Business Internaţional

Liniile aeriene ar putea deveni "retaileri cu aripi", in incercarea de a-si maximiza veniturile

20.10.2008, 16:31 15

Calatorul din spatele tau joaca poker pe un site de jocuri de noroc. Sotia lui sta de vorba pe chat de pe telefonul mobil, in timp ce copiii lor trimit mesaje text si folosesc serviciul pay-per-view prin intermediul satelitului. Bautura, luata la suprapret, iti este asezata pe o tava imbracata in reclame, in timp ce personalul de cabina, mereu la datorie, se plimba peste tot pentru a vinde bilete de teatru si DVD-uri, pe langa bunurile traditionale de tip duty-free pentru livrare la domiciliu, scrie International Herald Tribune.

"Este un mall la bord", spune Ramsey Nuwar, director de vanzari la ARINC's Skybuy, vorbind despre un viitor nu prea indepartat, in care liniile aeriene ar putea deveni retaileri cu aripi. Compania sa vinde aparaturi conectate la satelit care vor face plata direct de pe cardul de credit al calatorului.
Ideea face parte din obiectivul frenetic al liniilor aeriene care vor sa gaseasca noi cai de a-si maximiza veniturile in contexul crizei financiare care le-a afectat cererea, dupa ce pretul petrolului a crescut dramatic in ultimii doi ani. Cu putin control asupra costurilor, liniile aeriene adauga taxe pasagerilor, care erau odata acoperite din pretul biletelor, in timp ce operatorii low-cost depun multe eforturi pentru a gasi noi lucruri pe care sa le vanda.
"Nu exista linie aeriana low-cost care sa nu fie sustinuta de venituri auxiliare. Ai putea pierde bani zburand de la destinatia A la destinatia B, insa iti poti reduce pierderile prin veniturile auxiliare", a declarat directorul comercial al liniei aeriene low-cost Flybe din Marea Britanie.
Flybe, care anterior a introdus o taxa pentru bagaje, vede in check-in (formalitatile de inregistrare pentru o cursa) noi metode de a reduce costurile pentru calatori.
"Putem sa ieftinim mai mult preturile prin check-in, oferind posibilitatea unor niveluri de taxe. De la a nu folosi sistemul check-in deloc, care va fi inlocuit de Internet, la folosirea ghiseelor din aeroport pentru inregistrare (nivelul 2); de asemenea, ar putea exista un intreg manual check-in, care ar reprezenta nivelul 3. Diversele tipuri de bagaje ar putea fi incluse la nivelul 4 - pentru obiecte fragile care au nevoie de transport special".
Liniile aeriene traditionale au folosit mult timp sistemul taxelor all-inclusive, care nu au putut reduce costurile calatorilor. Astfel, unele au inceput sa creasca tarifele pentru bagaje, odata ce pretul petrolului s-a apropiat de 150 de dolari/baril in timpul verii.
Acum, pentru ca s-a redus pretul petrolului, cateva linii aeriene anuleaza aceste taxe. Pe de alta parte, luna trecuta, United Airlines a dublat taxa pentru cel de-al doilea bagaj, la 50 de dolari.
Willie Walsh, directorul executiv al British Airways, a declarat ca ar fi cateva lucruri pentru care operatorul aerian britanic nu ar cere taxe: "Nu vom cere plata pentru inregistrarea locurilor, pentru permisiunea bagajelor numai daca au fost incluse in sistemul check-in, nu vom cere taxe pentru rezervarile la aeroport si nu vom cere plata pentru un pahar de apa cerut in avion".
Confortul calatorilor nu va fi prioritatea personalului din mall-urile la inaltime din viitor. Comisioanele din vanzari de la 10 la 12% vor fi cele care vor impulsiona personalul cabinei sa vanda si alte produse, a declarat Laura Duran, director la Vueling, o linie aeriana low-cost din Barcelona care are un singur rival, Clickair.
"Din perspectiva companiei Vueling, aceasta este o idee foarte buna. Transformarea salariilor echipajului de cabina in venituri din comisioane ar fi, oricum, un pas prea mare".
"Calatorii ar putea fi incurajati sa cheltuie pentru ofertele de discount pentru locuri atractive precum Disneyland daca au avut o consumatie de mai mult de 50 de dolari in avion", a declarat Nuwar.
In acelasi timp, tintele de vanzari vor determina echipajul de cabina sa aiba mai multe vanzari in timpul zborului. Ar mai putea fi oferite bilete de tren, camere la hotel si rezervari pentru masini inchiriate.
Parfumurile si alcoolul din duty-free, care sunt prea grele pentru a fi depozitate la bordul avioanelor precum cele ale operatorului Vueling, ar putea fi ridicate la destinatie sau chiar livrate. "Scanezi si platesti cu cartea de credit si le trimiti acasa", a adaugat Nuwar.
Nicio gustare la inaltime nu e prea mica pentru a genera profit, desi poate dura cateva zboruri pana a fi vanduta.
"Nevoile de baza sunt foamea si setea - nu stilul de viata gurmand. Am risipit inutil mai mult de 30% din produse - a trebuit sa le aruncam dupa primul zbor", a declarat Monteiro, un bucatar care a realizat ca sandvisurile pentru o linie aeriana nu sunt o idee buna.
"Trebuie sa gandesti ca un retailer care are un spatiu la bord pentru a-si mari frontierele. Cand te lupti sa scoti profit dintr-un bilet, vanzand un pahar de apa de la 3 la 5 dolari, care te costa pe tine 20 de centi ai putea obtine ce ti-ai dorit".
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO