Business Internaţional

Lectii de viata si antreprenoriat de la magnatul inghetatei din Polonia: cum sa renunti la o afacere de o viata ca sa intri in alta

Lectii de viata si antreprenoriat de la magnatul inghetatei din Polonia: cum sa renunti la o afacere de o viata ca sa intri in alta

Piata inghetatei din Polonia este estimata la circa 1,2 miliarde de zloti (280 de milioane de euro)

04.10.2009, 23:27 747

Criza economica nu a oprit planurile lui Grycan de a atinge unnumar de 80 de gelaterii in Polonia pana la sfarsitul anului, cuzece mai multe decat in prezent, scrie Financial Times. Afacerea saa fost afectata mai degraba de deprecierea monedei nationale,zlotul, insa, in ansamblu, efectele crizei au fost pozitiveintrucat au redus pretul laptelui si al altor materii primefolosite pentru fabricarea inghetatei.

"Detin cel mai mare lant de gelaterii din tara si voi continuasa fac investitii", spune Grycan, 68 de ani.

Grycan, care a devenit regele inghetatei poloneze numai pentruca mai apoi sa-si vanda imperiul unei firme de private equity si sademareze o noua afacere in domeniu, a pariat in trecut pe apetitulpolonezilor pentru dulciuri si nu s-a inselat.

Afacerede familie

Frisca, galbenusul de oua, zaharul sunt intr-un fel in sangelelui, fiind a treia generatie a familiei care lucreaza in sectorulalimentar de dulciuri, lucru extrem de rar in Polonia. Razboiul,migratia, retrasarea granitelor si cei 45 de ani de dominatiecomunista au distrus majoritatea afacerilor de familie si au sterscu buretele orice trasatura antreprenoriala mostenita.

Parintii lui Grycan aveau un magazin de inghetata in Wroclaw,care la inceputul anilor '50 a fost nationalizat, insa doar pentruo scurta perioada. In tinerete, regele inghetatei poloneze a lucratintr-unul dintre hotelurile din Varsovia, iar in 1962 si-a deschispropria gelaterie in vestul Poloniei. In 1979, a reusit sa cumpereZielona Budka, gelaterie situata in Varsovia.

"Am fost angajator in ultimii 47 de ani", spune Grycan pe un tonmandru. Compania sa ofera locuri de munca pentru 750 depersoane.

Primele sale afaceri au fost destul de limitate, avand in vederedezgustul comunistilor pentru antreprenoriat si dificultatea de aachizitiona materii prime, comercializate cu ratia.

Situatia s-a schimbat in '89, cand regimul comunist s-aprabusit, iar cei cativa antreprenori cu experienta in afaceri siacces la capital si-au extins rapid companiile. Deja la mijloculanilor '90, Grycan detinea o fabrica la periferia Varsoviei, iaringhetata sa era comercializata in intreaga tara. Zielona Budkaramane in continuare unul dintre cele mai cunoscute si puternicebranduri de inghetata din Polonia.

"Am fost intreprinzator intreaga mea viata si nu mi-a fost fricasa-mi risc banii", spune Grycan.

Dar chiar si experienta de familie in comert nu l-a ferit peregele polonez al inghetatei de provocarile unei afacerimoderne.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO