Business Internaţional

Muhtar Kent, noul director al Coca-Cola, preia compania in plina scadere a pietei de bauturi carbogazoase

02.07.2008, 16:03 105

Cand Neville Isdell, presedintele si directorul Coca-Cola, anunta anul trecut ca de la 1 iulie 2008 il va numi director executiv pe Kent, problemele pentru compania americana pareau ca se apropie de sfarsit.
Insa de anul trecut si pana acum titlurile companiei au scazut cu 21%. In ultimele doua saptamani, doua dintre cele mai mari companii de imbuteliere ale Coca-Cola din Europa si Statele Unite atrageau atentia ca marginile de profit pentru anul acesta s-ar putea sa nu fie atinse, operatiunile companiilor fiind afectate de criza economica de la nivel global.
Vanzarile bauturilor Glaceau, marca pe care Coca-Cola a achizitionat-o anul trecut de la compania Energy Brands, pentru suma de 4,1 miliarde de dolari (2,6 miliarde de euro), au inceput sa scada simtitor in ultima perioada pe piata americana, apreciaza analistii.
Cu toate acestea, Kent este in continuare de parere ca segmentul bauturilor racoritoare este mai la adapost fata de efectele crizei economice, decat alte segmente industriale care pot fi afectate de aceasta.
Kent apreciaza ca urbanizarea rapida din statele cu o economie emergenta, precum si consolidarea clasei de mijloc, duc la cresterea cererii de bauturi racoritoare. Amploarea urbanizarii este atat de mare incat "e ca si cum o data la fiecare trei luni, ai pune pe harta lumii un nou oras de marimea New York-ului", declara Kent.
La inceputul lunii mai, conducerea Coca-Cola declara ca la nivel global, operatiunile companiei pentru cel de-al doilea trimestru nu vor fi afectate de criza financiara. De asemenea, oficialii companiei apreciau vanzarile Glaceau ca fiind in continuare puternice, fara sa prezinte vreun risc de scadere.
Kent recunoaste insa faptul ca provocarile carora trebuie sa le faca fata acum sunt cu mult mai mari decat erau acum sapte luni, cand a fost anuntat ca va urma la conducerea companiei.
Kent a tinut sa precizeze ca in calitate de director executiv, nu se va abate de la strategia companiei si va incerca sa consolideze relatiile cu retailerii, va imbunatati activitatea de marketing si va incerca sa penetreze piata sucurilor naturale.
"Nimeni nu poate aproxima cu exactitate cum va arata piata sucurilor peste sase sau opt luni de acum incolo. Cred insa ca nu ne asteapta o perioada tocmai calma si ca sa trecem cu bine de aceasta perioada avem nevoie de retailerii nostri", a apreciat Kent.
Noul director este de asemenea de parere ca va reusi sa impulsioneze din nou cresterea vanzarilor de bauturi carbogazoase pe piata americana.
"Nu vreau sa dau o cifra cu privire la cand si cu cat o sa creasca piata bauturilor carbogazoase din Statele Unite ale Americii, insa in mod cert vom reusi sa contribuim la cresterea acesteia", a adaugat Kent, atragand totusi atentia ca o eventuala crestere a pietei nu va fi una spectaculos de mare.
Kent, fiul unui diplomat turc, a fost principala forta din spatele planului prin care Isdell a readus compania pe linia de plutire dupa cativa ani de probleme.
In decembrie 2007, Kent a inceput treptat tranzitia catre postul de director executiv. In continuare insa, Kent isi va pastra titulatura de presedinte al companiei, pana in aprilie 2009. Directorul Coca-Cola nu a declarat daca dupa aceasta data va incepe un nou mandat in functia de presedinte al companiei.
Cariera lui Kent a cunoscut o revenire surprinzatoare dupa ce, in urma unui scandal cu privire la modul in care s-au desfasurat unele tranzactii, acesta aproape ca era sa paraseasca postul de director adjunct in cadrul Coca-Cola Amatil, una dintre companiile de imbuteliere ale companiei americane. La vremea aceea Kent a declarat ca fara acordul sau, consilierul financiar a aprobat vanzarea in pierdere a peste 100.000 de actiuni Amatil.
Chiar si asa insa, Isdell a ramas in continuare un sustinator a lui Kent, sustinandu-l la preluarea conducerii companiei americane.
Conducerea companiei a desfasurat o ancheta interna cu privire la tranzactiile desfasurate in cadrul Amatil, achitandu-l pe Kent de orice implicare in desfasurarea tranzactiilor.
In 2005, Isdell l-a numit pe Kent la conducerea catorva divizii internationale ale Coca-Cola, ca mai apoi, in ianuarie 2006, sa treaca la conducerea operatiunilor internationale ale Coca-Cola.
Kent, impreuna cu Isdell, au pus bazele noii bauturi Coca-Cola Zero, bautura dietetica a companiei, si a accelerat vanzarile pe pietele internationale prin acordarea de asistenta tehnica unor companii de pe piete precum cele din Japonia, India si Filipine. Cu toate acestea, cei doi nu au reusit totusi sa stopeze scaderea vanzarilor pe piata americana.
Acum, pe masura ce problemele economiei americane continua sa se agraveze, iar americanii incep sa renunte la utilizarea recipientelor din plastic, cresterea vanzarilor de bauturile carbogazoase pe piata americana pare aprope imposibila.
Coca-Cola Enterprises, cea care se ocupa de vanzarile Coca- Cola in Statele Unite, a anuntat deja ca tinta de profit pentru cel de-al doilea trimestru al acestui an, s-ar putea sa nu fie atinsa.
Coca-Cola Hellenic Bottling, responsabila pentru vanzarile din regiunea Europei de Est, a apreciat de asemenea ca vanzarile ar putea scadea sub asteptari, trendul descendent fiind alimentat de situatia de pe pietele din Romania, Italia si Ucraina.
Faptul ca grupul nu a reusit sa compenseze scaderea vanzarilor de pe piata americana prin cresterea operatiunilor pe pietele emergente ridica serioase semne de intrebare analistilor din domeniu, dar mai ales investitorilor.
"Deja se poate observa impactul crizei financiare la nivel global prin scaderea cheltuielilor pentru consum, cu atat mai mult cu cat si segmentul bauturilor carbogazoase a inceput sa fie afectat de scaderea vanzarilor", a apreciat Bill Pecoriellor, analist in cadrul Morgan Stanley.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO