Business Internaţional

Nici producatorii auto din Europa nu scapa de scumpirea barilului de petrol

07.12.2005, 17:37 10

Analistii si investitorii din domeniul auto au inceput sa se intrebe daca industria europeana va reusi sa evite o criza profunda, cum este aceea pe care o traverseaza astazi constructorii americani.

Este adevarat ca europenii mai au cale lunga de parcurs pana la scaderile masive ale vanzarilor anuntate de General Motors sau previziunile sumbre facute de Ford. Cu toate acestea, constructorii europeni sunt si ei afectati de marile probleme care zdruncina piata auto din Statele Unite: cresterea foarte mare a pretului petrolului si a materiilor prime, precum si concurenta tot mai acerba, mai ales in ceea ce priveste stabilirea preturilor, scrie cotidianul francez Le Figaro.

Chiar si francezii trebuie sa se confrunte cu aceasta situatie.

Renault si-a redus, recent, estimarile asupra rentabilitatii. Astfel, producatorul auto francez conteaza, in continuare, pe o marja operationala de peste 3% (rezultatul din exploatare supra cifra de afaceri), comparativ cu estimarile facute la inceputul acestui an, de peste 4%.

Aceasta dupa ce si Peugeot a previzionat, si ea, la sfarsitul lunii octombrie, o scadere a rezultatelor pentru sfarsitul anului in curs.

Fortati de imprejurari, constructorii europeni apeleaza la tot mai multe pachete promotionale.

Spre exemplu, Citroa??n propune reduceri cuprinse intre 1.000 si 3.000 de euro, iar alte reduceri sunt disponibile pentru aproape toata gama Fiat. Marjele operationale sunt, astfel, sacrificate pentru a obtine din ce in ce mai multe comenzi si a mentine aceeasi productie in uzine.

Jocul este nedrept insa, deoarece nu toti producatorii auto europeni beneficiaza de aceleasi avantaje. Spre exemplu, prin intermediul celor doua marci, Peugeot si Citroa??n, PSA detine un atu foarte important, in opinia analistilor.

"In 2007, PSA va detine cea mai tanara gama dintre toti producatorii auto europeni", au subliniat expertii de la Morgan Stanley.

Opinia lor a fost impartasita si de un analist al CA Cheuvreux. "Situatia financiara a PSA se va ameliora datorita accelerarii procesului de modernizare a gamei si a urmaririi unei cresteri puternice pe piata din afara Europei de Vest", apreciaza acesta din urma. Aceasta incredere in performantele viitoare ale PSA face ca titlurile sale sa se mentina peste nivelul de 50 de euro, in crestere cu 8% de la inceputul anului.

O astfel de crestere a valorii actiunilor a inregistrat si Renault, in ciuda rezultatelor sale foarte slabe din ultimele doua luni.

Marca franceza beneficiaza insa de doua puncte puternice: participarea sa la capitalul companiei Nissan si prezenta pe pietele emergente, mai ales in Europa de Est, unde a profitat din plin de pe urma Loganului produs de uzinele Dacia.

Cu toate acestea, pentru a se pronunta in privinta titlurilor, majoritatea analistilor asteapta cu nerabdare prezentarea, din luna februarie a anului viitor, a politicii lui Carlos Ghosn, patronul Renault, precum si a rezultatelor financiare pentru anul 2005.

Analiza efectuata de ABN Amro arata ca dificultatile cu care se confrunta in acest moment domeniul auto ar putea intari puterea lui Carlos Ghosn in proiectul sau de restructurare. Reprezentantii grupului care a realizat studiul spun ca titlurile producatorului francez sunt printre cele mai ieftine, cu un PER (Price Earning Ratio sau cursul actiunii impartit la profitul net pe actiune) de 5,7%, conform datelor furnizate de Factset JCF Estimates.

Nici pentru PSA valoarea PER nu este foarte mare. PSA remunereaza cu o rata de 8,9% profitul obtinut in 2005. De cealalta parte, PER se apropie de 20% in cazul Volkswagen si de 17% - DaimlerChrysler, doua dintre grupurile care au fost nevoite sa se confrunte cu cele mai grave probleme din sectorul auto.

Volkswagen a trebuit, recent, sa isi reduca investitiile.

Grupul a obtinut un profit net de 282 de milioane de euro in al treilea trimestru si se asteapta sa inregistreze o pierdere de un miliard de euro in Statele Unite, la fel ca in 2004.

La randul sau, Mercedes Group, marca de cea mai inalta clasa a DaimlerChrysler, a sporit numarul disponibilizarilor din Germania cu 8.500 de alte locuri de munca. Acest plan, care a surprins prin amploarea sa, implica costuri de un miliard de euro, anul acesta.

Ca intotdeauna in perioada de criza a sectorului auto, producatorii marcilor de gama inalta sunt avantajati. Astfel, analistii mizeaza, alaturi de PSA si Renault, si pe BMW si Porsche.

BMW a fost, cu siguranta, afectat de puterea monedei europene si de cresterea preturilor materiilor prime. Cu toate acestea, producatorul auto a afisat o marja operationala record, de 7,7%.

Cat despre Porsche, el a ramas cel mai rentabil producator din lume. In exercitiul fiscal 2004-2005, incheiat la sfarsitul lunii iulie a acestui an, el a raportat un profit net de 779 de milioane de euro, cu 12,9% mai mare decat in exercitiul precedent.

Marja operationala a companiei, de 18,9%, a fost, intr-adevar, inedita pentru industria auto mondiala. alina.vasilca@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO