Business Internaţional

Mai şi iunie ar putea aduce Ungariei cele mai mari excedente comerciale din istorie, cu exporturile susţinute puternic de industria auto. România alimentează excedentul comercial al Ungariei

Viktor Orban, premierul Ungariei: “Intelectualii din domeniul tehnologiei joacă un rol important în supremaţia unei ţări, iar acest rol va deveni şi mai important în viitor”

Autor: Bogdan Cojocaru

02.07.2013, 20:10 1589

Excedentul comercial de 717 milioane de euro înregistrat de Ungaria în aprilie depăşeşte nu doar aşteptările, ci şi datele preliminare ale biroului central de statistică, iar traiectoria indicatorului sugerează că în următoarele două luni ţara aflată pe locul trei la exporturi către România ar putea înregistra cel mai mare surplus comercial din istorie.

Exporturile Ungariei, economie abia ieşită din recesiune, au crescut cu aproape 14% în aprilie, comparativ cu aceeaşi lună a anului trecut, iar avansul a fost alimentat puternic de exporturile industriei auto, scrie Portfolio.hu. De asemenea, pentru prima dată în ultimul timp, creşterea exporturilor nu a fost frânată de sectorul producţiei de aparate electrice.

Surplusul din aprilie este extrem de ridicat dacă este comparat cu rezultatele înregistrate în ultimii ani în această lună, respectiv un excedent mediu de 430 milioane de euro. Având în vedere că mai şi iunie sunt în mod normal cele mai „profitabile” pentru balanţa comercială, aceste luni ar putea aduce excedente record.

Luând în considerare rezultatele primelor patru luni ale acestui an, biroul de statistică a calculat că 77% din exporturi şi 70% din importuri vin şi se duc în statele membre ale Uniunii Europene. Exporturile au crescut cu aproape 3%, în timp ce importurile au urcat cu doar 1% în ritm anual în perioada analizată. Surplusul comercial cu ţările intracomunitare a crescut cu 151 miliarde de forinţi (514 milioane euro), la 1.067 miliarde forinţi (3,636 miliarde euro).

În relaţiile cu România, Ungaria a avut în perioada ianuarie-aprilie un excedent comercial de 793 milioane de euro, al doilea ca mărime după cel cu Germania, de 815 milioane euro. Exporturile către România, de asemenea pe locul doi ca mărime după cele către Germania, au totalizat 1,4 miliarde euro, în timp ce importurile s-au situat la 646 milioane euro. În total, Ungaria este pe excedent comercial cu 19 state europene.

În relaţiile cu ţările din afara UE, exporturile sunt cu 4,4% mai mari, iar importurile cu 7,2% peste nivelul perioadei similare din 2012. Deficitul în aceste relaţii a fost de 329 miliarde de forinţi (1,1 miliarde euro), cu 37 miliarde de forinţi (100 milioane euro) peste nivelul din urmă cu un an.

Biroul de statistică subliniază că exporturile de autovehicule au crescut accentuat datorită capacităţii mai mari de producţie. În aprilie însă importurile au fost considerabil mai mari din cauza unor proiecte de transport în comun din Budapesta.

În primele patru luni ale anului, importurile de autovehicule au crescut cu 1,5%, la 1,7 miliarde de euro, în timp ce exporturile au avansat cu 16%, la aproape trei miliarde de euro.

 

Industria auto ungară funcţionează cu motoare de la Audi

Industria auto va căpăta un rol şi mai mare în susţinerea economiei în condiţiile în care luna trecută constructorul auto ger­man Audi a inaugurat la uzina din oraşul Gyor o nouă unitate de pro­ducţie, de 900 milioa­ne euro, lucru deloc surprinzător pentru o ţară care în ultimii ani a încheiat acor­duri strategice cu mai mulţi jucători im­portanţi din businessul mondial.

Noua unitate per­­mite uzinei să producă în în­tregime mo­delul A3 Sedan, care va fi dis­ponibil în Germania începând cu această vară şi prin care Audi intră pe cel mai mare seg­ment al pieţei auto mon­diale.

Potrivit directorului executiv al Audi Rupert Stadler, uzina de la Gyor este unul dintre cele mai puternice mo­toa­re de creştere ale companiei.

Extinde­rea uzinei de la Gyor, cea mai mare fabrică de motoare din lume, vine odată cu alte pro­iecte majore de investiţii. Aeropor­tul din vecinătatea oraşului Per, care de­serveşte în principal fabrica Audi, este extins şi modernizat cu fonduri de 6,7 mi­lioane euro pentru a permite ate­ri­zarea aeronavelor de capacitate mare din categoria Airbus 320 şi Boeing 737.

În afară de Audi, Suzuki, Daimler şi Ge­neral Motors sunt alte nume mari din industria auto mondială cu operaţiuni în Ungaria. Pe lângă acestea, Ungaria are încheiate acorduri strategice cu companii de prestigiu în domeniul tehnologic precum Micro­soft, Nokia Siemens Networks, General Elec­tric şi IBM.

 

Budapesta îi curtează pe americani

“Intelectualii din domeniul tehnologiei joacă un rol important în supremaţia unei ţări, iar acest rol va deveni şi mai important în viitor”, a afirmat premierul ungar Viktor Orban, citat de The Budapest Times.

Agenţia Ungară de Investiţii şi Comerţ discută cu opt companii americane în legătură cu extinderea acestora pe piaţa ungară, ceea ce implică construirea de noi facilităţi de producţie şi crearea de noi locuri de muncă. Printre domeniile în care sunt aşteptate evoluţii substanţiale sunt livrarea de piese auto, producţia de bunuri de larg consum, tehnologia informaţiei, procesarea alimentară şi producţia de electronice, a afirmat Peter Szijjarto, secretar de stat pentru afaceri de export, citat de agenţia MTI. Reprezentanţii Ungariei au discutat, printre altele, cu Procter&Gamble, IBM, Citigroup, GE, Honeywell şi Cargill.

Acum în Ungaria sunt cu 160.000 mai malţi angajaţi decât erau în 2010, iar creşterea industriei auto a jucat un rol major în acest progres, potrivit lui Szijjarto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels