Business Internaţional

La extreme: piaţa auto din America creşte pe baza creditului ieftin, în timp ce în Franţa înmatriculările s-au prăbuşit cu 20%

Foto AFP

Autor: Bogdan Cojocaru

03.02.2012, 00:03 395

Piaţa auto americană a început anul cu un salt uriaş, iar unii producători de automobile au raportat rezultate record. În Europa însă, perspectiva pieţei este cât se poate de sumbră.

Înregistrările de automobile noi s-au prăbuşit cu 21% în Franţa în ianuarie, iar preşedintele grupului Fiat se aşteaptă ca ita­lienii să cumpere anul acesta mai pu­ţine maşini decât au achiziţionat în 1985.

Vânzările auto din SUA au urcat cu 11% în prima lună a anului, după un avans de 10% în 2011, an în care do­bânzile reduse şi standardele de creditare relaxate au susţinut cererea. Cons­tructorul auto german Volkswagen şi cel american Chrysler sunt campionii creşterilor, cu livrări cu 48%, respectiv 44% mai mari ca în luna ianuarie a anului trecut. General Motors este singurul mare grup care a raportat scăderea rezultatului, cu 6%. În total, producătorii auto au vândut 913.287 de automobile şi autovehicule comerciale uşoare, potrivit datelor Autodata, scrie The Wall Street Journal.

Pentru VW, rezultatele din ianuarie sunt cele mai bune de după 1974. Pe atunci, celebra "Broscuţă" (VW Beetle) alimenta vânzările. Acum, Passat-ul este vedeta producătorului auto german. Pentru Hyundai, luna trecută a reprezentat cel mai bun început de an pe piaţa americană din istoria companiei sud-coreene, scrie postul american de televiziune CNBC.

Analiştii şi executivii din domeniu anticipează o creştere între 4% şi 9% a vânzărilor de maşini noi din SUA pentru acest an, al treilea consecutiv de creştere. Companiile ar fi şi mai optimiste dacă turbulenţele financiare din zona euro n-ar fi percepute ca un risc major pentru economia mondială.

"Trendul cererii este mult mai robust. Creditul este mult mai disponibil decât era în urmă cu doi ani", a afirmat Al Castignetti, reprezentant al construc­torului auto nipon Nissan. Pentru a face faţă cererii din SUA, Ford îşi va majora personalul cu 7.000 de angajaţi anul acesta, iar GM cu 6.300 de salariaţi până în 2015.

Imagine sumbră pentru Europa

În Europa, însă, perspectivele sunt sumbre. Înmatriculările de automobile noi s-au prăbuşit cu 21% în ianuarie în Franţa, la 147.143 de unităţi, cu impact major asupra constructorilor auto naţionali, printre care Renault, proprie­tarul Dacia. Scăderea este cea mai amplă de după 1998, potrivit Le Monde. Piaţa franceză a beneficiat masiv anul trecut de prima de casare auto oferită de guvern. Acest program de stimulare nu a fost însă extins în 2012.

Preşedintele Fiat John Elkann apre­ciază că criza datoriilor suverane din zona euro este mai gravă decât cea economică din 2008, când grupul a trebuit să-şi reformeze modelul de afaceri. Elkann a avertizat că anul acesta italienii vor cumpăra mai puţine maşini decât în 1985, potrivit Reuters.

Directorul general al Renault Carlos Ghosn estimează că piaţa auto din Franţa ar putea înregistra un declin al vânzărilor de 5-6% anul acesta, în timp ce în Europa scăderea s-ar putea situa la 2-3%.

În 2011, piaţa auto europeană s-a comprimat cu 1,4%, cu scăderi în aproape toate economiile mari. În Germania, cea mai mare piaţă auto europeană, vânzările au crescut cu 9%. Franţa este cea mai mare piaţă de export pentru Dacia. În România, vânzările totale de autovehicule au scăzut anul trecut cu 7,4%, la 110.668 unităţi, iar livrările de autoturisme s-au redus cu 11%, la 94.624 unităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO