Business Internaţional

Outsourcing-ul, principala problema a Boeing in proiectul 787 Dreamliner

13.12.2007, 16:57 27

Boeing a amanat cu sase luni primul zbor al modelului 787 Dreamliner si se pare ca motivul pentru intarzierile suferite de acest proiect il reprezinta activitatea de outsourcing.
In urma cu patru ani, cand Boeing a luat hotararea de a construi cel mai eficient avion de pana acum, cea mai dificila misiune pe care conducerea credea ca o va intampina era perfectionarea procesului de fabricare a noului avion din fibra de carbon, si nu din aluminiu.
Insa, concentrandu-se prea mult asupra dezvoltarii tehnologiei de fabricare a componentelor din fibra de carbon, Boeing a uitat de restul provocarilor care stateau in calea realizarii unui asemenea avion. Avionul Boeing 787 Dreamliner urma sa fie primul care sa nu fie proiectat si construit in totalitate de catre compania americana, scrie cotidianul de business The Wall Street Journal.
Pentru a scadea costul proiectarii unui asemenea avion, care s-ar fi ridicat la peste 10 miliarde de dolari daca Boeing ar fi proiectat singura avionul, compania a autorizat o echipa de furnizori pentru a proiecta si construi avionul pe sectiuni, care urmau sa fie asamblate in Statele Unite. Outsourcing-ul unei asemenea responsabilitati s-a dovedit insa a nu fi productiv si chiar mai dificil decat fusese anticipat.
Problemele intampinate de furnizori erau foarte variate, de la diferentele de limba la intarzirea livrarii unor anumite componente necesare in constructia unor sectiuni. Spre exemplu, compania italiana Alenia a trebuit sa castige un proces care a durat cateva luni bune pentru a putea construi fabrica de asamblare a fuselajului pe amplasamentul unei livezi de maslini. Primele sectiuni care au ajuns spre asamblare in Statele Unite s-au dovedit a fi incomplete, acestora lipsindu-le numeroase piese.
Astazi, constructia modelului Dreamliner este in urma cu cel putin sase luni, iar tinta de a construi 109 avioane cel mai tarziu pana in 2009 este serios amenintata. In loc sa efectueze primele teste de zbor, compania se straduie sa finalizeze constructia avionului asigurand necesarul de resurse furnizorilor de peste tot din lume. Marea greseala a Boeing a fost ca a inteles gresit activitatea de outsourcing, cu atat mai mult cu cat era vorba despre constructia unui nou model de avion, cel mai mare construit pana acum de catre compania americana, constructia unui avion fiind cea mai complexa activitate de productie in serie. Insa pe masura ce Boeing invata din greseli, rivalii companiei se pare ca au doar de castigat. Airbus spre exemplu, divizie a companiei European Aeronautic Defence & Space (EADS), a anuntat ca va utiliza aceeasi tehnica de outsourcing pentru constructia unui avion similar modelului Dreamliner in urmatorii cinci ani.
Boeing a subestimat capacitatea furnizorilor de a face fata problemelor aparute in proiectarea avionului, probleme la care expertii si inginerii companiei americane aproape ca ar fi reactionat instinctiv. Managerii de program au crezut ca se incadreaza in termenele de livrare a sectiunilor, insa la o inspectie mai atenta din partea specialistilor americani, acestia se aflau cu mult in urma termenelor.
"Pe langa o inspectie de rutina, era necesara si o inspectie in detaliu asupra situatiei din interiorul fabricilor de asamblare", a declarat Scott Carson, presedintele departamentului Boeing Commercial Airplanes. "Daca am fi acordat o mai mare atentie inspectiilor din interiorul fabricilor de asamblare, am fi putut ajuta furnizorii sa depaseasca aceste probleme in timp util", a adaugat Carson.
Boeing are in total comenzi pentru 762 de avioane Boeing 787 Dreamliner, cu o capacitate de transport cuprinsa intre 225 si 300 de pasageri, din partea a 52 de companii aeriene. Combinatia intre materialele usoare folosite in contructie si motoarele economice, cu consum scazut de carburant, va reduce costul biletelor cu aproximativ 20%, iar costul de intretienere va scadea cu o treime comparativ cu costul actual. Compania americana a anuntat ca cel tarziu pana in 2014 va onora toate comenzile.
Boeing isi dorea lansarea noului model in aproximativ patru ani, cu doi ani mai putin decat estimasera initial. Astfel Boeing a mobilizat imense resurse, atat financiare, cat si umane pentru a face fata provocarilor din fabricile de asamblare din Italia, Japonia si SUA. In spetembrie compania americana a anuntat ca a aprobat utilizarea unui fond in valoare de aproximativ 2 miliarde de dolari, cu scopul de a reduce din intarzierile inregistrate.
Dupa ce ar fi terminat de proiectat si construit sectiunile de fuselaj, furnizorii ar fi trebuit sa le expedieze catre fabrica de asamblare a Boeing din Seattle, unde componentele ar fi fost asamblate in maximum trei zile. Insa multi dintre acesti furnizori au insarcinat alte companii mai mici cu proiectarea sau constructia unor piese, iar multe dintre aceste s-au supraaglomerat cu comenzi.
Compania americana a anuntat ca nu a intentionat niciodata ca furnizorii directi ai acesteia sa distribuie mai departe comenzile, insa la inceputul proiectului totul parea ca poate fi tinut sub control.
Cu toate ca Boeing a intampinat o multime de probleme, compania este in continuare convinsa ca outsourcing-ul este metoda prin care viitoarele proiecte vor fi realizate. Odata ce linia de productie este pusa la punct, aceasta va fi mult mai eficienta si profitabila decat metodele traditionale de constructie.
Compania americana Vought Aircraft Industries este una dintre companiile la care Boeing a apelat pentru constructia modelului 787 Dreamliner. Compania este responsabila pentru constructia sectiunii din spate a fuselajului. Compania italiana Alenia Aeronautica este responsabila pentru constructia sectiunii de mijloc a fuselajului. Atat compania Alenia, cat si compania Vought fac parte din grupul italian Finmeccanica. Trei companii japoneze, Fuji Heavy Inudstries, Kawasaki Heavy Industries si Mitsubishi Heavy Industries, se ocupa cu constructia aripilor avionului. Responsabila pentru constructia sectiunii frontale a fuselajului este compania canadiana Onex. Toate aceste componente urmeaza sa fie asamblate de catre Boeing.
Entuziasmul cu care Boeing a demarat proiectul a fost insa de scurta durata. Furnizorii au inceput sa se planga ca primesc cu intarziere specificatiile tehnice din partea Boeing, inregistrand intarzieri chiar si de opt luni in primirea informatiilor. Compania americana a declarat ca aceste intarzieri erau cauzate de incercarile inginerilor de a dota avionul cu cat mai multe echipamente tehnice, fara a creste greutatea acestuia.
Pe langa constructia sectiunilor de fuselaj, companiile au fost nevoite sa construiasca si fabrici de asamblare suficient de mari pentru a putea permite constructia acestor componente.
Una dintre cele mai serioase probleme in contructia avionului le-a intampinat insa compania americana Vought. Aceasta a incredintat proiectarea podelei sectiunii catre compania israeliana Israeli Aerospace Industries. Proiectarea si constructia acestei sectiuni a necesitat asamblarea a peste 6.000 de componente.
Cand au devenit constienti de problema, oficialii Boeing, impreuna cu cei Vought au trimis o echipa de specialisti care sa supervizeze productia de la Tel Aviv. Conflictul a culmiant chiar cu concedierea responsabilului proiectului din partea Vought, Boeing fiind de parere ca acestia au fost indusi in eroare asupra gravitatii problemei.
Abia in iulie, compania americana si-a dat seama de magnitudinea problemelor, odata cu inaugurarea primului avion Boeing Dreamliner 787. Din dorinta de a inaugura avionul la data indicata Boeing a cerut furnizorilor sa livreze componentele chiar daca acestea nu erau finalizate. Odata ce avionul a fost inaugurat, Boeing a trebuit sa reasambleze sectiunea din spate a avionului, suruburile utilizate in asamblare necorespunzand standardelor de calitate.
Din cauza acestei probleme Boeing a trebuit sa amane efectuarea testelor de zbor cu inca patru luni.
Cu toate acestea, compania continua sa fie increzatoare ca va finaliza livrarea celor 109 avioane Dreamliner pana la sfarsitul lui 2009, chiar daca furnizorii raman retinuti in aceasta privinta. Oficialii companiei americane inca cred ca acest lucru este posibil. "Nu am stabilit acest termen limita in functie de capacitatile fabricii noastre din Seattle, ci in functie de capacitatile furnizorilor nostri", a incheiat Carson.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO