Business Internaţional

Migratia fortei de munca afecteaza competitivitatea economiilor est-europene

13.07.2007, 20:29 83

Cu toate ca salariile mai mici decat in Europa de Vest reprezinta un avantaj pentru tarile foste comuniste, numarul tot mai mic de muncitori de aici pune probleme companiilor.
In ultimii ani, producatorii de masini au ales ca centru de productie Slovacia, atrasi de costurile mici ale mainii de lucru calificate, scrie Wall Street Journal. "Munca mea este cea mai dificila", declara Jaroslav Holecek, director de resurse umane la fabrica Volkswagen din Bratislava. "In fiecare zi la mine vin angajati care isi dau demisia, iar eu nu am ce sa le fac". Migratia in continua crestere a personalului calificat spre tarile bogate din Europa de Vest pune in pericol cea mai puternica avutie a tarilor foste sovietice ce au aderat la Uniunea Europeana acum trei ani: mana de lucru calificata la un pret avantajos. Numarul tot mai mic al muncitorilor determina o crestere a salariilor in industrie si ingreuneaza procesul de recrutare. Ritmul lent al reformelor agraveza problema. Tranzitia catre o economie de piata libera in tarile foste comuniste si-a lasat amprenta asupra lor mai mult decat zece ani de recesiune economica si conflicte politice.
Frustrarea muncitorilor creste pe zi ce trece. Guvernele populiste incearca sa profite prin schimbari aduse la legea muncii.
Competitia ridicata pe piata muncii nu este un fenomen ce se manifesta doar la nivelul Europei de Est. Dezvoltarea rapida a economiei globale din ultimii trei ani a diminuat simtitor rata somajului. In zona euro, aceasta a ajuns la 7%, cea mai mica valoare inregistrata de la infiintarea Eurostat, agentia de statistica europeana, in 1993. Statele Unite au raportat o rata a somajului de 4,5% pentru luna iunie, aproape de minimul din ultimii sase ani. Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), un forum unic unde guvernele a 30 de state democrate conlucreaza pentru a raspunde provocarilor economice si sociale ce tin de globalizare si de exploatare a oportunitatilor globalizarii, a raportat ca in doua treimi dintre tarile membre, rata somajului raportata se afla sub nivelul de sustenabilitate, in scadere fata de anii trecuti.
Companiile care au investit in fabrici in zona Europei de Est nu sunt pe cale sa se retraga de pe piata. Salariul platit reprezinta doar intre 16% si 34% din salariul platit unui muncitor din tari dezvoltate precum Germania. Piata muncii din aceasta regiune va ramane atractiva pentru mult timp. Deficitul de pe piata fortei de munca sporeste puterea angajatilor si grabeste tranzitia Europei de Est catre o economie de piata matura.
"Locuitorii din Europa de Est trebuie sa beneficieze de acelasi standard de viata ca cei din Europa de Vest", a declarat Carl-Peter Forster, presedintele diviziei europene a companiei General Motors. In ultimii ani, investitiile straine si cresterea spectaculoasa a consumului intern au determinat cresteri economice importante in Europa Centrala si de Est. Anul trecut, investitorii straini au adus peste 3 miliarde de euro in Slovacia, iar Polonia, cea mai infloritoare economie din Europa Centrala si de Est, a atras investitii record de peste 10 miliarde de euro. Slovacia si Polonia au inregistrat anul trecut cresteri economice de 8%, respectiv 5,8%. Cele 13 tari ce au adoptat moneda unica europeana, au inregistrat o crestere economica medie de 2,7% anul trecut. Economistii sunt de parere ca lipsa de forta de munca va determina o diminuare a cheltuielilor.
"Exista riscul ca pe viitor aceasta sa limiteze investitiile straine si implicit cresterea economica", declara Jan Rutkowski, economist al Bancii Mondiale responsabil de Europa si Asia Centrala. Companiile au devenit ingrijorate de efectul pe care il are motivatia financiara a angajatilor asupra calitatii produselor. "Mentinerea continuitatii pe liniile de productie devine o provocare", declara Nikolaus Pfister, directorul companiei Bordnetze-Slovakia. In ultimul an compania si-a dublat numarul supraveghetorilor din fabrica. "Avem tot mai multi oameni si trebuie sa verificam calitatea produselor noastre", adauga el.
Potrivit estimarilor, dupa aderarea Poloniei la Uniunea Europeana in 2004, peste 800.000 de muncitori calificati au emigrat in Vest. Majoritatea au plecat in Anglia si Irlanda, tari ce si-au deschis portile pentru muncitorii din tarile Europei de Est membre ale Uniunii Europene.
Anul trecut, exodul populatiei a redus rata somajului la 13,8%, cu 7,2% mai putin decat cea inregistrata acum trei ani. Cu toate acestea, rata somajului din Polonia este printre cele mai ridicate din randul tarilor europene, fapt datorat in mare de calificarea populatiei in domenii aflate in declin dupa prabusirea regimului comunist, precum constructia de nave si minerit. Legislatia muncii este alt factor ce determina o rata ridicata a somajului. Personalul din invatamant si minerit se poate pensiona dupa 25-30 de ani de munca indiferent de varsta. Ca urmare, 1,6 milioane de persoane apte de munca, reprezentand 6,5% din totalul fortei de munca din Polonia, sunt iesite la pensie mai devreme. Sub presiunile investitorilor, guvernul a decis inasprirea regulilor incepand de anul viitor a legislatiei privind pensionarea inainte de termen. In Slovacia, producatorii de automobile au avut relatii tensionate cu prim-ministrul Robert Fico, din cauza incercarilor guvernului de a ingradi posibilitatea angajarilor temporare si limitarea orelor suplimentare pe care companiile le pot impune angajatilor. Fico este de parere ca a venit timpul ca slovacii sa se bucure de beneficiile unei economii in plina dezvoltare, incepand cu "un cod al muncii favorabil angajatilor".
"Nu vreau ca marile corporatii sa investeasca aici doar pentru ca avem mana de lucru accesibila", a declarat el in timpul unei vizite la fabrica Volkswagen din Bratislava. "Vreau sa prezentam interes din punctul de vedere al calificarii personalului si al infrastructurii", a adaugat Fico. In aprilie, Skoda Auto a acceptat o majorare a salariilor cu 12,7% in urmatoarele 21 de luni, pentru 25.000 de salariati dupa o greva ce a durat o zi. Luna trecuta, 2.700 de angajati ai General Motors din Polonia au primit prime de peste 470 de euro, mai mult de jumatate din salariul mediu pentru o luna. In Polonia, anul acesta este prevazuta pentru prima data o crestere a salariilor mai mare decat a productivitatii. Un alt motiv de ingrijorare al angajatorilor din Europa de Est o reprezinta varsta inaintata a populatiei de pe piata muncii, un bun exemplu fiind Skoda, unde peste 25% din angajati au peste 50 de ani. Acestia fac presiuni asupra guvernului sa aduca muncitori din statele ce au apartinut Uniunii Sovietice sau din Vietnam. De anul viitor Slovacia se va numara printre cei mai mari producatori de automobile din lume. In ianuarie 2003, Peugeot a investit 700 de milioane de euro intr-o fabrica de automobile, iar un an mai tarziu Kia a deschis portile altei fabrici. Cele doua fabrici au in total peste 5.000 de angajati si au atras in zona un numar mare de distribuitori. Nu numai producatorii de automobile au fost atrasi in Slovacia. In luna martie, Samsung Electronics a anuntat construirea unei fabrici in orasul Trnava. "Este o piata total diferita acum", a declarat Holecek, directorul de personal de la Volkswagen. "La inceput eram singuri pe piata. Toata lumea voia sa lucreze la noi. Acum este mai greu". In Polonia, investitiile din ultimii ani ale Hewlett-Packard, Electrolux si LG Philips Group au crescut rapid cererea de forta de munca in domeniu. Lipsa de personal calificat este in beneficiul tinerilor cum ar fi Kamille Lenart. In 2004, dupa ce a lucrat doi ani la Edscha, companie germana ce furnizeaza piese de schimb, ea s-a mutat la Audi in Ungaria, unde castiga acum 700 de euro pe luna, cu 200 mai mult decat in Slovacia.
Potrivit estimarilor guvernului, peste 170.000 de slovaci lucreaza in prezent in strainatate, aproape de trei ori mai multi decat in 2000. Pe masura ce populatia imbatraneste, economistii prevad probleme pentru companiile din Europa de Est. Cinci din cele opt tari foste comuniste ce au aderat la Uniunea Europeana in 2004 au inregistrat scaderea numarului de locuitori anul trecut.
Imbatranirea populatiei va determina majorarea taxelor si sporirea deficitului bugetar. Problema fortei de munca a determinat companiile sa mute productia in alte tari precum Bulgaria, Ucraina sau Maroc. Compania J.W. Construction Holding, cea mai mare companie de constructii din Polonia, a avut alta abordare. A adus 200 de muncitori din Uzbekistan si Tadjikistan pentru a completa numarul angajatilor. Pentru a ajuta constructiile si agricultura, guvernul polonez a deschis piata muncii toamna trecuta muncitorilor din Ucraina si Belarus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO