Business Internaţional

Luptele interne pentru putere de la Porsche s-ar putea rasfrange asupra viitorului Volkswagen

Luptele interne pentru putere de la Porsche s-ar putea rasfrange asupra viitorului Volkswagen

Click pentru imaginea intreaga

14.03.2008, 15:06 22

Piech se pare ca nu s-a mai simtit atat de bine si de relaxat ca la Salonul Auto de la Geneva de foarte multa vreme. In timp ce statea relaxat in fotoliu, iar in fata lui erau prezentate unele dintre "vedetele" salonului, precum Volkswagen Sciroco cu o motorizare de 200 cp, noul Audi R8 TDI, cu un motor ce dezvolta peste 500 cp, modelul britanic Bentley Brooklands de 530 cp sau minunatul Bugatti Veyron cu o putere de 1.001 cp, Piech parea ca nu mai are nevoie de nimic, scrie Der Spiegel.
Chiar in acea dimineata, Volkswagen anunta achizitia unei participatii majoritare in cadrul companiei suedeze producatoare de autocamioane Scania. In sfarsit, grupul Volkswagen detine ceea ce de aproape un deceniu si-a dorit si Piech, si anume o linie de productie ce cuprinde totul, de la masini de clasa mica la sedanuri pe segmentul premium si nu in ultimul rand camioane de peste 40 de tone. Mai tarziu in aceeasi zi, Porsche anunta achizitia unei participatii majoritare in cadrul Volskwagen.
Pe toata durata zilei Piech a dat de inteles un singur lucru: ca tranzactia s-a incheiat. Un nou gigant al sectorului auto a fost creat. Acesta include opt marci de masini (Porsche, SEAT, Skoda, VW, Audi, Lamborghini, Bentley si Bugatti) si detine participatii majoritate in cadrul a doua companii producatoare de autocamioane, Scania si MAN. Astfel noul grup format se situeaza pe locul patru in topul celor mai mari producatori de autoturisme din lume.
Cu toate acestea lui Piech i-a venit greu sa-si pastreze multumirea chiar si pentru o zi, conducerea unui asemenea imperiu auto nefiind deloc o treaba usoara nici macar atunci cand totul are loc in familie. Oricat s-ar fi straduit Piech sa lase impresia ca este vorba doar despre un "one man show", conducerea unui imperiu de genul celui nou creat seamana mai degraba cu un camp de batalie, unde toata lumea se bate cu toata lumea, iar deznodamantul este cat se poate de deschis oricarei intamplari.
In primul rand, liderii sindicali ai VW si Porsche nu cad de acord cu conducerea companiei asupra numarului de locuri pe care acestia ar trebui sa le ocupe in conducerea noii companii. Mai mult, Bernd Osterloh, presedintele VW, a intrat in conflict cu directorul executiv al Porsche, Wendelin Wiedeking.
Si Piech se pare ca se afla intr-un conflict asemanator tot cu Wiedeking, si pare dispus chiar sa-l scoata pe acesta de la conducerea companiei.
Pe de alta parte, Wiedeking are parte de sustinerea lui Wolfgang Porsche, varul lui Piech, ceea ce inseamna ca intr-un final s-ar putea ajunge la un conflict intre cele doua mari familii detinatoare ale companiei germane. La Volskwagen in schimb, se pare ca probleme exista la orice nivel, intre angajati, intre membrii conducerii companiei, precum si intre membrii celor doua familii care detin Porsche.
Conflictele dintre cele doua familii se pare ca au pornit din cauza neintelegerilor privind strategia de viitor a companiei, acestia nereusind sa cada de comun de acord asupra unei directii de dezvoltare a companiei.
Sa se orienteze catre constructia de masini, iar obtinerea de profit sa treaca pe planul doi sau invers? Prima optiune este cea preferata de catre membrii sindicatelor si de catre Piech, in timp ce a doua varianta este mai mult pe placul lui Wiedeking si a membrilor familiei Porsche.
Piech si Martin Winterkorn, directorul executiv al VW, au dat tonul pentru prima data in timpul receptiei oficiale a VW din cadrul Salonului Auto de la Geneva. Winterkorn a fost cel care s-a ocupat de incheierea tranzactiei intre VW si Scania si tot el a fost cel care i-a asigurat pe suedezi de un viitor sigur in cadrul grupului VW. In dupa-amiaza premergatoare incheierii tranzactiei dintre cele doua companii, Winterkorn declara ca "ceea ce este cel mai important intr-o preluare de companie sunt angajatii" si ca "a pierde din angajati inseamna in final a pierde o parte din companie". "Angajatii conteaza cel mai mult", a incheiat Winterkorn
Cu toate ca discursul lui Winterkorn era despre VW si Scania, acesta a sunat mai degraba ca un atac la adresa Porsche. Acest lucru fiind singurul care i se poate reprosa companiei germane in momentul in care a preluat o participatie majoritara in carul VW: nu a tinut cont nici de parerile reprezentantilor angajatilor, nici de cele ale executivilor VW.
Modul in care directorul Porsche, Wiedeking, s-a adresat membrilor conducerii VW a lasat mult de dorit si cu toate ca Winterkorn nu l-a criticat in mod deschis, a dat de inteles ca ceva trebuie sa se schimbe la nivelul conducerii noului grup. In prezent Wiedeking este directorul Porsche si conduce operatiunile producatorului german in colaborare cu directorul financiar Holger Harter. Cu toate acestea din conducerea Porsche ar trebui sa faca parte si Winterkorn, ca director al operatiunilor cu camioane. Neintelegerile de acest gen sunt tot mai frecvente in randul conducerii VW. Conducerea executiva a VW este de parere ca acestia ar trebui sa-si asume rolul de conducator al companiei, Porsche reprezentand doar cel de-al optulea brand din cadrul grupului. Insa preluarea de catre Porsche a unei participatii majoritare in cadrul VW nu este una facuta de pe picior de egalitate, de exemplu, precum cea dintre Daimler si Chrysler.
Mai mult decat atat, membrii executivi ai VW trebuie sa se lase acum condusi de catre Porsche, o companie mult mai mica decat grupul VW.
Cum nivelul frustrarii in randul membrilor conducerii VW este destul de ridicat, in cazul acesta ar fi indicat ca aceia din conducerea Porsche sa manifeste discretie.
Intre timp, conducerea VW are tendinta sa uite cum aceasta tranzactie a fost posibila. VW a fost o companie cumparata la un pret mic, in timp ce Porsche, cel mai profitabil producator de autoturisme din lume, nu a intampinat nicio dificultate in a achizitiona par-ticipatia majoritara in cadrul companiei germane. Insasi conducerea VW este responsabila pentru situatia prezenta, insa, cu toate acestea, tot ei sunt cei care se revolta.
Ceea ce este mai rau este faptul ca atacurile la adresa lui Wiedeking incep sa-l infurie pe Wolfgang Porsche, considerand atitudinea membrilor din conducerea VW ca fiind "inacceptabila".
Wolfgang Porsche, nepotul lui Ferdinand Porsche, fondatorul companiei omonime si creatorul modelului VW Beetle, este in momentul de fata cel mai influent om, din intreaga companie Porsche, in ciuda faptului ca mai toata lumea crede ca Piech detine controlul. Porsche ocupa cea mai importanta functie din cadrul companiei. El este presedintele consiliului de supraveghere a Porsche Automobil Holding, cea care detine participatia majoritara in cadrul VW, precum si cea a companiei Porsche.
Pozitia pe care Wolfgang Porsche o ocupa in cadrul companiei reflecta si relatiile in care cele doua familii, Porsche si Piech, se afla.
Pentru o foarte lunga perioada de timp s-a crezut ca membrii familiei Porsche detin o participatie de 53,7%, in timp ce familia Piech detine restul participatiei de 46,3%.
In ultimul timp insa, se pare ca procentajul participatiei detinute s-a schimbat mult in favoarea membrilor familiei Porsche, in prezent acestia detinand o participatie de 61,89%.
Aceasta situatie nu a fost cunoscuta pana recent, cand sora lui Piech, Louise Daxer Piech, a intrat in parteneriat cu doi membri ai familiei Porsche, iar in urma decesului acesteia, participatia detinuta de catre ea a intrat in posesia lui Alexander si Gerhard Porsche.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO