Business Internaţional

Piaţa auto din China va deveni mult mai dură, pe măsură ce creşte competitivitatea

Piaţa auto din China va deveni mult mai dură, pe măsură ce creşte competitivitatea

Constructorul auto chinez Dongfeng Motor supravieţuieşte concurenţei datorită parteneriatelor cu producătorii auto occidentali

Autor: Bogdan Cojocaru

24.11.2011, 00:02 246

Cererea, până nu demult explozivă, de pe piaţa auto chineză ar putea înregistra o creştere de o singură cifră pentru al doilea an consecutiv, marcând astfel cea mai slabă performanţă de după începutul boom-ului, în anii 1990, apreciază constructorii auto şi analiştii din domeniu. Aceştia consideră că încetinirea cererii va face mai dură concurenţa de pe cea mai mare piaţă auto din lume, în condiţiile în care tot mai mulţi competitori se înscriu în cursă.

Unii executivi din industria de profil spun că această încetinire va determina constructorii auto să caute alte modalităţi de dezvoltare, pe măsură ce piaţa chineză ajunge la maturitate.

"Condiţiile de pe piaţă sunt atât de instabile încât nu ne putem fixa obiective pentru următorul an", spune Hideki Kimata, manager la producătorul auto nipon Nissan Motor, care are un parteneriat cu constructorul chinez de automobile Dongfeng Motor.

Cea mai dură concurenţă va exista probabil pe segmentele periferice ale pieţei, în condiţiile în care constructorii auto chinezi se luptă pentru supravieţuire cu parteneriatele cu capital străin care caută loc de dezvoltare. Nissan şi Dongfeng au anunţat recent că intenţionează să lanseze anul viitor Venucia, un brand comun care are ca ţintă directă pe cei care cumpără mărcile low-end chineze.

Competiţia va deveni mai acerbă şi pe alte segmente de piaţă. Volkswagen intenţionează să lanseze anul viitor în China brandul Seat, cu care vrea să ajungă la cumpărătorii mai tineri. Grupul german vrea, de asemenea, să insiste pe sudul Chinei, unde mărcile japoneze domină de mult timp.

Pentru nivelul de top al pieţei, grupul italian Fiat are în plan lansarea Alfa Romeo tot anul viitor.

Executivii companiilor cu operaţiuni în domeniul auto se plâng că, deşi piaţa chineză este încă în creştere, aceasta a devenit una dintre cele mai dure din lume.

"Concurenţa se va înteţi şi vom vedea probabil începutul consolidării în industrie, cu jucărorii mai mici preluaţi de cei mari", consideră Kimiyasu Nakamura, un alt director la Nissan.

Analiştii se aşteaptă ca guvernul să reducă subvenţiile pentru achiziţia de maşini, ca preţul combustibililor să crească şi mai mult şi să fie introduse tot mai multe restricţii la înscrierea în circulaţie în oraşele mari chineze, în condiţiile în care autorităţile se luptă cu înrăutăţirea condiţiilor din trafic.

Nakamura este precaut în privinţa anului viitor. "Credem că piaţa totală de automobile va creşte cu 5-10%. Personal, anticipez o creştere apropiată de pragul minim al potenţialului de creştere", a spus el.

Eforturile antiinflaţioniste ale guvernului au contribuit anul acesta la o încetinire care ar putea limita avansul vânzărilor la 3% sau 19 milioane de autovehicule, potrivit companiei de cercetare LMC Automotive.

În 2009 şi 2010 vânzările auto au crescut cu 34% şi 45% datorită în parte facilităţilor acordate de autorităţi. LMC estimează că cererea pentru automobile va creşte cu 9% anul viitor în China, în raport cu anul acesta.

Toyota Motor, cel mai mare constructor auto la nivel mondial, se aşteaptă la un avans de 10% al cererii în 2012.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO