avut multe clipe frumoase navigand pe micul iaht", declara Dahmen.
Dar bucuria lui a avut un pret prea mare. Toy Box a costat 175.000 de dolari. Dupa incheierea contractului, Dahmen s-a trezit cu un imprumut de 125.000 dolari. Dupa sapte ani, el inca mai datoreaza bancii 111.000 dolari, adica dublul valorii actuale a iahtului. In plus, Dahmen si-a pierdut apartamentul dupa ce rata ipotecii a crescut. "Sunt prins intr-o serie de datorii pe termen lung. A fost un risc calculat, dar evident am pierdut." Prin urmare, Dahmen se va declara falimentar.
De acum inainte, Dahmen a declarat ca economia de piata va trebui sa se descurce fara el. "Nu intentionez sa mai cumpar vreodata ceva. Nu cred ca mai pot nici daca as vrea", a afirmat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO