Business Internaţional

Paradoxul german: cresterea individuala nu inseamna prosperitate nationala

16.11.2004, 00:00 22



Cele mai mari companii din Germania au anuntat recent cresteri substantiale ale profiturilor lor, insa cu toate acestea, rata de crestere economica a tarii este aproape zero, semnaleaza Financial Times.



Saptamana trecuta, o serie de rezulate trimestriale peste asteptari, anuntate de unele din cele mai mari nume din industria germana, au contrastat cu rapoartele oficiale, potrivit carora, tot pe al treilea trimestru, produsul intern brut a crescut cu numai 0,1%, comparativ cu al doilea trimestru.



Economistii au explicat ca sectorul corporatist beneficiaza in prezent de pe urma programelor de reduceri masive de costuri si a extinderii activitatilor in strainatate.



Recenta apreciere a monedei unice, care incepe sa afecteze competitivitatea zonei euro, creeaza un mediu riscant pentru companiile care se bazeaza pe exporturi. Potrivit lui Michael Heise, economist sef la Allianz, este mai importanta insa masura in care isi incetineste cresterea economia mondiala, si cu ea pietele externe ale companiilor germane.



In cazul companiilor luate in calculul indicelui bursier DAX 30, analistii de pe piata preconizeaza profituri cu peste 25% mai mari in acest an, si cu 15% mai mari in 2005, sustine Bernd Meyer, responsabil cu strategiile aplicate pe piata europeana de capital, la Deutsche Bank. Cresterea lor ar depasi-o astfel pe cea a celor mai mari companii cotate la bursa din Europa si SUA.



Performanta superioara a companiilor germane se poate explica in parte, afirma Meyer, prin fatul ca ele se refac dupa o perioada mai dificila. Iar programele care au vizat restructurarea si globalizarea au ajutat la protejarea lor impotriva cresterii economice fragile de pe piata autohtona.



Potrivit Deutsche Bank, companiile din DAX 30 obtin in prezent peste doua treimi din vanzari in afara Germaniei.



"Daca produsul intern brut este la o valoare redusa, atunci si rata inflatiei se va situa la un nivel scazut, ceea ce inseamna ca nu vor exista presiuni asupra costurilor, din partea personalului", a explicat Meyer. "In cazul in care cresterea PIB este foarte mica, cum este in prezent, companiile pot chiar sa faca presiuni in sensul reducerii costurilor cu forta de munca", a mai declarat el. Companii precum Volkswagen si DaimlerChrysler, de exemplu, au reusit sa impuna astfel de reduceri de cheltuieli. Producatorul auto Volkswagen a incheiat recent cu reprezentantii sindicali un acord privind pachetele salariale care ii va asigura economii in valoare de circa un miliard de euro, din reducerea cheltuielilor cu forta de munca.



Companiilor germane le va fi insa mai dificil sa-si mentina nivelul de profitabilitate in viitor, pe masura ce boom-ul exporturilor se va diminua si cresterea economica la nivel mondial va fi franata de pretul ridicat al petrolului.



Potrivit lui Joachim Fels, economist la Morgan Stanley, exporturile sunt mai importante ca oricand pentru economia germana. Cu toate acestea, a afirmat el, "boom-ul exporturilor a trecut: cresterea exporturilor a incetinit substantial de la mijlocul anului, iar exporturile catre SUA, Asia si tarile europene care nu fac parte din UE chiar au scazut in al treilea trimestru".



"Companiile germane vor trebui sa-si continue restructurarea, numai pentru a-si pastra profiturile pe care le-au obtinut", a declarat si Robert Lind, economist la ABN Amro.
ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO