Business Internaţional

Noul director al Glaxo isi indreapta atentia catre pietele emergente

Noul director al Glaxo isi indreapta atentia catre pietele emergente

Andrew Witty a devenit directorul executiv al Glaxo in luna mai a acestui an

16.06.2008, 19:08 14

Andrew Witty a devenit directorul executiv al Glaxo, cel de-al doilea producator de medicamente din lume dupa vanzari, intr-o vreme in care compania nu se afla tocmai intr-o situatie favorabila.
Witty, care a venit la conducerea companiei in luna mai, in locul lui Jean-Pierre Garnier, vine insa cu o strategie prin care spera sa scape de problemele pe care le prezinta piata medicamentelor din Statele Unite. Noul director incearca sa reduca din dependenta fata de piata americana prin intrarea pe pietele emergente, cu produse farmaceutice care nu necesita retete, precum si cu vaccinuri la un pret redus, scrie The Wall Street Journal.
Unele dintre cele mai vandute medicamente ale Glaxo din Statele Unite vor incepe din acest an sa aiba concurenta din partea unor medicamente generice care vor fi eliberate pe piata americana la preturi mult mai mici, in timp ce medicamentul antidiabetic Avandia, se confrunta cu scaderea vanzarilor. Cel mai important medicament produs de Glaxo, vaccinul impotriva cancerului cervical, Cervarix, ar putea intarzia sa apara pe piata americana, comisia de certificare a medicamentelor din SUA, Food and Drug Administration (FDA) nedandu-si inca acordul pentru comercializarea produsului. In Europa, vaccinul se comercializeaza deja.
Conducerea companiei britanice, cea de-a doua companie farmaceutica din lume dupa grupul american Pfizer, este de parere ca toate aceste impedimente de pe piata americana se vor resimti in rezultatele companiei pentru acest an.
Pentru consolidarea pozitiei pe care Glaxo o detine pe pietele emergente, Witty, care s-a aflat la conducerea operatiunilor de pe piata europeana, s-a miscat extrem de repede. La putin timp dupa ce a ajuns la conducerea companiei, el a reusit sa modifice structura acesteia, trecad in centrul atentiei unele tari ca India, China sau Rusia, unde avea sentimentul ca Glaxo se poate extinde mai repede, profitand astfel de cresterile economice extrem de mari inregistrate de aceste state.
De asemenea, Witty si-a manifestat intentia de a creste vanzarile de vaccinuri si produse nemedicamentoase, precum pastele de dinti sau sucurile naturale. In cadrul intalnirii anuale a companiei, noul CEO anunta ca pietele emergente reprezinta un potential urias pentru consolidarea operatiunilor companiei, cu atat mai mult cu cat consumatorii din tari ca India inca obisnuiesc sa-si cumpere medicamentele fara consultatii medicale prealabile.
In urmatoarele doua luni dupa ce a ajuns la conducerea Glaxo, Witty a reusit sa se intalneasca cu majoritatea actionarilor importanti ai companiei. Glaxo detine cel mai mare departament de cercetare medicala din lume, insa majoritatea actionarilor nu sunt convinsi ca toate medicamentele produse de catre acesta vor si ajunge pe piata. Fata de anul trecut, titlurile companiei au scazut cu 17%, comparativ cu scaderea de 11,6%, inregistrata de indicele bursier Dow Jones Wilshire Global Pharmaceuticals, indice general care evalueaza rezultatele companiilor farmaceutice.
Cu cateva saptamani inainte de a prelua conducerea companiei, Witty a tinut sa se intalneasca cu reprezentantii firmei de investitii Standard Life Investments, din Edinburgh, actionarii a 2% din titlurile companiei.
"Witty era de parere ca Glaxo a facut in trecut prea multe promisiuni cu privire la datele la care vor aparea noi medicamente pe piata, iar neindeplinirea acestor termene atragea dupa sine nemultumirea actionarilor", a declarat John Wilson, unul dintre managerii cu care Witty s-a intalnit.
"El a incheiat spunand ca Glaxo nu va mai face astfel de promisiuni pe viitor, evitand astfel sa mai existe motive de dezamagire", a adaugat Wilson.
Witty a refuzat sa comenteze declaratiile investitorului scotian. Investitorii asteapta acum sa vada daca Witty va reusi sa imbunatateasca relatiile dintre Glaxo si FDA, care in ultimul an a tot intarziat sa ia unele decizii cu privire la aprobarea sau respingerea unor noi medicamente pentru comercializarea pe piata americana.
FDA a amanat luarea unei decizii cu privire la aprobarea vaccinului impotriva cancerului Cervarix de mai multe ori, Glaxo pierzand astfel teren in fata companiei americane Merck&Co, care a reusit sa iasa pe piata cu un produs asemanator, Gardasil, de mai bine de un an.
Analistii din industria farmaceutica sunt de parere ca Witty va incerca sa obtina contracte noi cu agentiile de asigurari si cu guvernele statelor europene in special, acestea fiind din ce in ce mai sceptice in ceea ce priveste achizitia unor medicamente mai scumpe. Potrivit declaratiilor purtatorului de cuvant al companiei, Witty a reusit deja sa convinga doua state din Europa sa accepte medicementele Glaxo, refuzand insa sa si numeasca cele doua tari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO